מבזקיםפוליטי / מדיני

בנט: "איראן היא המקום האחרון שהייתי משקיע בו כספים"

ראש הממשלה, נפתלי בנט, נשא היום (ראשון) נאום בוועידת הנשיאים של הארגונים היהודים בארה"ב.

רה"מ בנט אמר: "בעוד בעיני העולם נשואות לגבול אוקראינה-רוסיה, מנסות לדמיין לאן תפנה ההיסטוריה, אנחנו – בישראל ובאיזור – מסתכלים בעין אחת על אוקראינה ובעין השנייה על וינה, שם מתנהלות השיחות בין המעצמות לאיראן. אנחנו מסתכלים לווינה, ואנחנו מוטרדים מאוד ממה שאנחנו רואים. עבור ישראל ועבור כל הכוחות שוחרי היציבות במזרח התיכון, העסקה המתגבשת עשויה ליצור מזרח תיכון אלים יותר ויציב פחות. אמנם אין ספק שארה"ב היא הידידה הכי גדולה והכי חזקה שלנו, אבל בסופו של דבר אלו אנחנו שגרים באיזור, ואנחנו שנישא בתוצאות. העמדה שלנו אינה אוטומטית. אנחנו לא נגד כל עסקה כעסקה. אבל אנשים רבים שתמכו ב-JCPOA המקורי אז, מודאגים מאוד היום."

בנט המשיך: "כאשר אנו דנים בעניין זה עם חברינו האמריקנים, כולנו מסכימים על האבחנה הבאה: האיראנים נמצאים בשלב מתקדם מאוד של פרויקט העשרת האורניום שלהם. הם חצו קו אדום אחד אחרי השני, כולל העשרה בשיעור חסר תקדים של 60%. זה המצב שקיבלנו, משני צידי האוקיינוס, בירושה. אין טעם לחפש אשמים, אנחנו צריכים להתמודד עם האתגר. הבעיה הכי גדולה בעסקה הזו היא שתוך שנתיים וחצי, שזה ממש מעבר לפינה, איראן תוכל לפתח, להתקין ולהפעיל צנטריפוגות מתקדמות. תארו לעצמכם אצטדיוני כדורגל של צנטריפוגות מתקדמות מסתובבות – זה מותר בהסכם הזה. בינתיים, כמקדמה, איראן מקבלת מיליארדי דולרים בנכסים מוקפאים, וגישה לשוק האנרגיה המשגשג. חלק גדול מהכסף הזה ישמש נגד ישראל."

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

בנט הדגיש שלוש נקודות: "הראשונה: המשטר האיראני מתעקש לסגור את התיקים הפתוחים של סבא"א – מדובר ב"חקירות חמות" הנוגעות למימדים צבאיים אפשריים. או באנגלית פשוטה: איראן החביאה ועדיין מחביאה חומרים הקשורים לנשק גרעיני, היא נתפסה על חם, ועכשיו דורשת מהפקחים שתפסו אותם שיעמידו פנים שהם שכחו את מה שהם ראו. השנייה- ההסכם יזרים כסף, מיליארדי דולרים, למכונת הטרור האיראנית – יותר מל"טים, יותר התקפות על ספינות, יותר רקטות על ישראל ובעלות בריתנו דרך הזרועות שלה. ולבסוף, ואם לא די בחוצפה זאת – איראן דורשת להסיר את משמרות המהפכה מרשימת הסנקציות. אתם מבינים? כעת הם מבקשים לתת פטור מסנקציות לארגון הטרור הגדול בעולם."

בנט הדגיש: "אם הייתי משקיע, איראן היא המקום האחרון שהייתי משקיע בו. אף אחד לא צריך להשקיע במדינה שהייצוא מספר אחת שלה הוא טרור. ישראל, לעומת זאת, חזקה מתמיד, וצמחה ב-8% בשנת 2021, שהייתה שנת קורונה. הכלכלה שלנו פורחת ותמשיך לצמוח, להיות תחרותית יותר ועם פחות רגולציה. ההיי-טק שלנו שובר את כל השיאים. הבטחנו יציבות פוליטית, העברנו תקציב, והדרך שלנו טובה כתמיד. אנחנו בונים יכולות צבאיות חסרות תקדים. מחובתנו לספק ביטחון לאנשינו, תוך שאנו נשארים בעלי ברית שניתן לסמול עליהם, עבור ידידנואז כן, יש אתגרים, אבל אנחנו עומדים בהם."

לסיום אמר: "אומר זאת בבירור: ישראל לא תקבל את איראן כמדינת סף גרעינית. יש לנו קו אדום ברור שלא ננהל עליו משא ומתן – ישראל תמיד תשמור על חופש הפעולה שלה כדי להגן על עצמה."

צילום: עמוס בן גרשום /לע"מ

עוד היום, ראש הממשלה נפגש עם משלחת חברי קונגרס רפובליקנים מטעם שדולת AIPAC, בראשות חבר הקונגרס קווין מקארתי.

בנט שוחח עם חברי המשלחת על שורת נושאים, בהם משנתו המדינית והביטחונית, ובתוך כך על סוגיות אזוריות, בדגש על שיחות הגרעין בווינה.

מלשכת רה"מ נמסר: "ראש הממשלה הודה לחברי הקונגרס על תמיכתם הנחרצת בישראל, והדגיש את חשיבות השיח בין הממשלה בישראל לשני צידי המפה הפוליטית בארה"ב."

צילום: עמוס בן גרשום /לע"מ

Back to top button