מבזקיםפוליטי / מדיני

"אי אפשר שיקרה מצב שבו קצינים מתביישים להגיע לסופרמרקט במדים"

שר הביטחון, בני גנץ, הציג היום (שני) במליאת הכנסת, את החוק המבקש לעגן ולהסדיר את סוגית "השלמות תקופות השירות".

בפתח דבריו אמר גנץ: "גבירתי היו"ר, חבריי חברי הכנסת. אני מתכבד להביא בפניכם את התיקון לחוק שירות הקבע בצה"ל (גמלאות). הצעת החוק מבקשת לעגן בחוק הסדר פנסיוני, שנקרא "השלמת תקופות שירות". בפתח הדברים – אני מבקש לעשות סדר: אנחנו לא מוסיפים היום שום תקציב – אנחנו רק מסדירים, מפחיתים עלויות ויוצרים תיעדוף ללוחמים בהסדר הקיים והמתהווה. מאז 1961, קיים ההסדר המדובר שמטרתו להתאים את גובה הקצבה למשרתי הקבע למציאות שבה הם מפוטרים בכפייה בגיל צעיר, אחרי שירות תובעני, חלקם ללא מקצוע רלבנטי לאזרחות. ההסדר עוגן במשך 61 שנים, במספר החלטות ממשלה, ולפני כמה שנים, נקבע על ידי המשנה ליועמ"ש כי יש לעגן אותו בחקיקה. לצורך כך התבצעה עבודת מטה, ואושר בממשלה מתווה שקוף ובהיר שעיקרו שתי פעולות פשוטות: הראשונה – הורדת סכום השלמת תקופת השירות הממוצע הניתן לפורשים ב-15% בממוצע. השנייה – יצירת בידול בין לוחמים לבין שאר משרתי הקבע, כך שלוחמים יקבלו עד פי שתיים ממשרת ביחידה עורפית."

"מכובדיי, אין בהצעת החוק המובאת בפנינו בקשה לתוספת תקציבית. למעשה משרתי הקבע הם אולי הסקטור היחיד בשירות הציבורי שכופים עליו בחקיקה, בתקופה שכזו הרעה בתנאים ולא שיפורם. אין תוספת של 1.4 מיליארד שקלים. זה הסכום שסוכם מכבר לאנשים שפרשו מהמערכת, לאלמנות וליתומים, ששירתו לאורך עשרות שנים. שאי אפשר לקחת את זה מהם באופן רטרואקטיבי – לא ברמה הערכית, לא ברמה החוקית וזה לא יקרה. הגיע הזמן לזרוק את השקר הזה לפח האשפה של הספינים. גם אם החוק לא יעבור, הסכום הזה לא ישתנה. עוד עובדה – במודל הקבע הנוכחי, רק אחד מכל אחד עשר משרתים יגיע לגיל הפרישה. הלאה- אנשי הקבע יצאו ממודל הפנסיות תקציביות מזה בר כ-20 שנה. עוד עובדה, ההסדר הזה קיים גם בגופים ציבוריים אחרים וגם בגופים ביטחוניים אחרים כמו המשטרה, ארגוני ביטחון ועוד, וטוב שהוא קיים שם."

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

עוד הוסיף שר הביטחון ואמר: "עד כאן מספרים ועובדות – עכשיו לביטחון וערכים. השירות הצבאי תובעני וייחודי, הוא דורש לקיחת סיכונים לפגיעה בגוף ובנפש, מעברים כפויים ברחבי הארץ, ושגרה מבצעית שוחקת. במבצע צוק איתן, הגעתי לשדה דב, בצפון תל אביב, אז שדה תעופה צבאי פעיל. ניגשתי לאחד המכונאים, והוא סיפר לי בעיניים עייפות, שלא היה מטוס על הקרקע יותר מ-20 דקות בכל תקופת המערכה. ב"שומר החומות" הגעתי לנגב ופגשתי את חיילי המודיעין שלא נחו לרגע ב"מפעל המטרות". אלו הם חיי השליחות והשירות של המג"ד בשטח, של הקצינה ב-8200 שעוברת עם משפחתה לנגב יחד עם כל אגף המודיעין. כשצריך, הם שם בעבורנו, ושם אנחנו צריכים אותם. לכן אנחנו פועלים לטיוב ולשיפור מודל הקבע בשיח שמתקיים בימים אלו ויוצג בפניכם פורומים הרלבנטיים בהמשך. אנחנו יוצרים מסלולי שירות שכוללים לימודים בגיל צעיר ותמיכה במשפחות המשרתים. ולכן, אנחנו גם רוצים לשמור על המשרתים בגילאי ה-30, ש"השלמת תקופות שירות" מהווה מרכיב משמעותי בהישארותם בצבא. כלל ההסדרים האלו והדרכים לטייב את מודל הקבע, יוצגו וידונו בוועדה לאחר ההצבעה, כפי שראוי ונכון."

"מכובדיי, גם אם יהיו לנו המטוסים המתקדמים ביותר והצוללות החדישות ביותר – לא יהיה לנו ביטחון בלי האנשים שמאיישים אותם. חשיבותם של האנשים שבידיהם אנחנו מפקידים את גורל ילדינו, מקבלת משנה תוקף, כשאנו מסתכלים על תמונת המצב האזורית והעולמית. מדינת ישראל ממשיכה להיות מאותגרת, בראש ובראשונה מהתוקפנות האיראנית באזור וניסיונה של איראן לפרוץ לגרעין. אנחנו רואים היטב מה קורה באוקראינה, היינו עדים בעשורים האחרונים או בעשור האחרון להתפתחויות חסרות תקדים במזרח התיכון. לכן, היום ברור יותר מאי פעם, שלצד היחסים הטובים והעמוקים שיש לנו עם מדינות רבות, ובראשן ידידתנו הטובה ביותר, ארה"ב, עלינו תמיד להיות מוכנים להגן על עצמנו בכוחות עצמנו. ישראל תמיד נשענה בבעלות בריתה, אך תמיד לקחה אחריות על ביטחון אזרחיה. היא עושה זאת עם האנשים, ומסתמכת על המשרתים בצה"ל ובזרועות הביטחון." הוסיף.

ארכיון. צילום: טל עוז / משרד הביטחון

לסיום, אמר גנץ: "חברות וחברי הכנסת, בלי האנשים – בחובה, בקבע ובמילואים – אי אפשר לספק ביטחון וחוסן לחברה הישראלית. כדי שזה יקרה, נדרש שנדע גם לשמור על כבודם גם אם יש מחלוקות. אי אפשר שיקרה מצב שבו קצינים מתביישים להגיע לסופרמרקט או לאסיפת הורים במדים. אנחנו צריכים להתבייש שהגענו למצב הזה. אני מתבייש שהגענו לכך. אני גאה בקצינות ובקצינים, בנגדות ובנגדים, ובחיילי צה"ל כולם. והיחס של החברה אליהם חשוב יותר מכל חוק ומכל תגמול. על כך אנחנו חייבים להסכים. אסור שנשסה מורה בטייסת, עובדת סוציאלית בקצין חימוש – כולם יקרים לנו ולחוסנה של החברה. אלו האנשים שבזכותם אנחנו ישנים בשקט בלילה בכפר סבא ובכפר קאסם, באלעד ובאלקנה, לא משנה למי הצביעו בבחירות. כמו שאמר יו"ר האופוזיציה נתניהו, אנחנו בונים כוח וצריכים גם להפעיל אותו כשהרגע הזה מגיע. הכוח הזה שאנחנו מפעילים הוא לא כוח טכני, הוא כוח שמבוסס על אנשים ולכן וחשוב שנתמוך באנשים האלה, וחשוב שבנושאי ביטחון לא תהיה קואליציה ואופוזיציה, ולכן אני קורא לכל חברי הבית, בקואליציה ובאופוזיציה, לנהוג באחריות ביטחונית כלפי צה"ל ואנשיו, כלפי משרתי הביטחון ואנשיהם. תודה רבה."

צילום: תקשורת שר הביטחון

Back to top button