כלכלהמבזקים

"מאמינים שבעקבות הרפורמה הלקוח יוכל להבין את המשכנתה ולהשוות באופן מושכל"

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ מיכאל ביטון, התכנסה היום (שלישי) לדיון בתכנית בנק ישראל להגברת השקיפות והתחרות בשוק המשכנתאות. היו"ר ביטון פתח את הדיון בהתייחסות לתכנית הסיוע לעסקים הקטנים והבינוניים, ואמר כי הוא מברך על כך. הוא הוסיף כי בכוונתו לבחון האם צריך לשפר אותה, כמו שנעשה עם התכנית למאבק ביוקר המחייה. באשר לרפורמת השקיפות במשכנתאות, אמר ביטון כי אחת הבעיות עד היום הייתה שלא ניתן היה להשוות בין הצעות המשכנתאות ובירך על הרפורמה.

היו"ר ביטון התייחס גם לסוגיית הדיור ואמר כי צריך לדבר על דיור בר השגה ולא על יוקר הדיור. "בקרוב נציג את הפיילוטים שלנו שיאפשרו לזוג צעיר לקנות דירה או בית בפריפריה ב-800 אלף שקל, עשינו את זה בירוחם ואפשר לעשות את זה במדינה", אמר. באשר למשכנתאות אמר כי הגיש הצעת חוק, יחד עם ח"כ יעקב אשר, ח"כ משה גפני וח"כ אורי מקלב, לאפשר העברת משכנתאות בין בנקים בצורה פשוטה יותר, בדומה לרפורמת העברת חשבונות בקליק.

סגנית המפקח על הבנקים, עודדה פרץ, הציגה את התכנית ואמרה כי יש לה שלוש מטרות, הגברת שקיפות, פישוט ההצעות ויעילות התהליך. "אנחנו מאמינים שבעקבות הרפורמה הלקוח יוכל להבין את המשכנתה ולהשוות באופן מושכל", אמרה. מנהלת יחידת האסדרה בפיקוח על הבנקים בבנק ישראל, גרניט אופק, הוסיפה כי הבנקים יציגו ללקוחות גם תחזיות עתידיות כדי שיוכלו להבין כיצד ישפיעו שינויים עתידיים על ההלוואה. בנוסף יציעו הבנקים שלושה סלים אחידים, שאפשר יהיה להשוות בניהם בקלות. "ללקוח יהיו כמה מוצרים על המדף והוא יבחר את הטוב ביותר מבניהם", אמרה.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

ח"כ אוסאמה סעדי אמר כי הוא שומר רפורמה, "אבל בחברה הערבית זה בולשיט". הוא ביקש מבנק ישראל להתייחס ל-20% מאזרחי המדינה הערבים. ח"כ ולדימיר בליאק אמר כי כל צעד שמפחית רגולציה הוא מבורך, אך צריך לבחון גם הורדת חסמים שמקשים על מחזור משכנתאות. ח"כ נירה שפק הוסיפה כי גם בקיבוצים בהם אין שיוך קרקעות יש בעיה לקחת משכנתאות.

ח"כ שלמה קרעי אמר כי כמו שאפשר לעבור בין בנקים בצורה מהירה ויעילה, צריך לעשות את זה גם במשכנתאות. הוא הוסיף כי צריך לטפל גם במרכיב המשכנתה שניתן בסבסוד המדינה, ואמר כי כשלקוחות מבקשים את המסלול הזה הבנקים מעלים להם ריביות במסלולים אחרים. באשר למסלולים הזהיר קרעי כי הבנקים ינהגו כמו שנהגו עם ביטול מגבלת הפריים, וימצאו את הדרך להתגבר על המהלך שאמור לייצר תחרות.

חברת הנהלת התאחדות יועצי המשכנתאות, יונתן ברלינר, אמר כי מי שפותח היום את התחרות הם הגופים החוץ בנקאיים, וצריך לחייב גם אותם למסור את שלושה המסלולים המדוברים. רפרנט פיננסים באגף התקציבים באוצר, מיכאל בן דהן, אמר כי הדבר יבחן עם רשות שוק ההון, אך הוסיף כי אם יש אינטרס תחרותי החברות יעשו זאת בעצמן ולא בטוח שצריך לחייב אותן ברגולציה נוספת.

חבר הנהלת התאחדות יועצי המשכנתאות, ברוך פיירשטיין, אמר כי הבעיה בפריפריה היא משולשת, הבנקים לא נותנים מימון מלא, השמאים מפחיתים מערך הנכס ויש קושי נוסף בשל מבנים ישנים בסיכון. לדבריו, זוג שרוצה לקנות דירה בפריפריה צריך הון עצמי כמעט כמו זוג שרוצה לקנות דירה במרכז. הוא הציע להעלות את אחוזי המימון למשכנתאות בפריפריה. היו"ר ביטון התייחס לכך ואמר כי בחודשים הקרובים יתקיים דיון בנושא עם החשב הכללי באוצר.

סגנית המפקח על הבנקים פרץ השיבה לדברים שעלו בדיון, ואמרה כי ב-2017 הזהיר בנק ישראל את הבנקים מסבסוד צולב של מרכיב הזכאות והוסיפה: "אם ניתקל במקרים כאלה נעשה צעדי אכיפה". באשר להעברת משכנתה בין בנקים אמרה כי צריך לשפר את אפשרות המחזור, אך משכנתה אי אפשר להעביר בקליק. באשר לחשש שהבנקים ימסמסו את הרפורמה אמרה פרץ כי אם זה יקרה לקוחות ילכו לבנקים אחרים. היא הוסיפה כי האפקטיביות של הרפורמה תיבחן לאחר שהיא תצא לדרך.

היו"ר ביטון סיכם את הדיון ובירך על תחילת יישום הרפורמה באוגוסט, ואמר כי הוועדה תתכנס כחצי שנה לאחר מכן לבחון את השפעתה. הוא הוסיף כי הוא מצפה מרשות שוק ההון והאוצר להתייחס בתוך כחודש לדרישה שהגופים החוץ בנקאיים יספקו טופס השוואה דומה לבנקים, ואמר כי השיפור המרכזי הדרוש הוא התייחסות להלוואת הזכאות של משרד השיכון באופן שיוודא שההטבה מגיעה ללקוחות, וביקש שתקיים ישיבת עבודה עם משרד השיכון בעניין. "בנק ישראל והמפקח על הבנקים שמעו פה ביקורת לא אחת, והיום אנחנו שמחים להוקיר את הפעולה הזו שיזמו. הקדמתם תרופה למכה והבאתם רפורמה ועל כך תבורכו. יישמו את הרפורמה ותציגו שיפור לצרכן והכניסו בה את השיפורים עוד לפני שהיא נכנסת לתוקף", סיכם היו"ר ביטון.

צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב

Back to top button