מבזקיםצבא וביטחון

"סמל מחלקה אמר לחייל שהוא 'נראה כמו נאצי'": הוגש דו"ח קבילות החיילים

נציבת קבילות החיילים, תא"ל (מיל') רחלי טבת ויזל, הגישה היום (רביעי) לשר הביטחון, בני גנץ ולוועדת החוץ והביטחון של הכנסת את הדוח השנתי לשנת 2021.

נציבות קבילות החיילים עסקה בשנה החולפת בנושאים מגוונים, בהם: התמודדות צה"ל עם מגפת הקורונה, המענה רפואי הניתן למשרתים בצה"ל, זכויות בתחום השכר ותנאי השירות בצה"ל, מערך המילואים, משרתי הקבע והמועמדים לשירות ביטחון וסוגיות בפיקוד ומנהיגות– שכמו בשנים קודמות, היוו את הנושא שבגינו הוגשו מרבית הקבילות (41%) וכלל בין היתר אלימות מילולית ופיזית של מפקדים כלפי פקודיהם.

עיקרי הנושאים בדו"ח:

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

• אלימות, זלזול, התבטאויות בלתי ראויות כלפי חיילים והתנהלות מסכנת בריאות חיילים: החל ממתן חיסון ללא הכשרה, המשך בהגשת מזון שאינו מותאם לאלרגיים וכלה בשימוש בחומרים מסוכנים ללא ציוד מגן תואם. כל אלה הסתיימו ללא פגיעה משמעותית בגוף, אך הותירו אצל החיילים הקובלים תחושת חוסר אמון וחוסר ביטחון במפקדים. נציבת קבילות החיילים ציינה בדוח כי התנהגויות מסוג זה מפירות את חובת המפקדים לשמור על כבודם ושלומם של המשרתים בצה"ל ופוגעת באמון שניתן בהם.

• התמודדות צה"ל עם מגפת הקורונה: מפקדים ובהם מפקדים בכירים, פעלו במודע בניגוד להנחיות ואף קבעו נהלים המיועדים ליחידתם בלבד. לצד מקרים אלה עלו טענות בדבר הפעלת לחץ פסול להתחסן, הפליית חיילים שאינם מחוסנים ויישום שגוי של ההנחיות. "התנהלות זו של מפקדים, כולל מפקדים בכירים, הפועלים באופן ברור בניגוד לפקודות, הינה חמורה ויש בה משום כרסום ביסודות שעליהם מושתת הצבא, דוגמה אישית בעייתית כלפי חיילי צה"ל ופגיעה משמעותית באמון הציבור", נכתב בדוח.

• זכויות הפרט: גם בשנת 2021, בדומה לשנים קודמות, נפגעו זכויותיהם של משרתים בשל פערים מקצועיים של חלק מהגורמים האמונים על זכויות הפרט. מהדוח עולה כי לעיתים תכופות נמסר למשרתים מידע שגוי בנוגע לזכויותיהם או שחל עיכוב בטיפול ובמענה לפניותיהם. תלונות רבות הנוגעות לזכויות כספיות של המשרתים נמצאו מוצדקות. "מצב זה שבו המשרתים בצה"ל נדרשים להילחם בבירוקרטיה הצבאית על מנת לקבל תגמול שלו הם זכאים – הינו בבחינת כפיות טובה כלפי מי שתורמים את מיטב שנותיהם למען צה"ל ומדינת ישראל. בשנה החולפת סייענו למשרתים בצה"ל ליהנות מקבלת הזכויות שלהן הם זכאים והצפנו סוגיות הדורשות טיפול רוחבי בנושאים חשובים אלה", כתבה נקח"ל בדוח.

• תשתיות ותנאי מחייה – מביקורים ומקבילות עלה לעיתים תכופות כי המזון המוגש למשרתים הינו באיכות נמוכה, כי בחלק מהיחידות יש מגבלת מנת חלבון אחת לכל חייל, וכי לא ניתן מענה שלם לאלרגנים וצליאקים. כמו כן, עלה כי בחלק מהיחידות תשתיות מגורים רעועות.
• מענה רפואי: לצד שיפורים הנוגעים למעטפת השירות הרפואי, טופלו מקרים בהם עלה יחס לא מכבד מצד גורמי הרפואה, אי זמינות ועיכוב בקביעת תורים, ואירועים בהם ניתנו על ידי רופאים מומחים צבאיים הוראות שאינן עולות בקנה אחד עם הנחיות חיל הרפואה.
• קבילות משרתי קבע: הקבילות עסקו בין היתר בהיבטים הקשורים בשכר ובתנאי השירות וכן במענה רפואי ובמנהל לא תקין.

• קבילות מלש"בים: למעלה מ-950 מיועדים לשירות הביטחון (מלש"בים) הגישו קבילות לנציבות, בהן מתוארים בין היתר מקרים של עיכובים באבחון בתחום בריאות הנפש שגרמו לפגיעה ביכולתם להתמיין למגוון רחב של תפקידים ופערים בהליכי הגיוס למסלול הנח"ל. נקח"ל ציינה כי חל שיפור במענה הניתן על ידי 'מיטב' למיועדים לשירות בטחון וכי וניכרת גמישות לצרכי הפרט.

• מערך המילואים: כ-500 קבילות הוגשו על ידי משרתי מילואים, רובן עסקו במעטפת הניתנת לאוכלוסייה זו – בין היתר בתגמול הניתן לאנשי מילואים שלקחו חלק במיגור מגפת הקורונה, בהענקת אות המערכה ללחימה ברצועת הביטחון בלבנון, בסוגיות הנוגעות להזנת שירות מילואים פעיל ולהחזרי הוצאות.

עוד עלה בדו"ח:

– רס"ר מחנה חיסן 8 חיילים בחיסון נגד שפעת ללא הכשרה או סמכות. הרס"ר הבחין בעומס ההמתנה לחיסוני שפעת והציע לחובש סיוע בביצוע החיסונים, תוך שהציג עצמו כבעל הסמכה כחובש. קצין בריאות הצבא האוגדתי שהבחין ברס"ר מחסן את החיילים לא פעל לעצור אותו. בעקבות המקרה, הנגד שוחרר משירות צבאי.

– חייל ששהה בבסיס הכליאה "נווה צדק" הלין על כך שבארוחת הערב קיבל מזון שמכיל אגוזים, זאת למרות שבעת קליטתו בבסיס ציין כי הוא אלרגי. החייל פונה למרפאה ובהמשך לבית החולים לקבלת מענה רפואי. בעקבות המקרה נכתבו נהלים מפורטים בנושא קליטת חיילים אלרגניים בבסיס הכליאה.

– חייל בשירות חובה הלין על כך שנדרש לבצע עבודה הכוללת מגע עם חומרים מסוכנים ללא המיגון הנדרש, וכי בעקבות כך סבל מסחרחורות ומבחילות. ההנחיה שניתנה לחייל מנוגדת לפקודות הצבא המחייבות מינויו של אחראי חומ"ס (חומרים מסוכנים) בעל הכשרה בנושא, וככל שלא מונה אחראי, כמו במקרה זה, חל איסור לעשות שימוש בחומרים מסוכנים ביחידה. בעקבות הקבילה, הנציבה העירה למפקד, מונה אחראי חומ"ס ביחידה, גובשה תפיסת בטיחות בשגרה והוגש דוח תיקון ליקויים שעלו בנושא זה.

– חייל בשירות חובה הלין על כך שנגד במטבח הגדודי עשה שימוש בבשר פג תוקף. הנגד טען כי לאחר שיחה שקיים עם גורמי המקצוע בבסיס ההספקה אושר לו השימוש בו, נוכח תקלה באופן הטבעת התאריכים, אלא שמבירור הקבילה עלה ששיחה זו לא התקיימה ואף יצאה הנחיה שלא לעשות שימוש במוצר זה.

– חיילת בשירות חובה הלינה על כך שהמפקדת שלה, קצינה בדרגת סגן, אחזה בכתפה בחוזקה, ניערה אותה ודחפה אותה, זאת לאחר שהחיילת פנתה לבצע משימת שמירה על אף פטור רפואי, והקצינה ניסתה למנוע זאת ממנה. הנציבה העירה לקצינה על התנהלותה. העתק מההערה תויק בתיקה האישי.

– חייל בשירות חובה הלין על כך שמפקד הפלוגה השתיק אותו בגסות, דחף אותו בחוזקה לקיר, חנק אותו וחדל ממעשיו רק לאחר שהפרידו ביניהם. מבירור הקבילה עלה כי לא מדובר באירוע אלימות ראשון של המ"פ. משכך הוא הועבר מתפקידו, לא קודם עוד ולאחרונה שוחרר משירות סדיר.

– חייל בשירות חובה הלין על כך שנגד הלוגיסטיקה ביחידתו קרע את חולצתו לעיניי אחרים, משום שהתרשל בהופעתו. בעקבות הקבילה, הנגד נשפט על ידי מפקדו והערת הנציבה תויקה בתיקו האישי.

– חיילת בשירות חובה קבלה על כך שמפקד בדרגת סא"ל שהגיע ללשכה בה היא משרתת וראה שהיא יושבת עם רגליים על השולחן, אמר לה: "אם היית חיילת שלי הייתי שובר לך את הרגליים" ולאחר מכן המשיך וקילל אותה בצורה חריפה. בעקבות הקבילה, הקצין ננזף על ידי מפקדו והערת הנציבה בעניינו תויקה בתיקו האישי.

-לוחם בשירות חובה המשרת ביחידה מובחרת הלין על כך שמפקד הצוות שלו משתמש בשפה אלימה, לא מקפיד על מתן שעות שינה, לא מכבד פטורים והקלות רפואיות – התנהלות שיוצרת מצב מוראלי מורכב בצוות. מבדיקת הקבילה עלה עוד כי המפקד טרטר חיילים, הטיל עליהם ענישה קולקטיבית, מנע מהם חופשה שלא כדין, הנחה על ביצוע תרגול חוזר בניגוד לפקודות ונהג בחיילים באופן משפיל ומפלה.

– חייל בשירות חובה הלין על כך שמפקדיו השפילו אותו ואת חבריו והורו להם לעשות את צרכיהם בכוס על מנת להוכיח שהם סובלים מקלקול קיבה. מבירור הקבילה עלה כי מספר רב של חיילים ביחידה התלוננו על כאבי בטן, הקאות ושלשולים ונוצר חשש כי חלקם "מנצלים" את המצב כדי לקבל הקלות באימון. מפקד הפלוגה אסף את החיילים, חילק להם כוסות חד פעמיות והורה להם לעשות את צרכיהם בכוסות ולהניח אותן במרכז הפלוגה כששמותיהם רושמים עליהן. בעקבות הקבילה, מפקדו של החייל נשפט.

– חייל בשירות חובה מהקהילה הלהט"בית קבל על כך שסגן מפקד הגדוד בו הוא משרת התייחס לאפשרות של מפגש עם בני או בנות זוג במהלך חופשת סוף השבוע, תחת נוהלי הקורונה, ואמר: "מקווה מאוד שמדובר בבנות זוג ולא בבני זוג". החייל העיד כי חווה תחושת השפלה בעקבות דבריו של המפקד. בעקבות הקבילה המפקד התנצל בפני החייל על התבטאותו ואף ננזף על ידי מפקד החטיבה על הדברים.

– חייל קבל על כך שסמל המחלקה השפיל אותו אמר לו "תירה לעצמך ברגל", "תירה לעצמך בראש", וציין בפניו כי הוא "נראה כמו נאצי". בעקבות הקבילה, סמל המחלקה נשפט והתקיימה בקרה צמודה אחר התנהלותו.

– לוחם שנפצע במהלך אימון יחידתי הלין על כך שעל אף פניותיו למפקדיו בבקשה לקבלת טיפול רפואי, הוא נאלץ להמתין זמן רב לחובש, וכן שנאלץ להטיל את מימיו במכנסיו לאחר שבקשותיו החוזרות להתפנות נענו בשלילה. עוד הלין על כך שקיבל הנחיות סותרות באשר לצורך בהתייצבותו ביחידה בזמן ששהה בימי מחלה בביתו, על כך שנדרש להמשיך ולהשתתף במסעות ובפעילויות חרף פציעתו באופן שהסב לו נזק, ועל כך שסבל מיחס מזלזל מצד גורמי הרפואה שטיפלו בו. בעקבות הקבילה, אחד מהמפקדים ננזף והאחר סיים את תפקידו. כמו כן, לקחי המקרה נלמדו על ידי כלל המפקדים בחטיבה.

-חייל בשירות חובה קבל על התנהלות מפקדיו במהלך יום מטווחים לאחר שפנה לסמל המחלקה ואמר לו כי אטם האוזניים לא אוטם את אוזנו כראוי, וגם לאחר שהתלונן על צפצופים באוזניו, מפקדיו הורו לו להמשיך ולהשתתף במטווח. בבדיקת שמיעה שביצע לאחר מכן התגלתה ירידה בשמיעה שבעקבותיה לא המשיך בהכשרת לוחמה, הורד לו פרופיל והוא נדרש לסדרת טיפולים ששיפרו את שמיעתו באופן חלקי בלבד.

– חייל בשירות חובה הלין על כך שעל אף פניות חוזרות ונשנות למפקדיו, חל עיכוב של למעלה משישה חודשים בפנייתו לבדיקת קב"ן (קצין בריאות הנפש). בעקבות הקבילה, מפקדתו של החייל ננזפה על ידי מפקדה והנציבה העירה לה על הדברים.

– בקבילה שהגישה חיילת בשירות חובה, המצויה בתהליך של התאמה מגדרית, נטען כי כשהגיעה לבדיקה במרפאה צבאית הרופא התבטא כלפיה באופן מטריד ופוגעני, תוך אמירות הקשורות לזהותה המגדרית. הרופא אף הציע לה לטפל בכאבי ראש באמצעות פרשנות איורים. בשל המקרה הוחלט להפסיק לאלתר את העסקתו של הרופא.

– חיילת בשירות חובה הלינה על כך שרופא הנשים שבדק אותה במרפאה הצבאית דיבר אליה בבוטות ולא ענה לשאלותיה בנוגע לטיפול שקיבלה. בעקבות הקבילה, הרופא זומן לשיחה עם מפקדיו, אשר עמדו עימו על התנהלותו וקיימו בקרה צמודה אחר עבודתו.

-בקבילה שהגיש קצין אקדמאי בשירות חובה המחלים ממחלת הסרטן נטען כי רופא היחידה לא אישר לו לקבל אסמכתה תקציבית לצורך ביצוע בדיקת מעקב הקשורה למחלתו. מבירור הקבילה עלה כי רופא היחידה לא הכיר שהבדיקה נכנסה לאחרונה לסל הבריאות. בעקבות הקבילה אושר לחייל לבצע את הבדיקה האמורה.

– בקבילות שהגישו חיילות בזרוע הים נטען כי בשל החלטתן שלא להתחסן הן נדרשו לחמישה ימי בידוד בכל פעם שחזרו ליחידה מחופשה, זאת בניגוד להנחיות אגף המבצעים. בשל ריבוי מקרים כאלה ומקרים נוספים בהם החמירו בחיל הים על הנחיות צה"ל בנושא הקורונה פנתה נקח"ל לרמטכ"ל והבהירה כי הפער בין הנחיות זרוע הים להנחיות אמ"ץ "אינם מתקבלים על הדעת, פוגעים באמון המשרתים ויוצרים חוסר סדר ותחושת אפליה קשה". בעקבות הפנייה, הנחה הרמטכ"ל את זרוע הים לעדכן את הנחיות הזרוע ולהתאימן להנחיות אמ"ץ.

– מקבילה שהגישה משרתת קבע עלה כי מפקד יחידת המכללות הצבאיות הנחה כי היא לא תשתתף בקורס הכשרת פיקוד ומנהיגות לנגדים, נוכח החלטתה שלא להתחסן, זאת למרות שהסכימה לעשות בדיקת קורונה, בהתאם להנחיות 'התו הירוק'.

-בשנה החולפת הוגשו עשרות קבילות בהן טענו חיילים כי מפקדיהם הפעילו עליהם לחץ פסול להתחסן, הטילו עליהם סנקציות או הפלו אותם לרעה, זאת בניגוד להנחיות אמ"ץ. במקרה אחד חיילת בשירות חובה קבלה על כך שהמפקדת שלה התנתה את יציאתה לחופשת סוף השבוע בקבלת חיסון נגד קורונה. במקרה אחר מפקדים התנו את המשך לימודם של חיילים במסגרת שנת 'משימה' במסלול גיוס חרדים בקבלת חיסון נגד קורונה, זאת חרף הסכמתם להיבדק בהתאם להנחיות התו הירוק שהוחלו בצה"ל.

– פערים במימוש הנחיות אמ"ץ לא פסחו גם על מערך המילואים. בקבילות שהגישו חיילי מילואים עלה כי לא התקיימה אכיפה קפדנית בנוגע לכמות הנוסעים בהסעות ייעודיות, בחללי עבודה ובטקסים, וכי מפקדים לא הקפידו על עטיית מסכה בחדרים סגורים.

– בסיור שערכה נקח"ל בבא"ח כפיר עלתה תמונה מדאיגה בכל הקשור לתנאי המחייה והתנאים התברואתיים במקום. הבסיס, שמאכלס בתקופות מסוימות למעלה מ-2000 לוחמים, מכיל רק 10 כיתות לימוד, ומשכך מרבית השיעורים מתקיימים באוויר הפתוח. בנוסף, אין במתחם המטווחים תאי שירותים, צליות או ברזיות והוא אינו מואר, במטבח קיימים ליקויים רבים, בהם: מרצפות שבורות, תקרה לא אטומה, תשתיות חשמל ומים חשופות ועוד.

– חייל המשרת ב'מחנה רעים' הלין על תקינות ותברואת מתחם השירותים והמקלחות במגורי החיילים. מסיור במתחם עלה כי אחד מתאי השירותים תקול והתפתחה פטרת על קירות המקלחת ונמצאו מים עומדים. בהמשך לקבילה, שיפוץ השירותים נכלל בתכנית העבודה לשנה זו.

-בקבילה אחרת תוארו ליקויים בתשתיות המגורים ובחדרי השירותים והמקלחת בבסיס חיל האויר, וביניהם רטיבות ונזילה בתקרת המבנה, חוטי חשמל חשופים, דלתות שבורות ואסלות לא שמישות. בעקבות הקבילה, החל שיפוץ בתשתיות אלה.

– מפקד גדוד ערך חיפוש בתיקו של חייל על רקע החשד לשימוש בסמים ואלכוהול ואף תיאר את עברו הפלילי בפני חבריו באופן שבייש והכפיש אותו. בעקבות הקבילה הנחתה הנציבה כי מפקד הגדוד יזומן אל מפקד האוגדה יעמוד עימו על המצופה ממנו ויעיר לו בחומרה על התנהלותו.

– מפקדת בדרגת רס"ן פנתה לגורמים אזרחיים וביררה האם חיילות המשרתות תחת פיקודה נפגשו עימם ביום שבו לא נכחו ביחידה, לאחר שדיווחו כי קיבלו ימי מחלה. בפנייתה הסבירה הקצינה כי היא נדרשת למידע לצורך חקר מגעים לקטיעת שרשרת ההדבקה בנגיף הקורונה. הנציבה העירה לקצינה בחומרה על התנהלות במקרה זה.

– חייל בשירות חובה הלין על כך שבמספר הזדמנויות מפקדו נכנס למקלחות החיילים על מנת לגעור בהם על התנהלותם. בעקבות הקבילה, מפקד הגדוד זימן אליו את המפקד, העיר לו על התנהלותו והנחה על קיום שיחות עם כלל גורמי הפיקוד בדבר הגבולות המצופים בין מפקד לפקודיו.

ארכיון. צילום: צלמירי
Loader Loading...
EAD Logo Taking too long?

Reload Reload document
| Open Open in new tab

Back to top button