מבזקיםצבא וביטחון

שר הביטחון: "כל האמצעים כשרים במניעת איראן גרעינית"

שר הביטחון, בני גנץ, נאם היום (רביעי) בטקס סיום קורס חובלים מחזור 144, במעמד סגן הרמטכ"ל אלוף הרצי הלוי, מפקד זרוע הים אלוף דוד סער סלמה ומפקד בה"ד זרוע הים אל"מ תמיר שמש, בבסיס זרוע הים בחיפה.

בפתח דבריו אמר גנץ: "מראשית ימיה, שאבה ישראל את עוצמתה האנושית מן הים. כך, עם עשרות אלפי מעפילים שהגיעו למדינה טרם הקמתה. יוסי הראל זיכרו לברכה, שפיקד על ארבע אוניות מעפילים והביא לכאן 25 אלף יהודים מאירופה, אמר אז: ״המעפילים האלה עם העיניים המבוהלות, אלה ינצחו אתכם. עלובי־החיים האלה, שירדו מן הגרוטאה הזאת – חזקים מכל התותחים שלכם״. חזקים משום שבהעפלה, ולאחר ששרדו את השואה והיטלטלו בדרכים, הוכיחו העולים עוצמה אנושית וחוסן של לוחמים. הם, שירדו מאותה ״גרוטאה״ – היו אכן חזקים מכל תותח. הם, עם העיניים הטרוטות מן המסע – ניצחו. שניים מאותם ״עלובי החיים״ שניצחו היו הוריי, נחום ומלכה ז"ל, שנפגשו השבוע לפני 75 שנה על סיפונה של האולואה, ״חיים ארלוזורוב״."

צילום: אריאל חרמוני / משרד הביטחון

"לפני כשעה, זכיתי להיפגש עם ירחמיאל, חביבה, אריה ויצחק שהיו עם הוריי על הספינה, יחד עם יותר מאלף יהודים חדורי מטרה – לבנות בית בטוח לעם היהודי. הם, שנמצאים איתנו כאן, סוגרים יחד איתכם מסיימי הקורס את המעגל – כעמוד השדרה הביטחוני שעליו בנינו את המדינה. לזרוע הים, כבר בימיה הראשונים כ״שירות הימי״, הייתה תרומה גם בסיוע לעליה וגם במבצעים במלחמת השחרור. באין ספור פעולות, מבצעים ומלחמות, היוותה הזרוע חלק שלא ניתן להפריז בחשיבותו לעוצמתנו ולחוסננו הלאומי. מאוניות המעפילים ועד לספינות הסער הראשונות והחדשות, בנינו צבא שמגן עלינו. רק לפני כחודש, בביקור בבחריין יחד איתך האלוף סלמה, צפינו יחד בתרגיל משותף עם עשרות מדינות, שבו ישראל לוקחת חלק. אני מביט בעיניכם, המעפילים שעלו לפה לפני 75 שנה, כאודים מוצלים מאש, ואומר – הביטו איזו עוצמה ביטחונית וטכנולוגית בנינו. לכם הבוגרים והבוגרות של הקורס, אני מזכיר: העוצמה הזו עכשיו בידיכם." הוסיף.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן
צילום: אריאל חרמוני / משרד הביטחון

עוד אמר שר הביטחון: "מכובדיי, אנו נמצאים בימים שהיציבות הביטחונית בעולם מופרת, משוואות משתנות, בריתות עומדות למבחן ובריתות חדשות נבנות. לצערנו, המלחמות טרם נעלמו מהעולם. אנו רואים את הלחימה הקשה והכואבת באוקראינה, ואיננו עומדים מנגד. אנו שולחים סיוע הומניטארי, מסייעים בפינוי אזרחינו, ובקליטת עולים ופליטים, ונכונים להרחיב את הסיוע בדרכים שיתרמו להפסקת הלחימה ולהצלת חיי אדם. ישראל שותפה ותמשיך להיות שותפה למאמץ של הקהילה הבינלאומית להשבת הסדר על כנו. המלחמה הזו מלמדת ושוב מזכירה שיתכן שגם אנחנו נעמוד בשנים הקרובות במבחנים קשים – בלחימה בכמה חזיתות שאליה אנו מתכוננים או בהגנה עצמית מפני איומים קיומיים כמו זה שמבקשת איראן לפתח. הלקח שאנו למדים, הוא שלצד יחסינו עם מדינות העולם, ובראשם הקשר האסטרטגי עם ידידתנו הטובה ביותר ארה"ב, ישראל חייבת שיהיו לה את היכולות להגן על עצמה בכוחות עצמה. בשבועות הקרובים, אולי אפילו בימים הקרובים, עשוי להיחתם הסכם גרעין בין המעצמות לבין איראן. בין אם זה יקרה או לאו – ישראל תמשיך לעשות כל מה שיידרש על מנת למנוע מאיראן להפוך לאיום קיומי ולהחזיק ביכולת גרעינית."

צילום: אריאל חרמוני / משרד הביטחון

לסיום, אמר: "נמשיך גם בפעילות המדינית משום שאיראן היא קודם כל בעיה עולמית, אחר כך היא בעיה אזורית, והיא גם איום פוטנציאלי למדינת ישראל, ולכן נמשיך לבנות את כוחנו הצבאי. כל האמצעים כשרים. נמשיך בקבוצות העבודה עם שותפינו. נמשיך לפתח את הבריתות האזוריות מול התוקפנות האיראנית על שלוחותיה. גם אם יחתם הסכם, לא נפסיק לעולם לפעול בערוץ המדיני, לדאוג להידוק הפיקוח על איראן, ולפעולות ממשיות וכואבות כנגד כל הפרה והתקדמות בפיתוח הגרעין. בשבוע הבא תתכנס מועצת הנגידים של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית – שם יחשפו שוב ההפרות של איראן. אנחנו והעולם כולו, לא נסיר את מבטנו. גם אם יחתם הסכם – לא נרפה מלוודא שאיראן לא חוזרת להעשרה ופיתוח גרעין צבאי – לא ב-2026, לא ב-2031. לעולם לא. לובה אליאב, שפיקד על החיים ארלוזורוב, לצידו של רב החובל גד הילב, אמר: ״היהודים הם פליטים שעברו את כל אימי המלחמה. הם הורגלו לעמוד ולא להיכנע״. החתירה למגע והנכונות להגן על החלום הציוני, הן הרוח שממשיכה לנשוב במפרשינו. היום כמו אז – נמשיך לשמור על ביטחון ישראל."

צילום: אריאל חרמוני / משרד הביטחון
צילום: ניקול לסקבי / משרד הביטחון

Back to top button