מבזקיםפנאי

לקראת שבוע הטבע העירוני: חברי כנסת ביקרו באתרי טבע בירושלים

חברי כנסת מטעם השדולה הסביבתית בכנסת, ח"כ יוראי להב הרצנו, ח"כ מוסי רז, ח"כ אלון טל וח"כ רם שפע, ביקרו היום (חמישי) בשני אתרי טבע עירוני בירושלים. את הביקור קיימו כאורחים של החברה להגנת הטבע – בתחנה לחקר ציפורים, של החברה להגנת הטבע, ע"ש נילי ודוד, ובעמק הצבאים, פארק טבע עירוני, השייך לעיריית ירושלים ומנוהל על ידי החברה להגנת הטבע.

הסיור נערך לקראת שבוע הטבע העירוני של החברה להגנת הטבע, שיתקיים בין התאריכים 11-20 במרץ. במהלך שבוע הטבע העירוני של החברה להגנת הטבע, שיתקיים השנה בשיתוף המרכז לשלטון מקומי, ייערכו בכל רחבי הארץ, עשרות אירועים קהילתיים, סיורים והרצאות מגוונות, על אתרי הטבע העירוניים, חשיבותם ועל הטבע הנפלא שמתקיים בהם, בימים אלה, בשיא עונת הפריחה. האירועים יהיו ללא תשלום, או בתשלום סמלי בלבד.

בסיור, בו השתתפו גם נציגי המשרד להגנת הסביבה, עיריית ירושלים ופעילי סביבה, שמעו חברי הכנסת, מאנשי החברה להגנת הטבע, בראשות המנכ"לית, איריס האן, על חשיבות הטבע העירוני והתשתיות הטבעיות שבערים, עבור איכות ורווחת חייו של האדם וכמובן שלמען החי והצמח שבהם. בנוסף, הדגישו אנשי החברה להגנת הטבע את הקשר שבין השטחים הפתוחים בערים והטבע העירוני שבהם, למשבר האקלים.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן
לקראת שבוע הטבע העירוני: חברי כנסת ביקרו באתרי טבע בירושלים
צילום: דב גרינבלט, החברה להגנת הטבע

"בעשור האחרון, נבנה מסד הנתונים הלאומי של התשתיות הטבעיות ברשויות המקומיות בכל רחבי הארץ", מסבירה יעל זילברשטיין ברזידה, מנהלת יחידת סקרי הטבע של החברה להגנת הטבע. "סקרי טבע עירוניים נערכים בעקבות קולות קוראים של המשרד להגנת הסביבה ובהם נאסף מידע רב על התשתיות הטבעיות המתקיימות בכל רשות מקומית ובכללן מידע על ערכי החי והצומח, המפגעים הסביבתיים ומצבם התכנוני של השטחים הטבעיים. לשטחים טבעיים בתחום הערים, חשיבות גבוהה. התועלות של אתר טבע עירוני, הן עצומות, הן מבחינה חברתית – קהילתית, ציבורית וחינוכית, והן מבחינת אקולוגית. התועלות הללו מתעצמות בעידן של שינוי אקלים – שבו גדל הצורך בניהול מי הנגר העירוניים ובעקבות גידול האוכלוסין ותנופת הפיתוח שכן עם הזמן, מתמעטים שטחי הטבע ביחס לאוכלוסייה הגדלה." הוסיפה.

עוד הוסיפה זילברשטיין ברזידה: "בשטחים אלו, נשמר המגוון הביולוגי והם מספקים שירותי מערכת אקולוגיים לצד תוכן לפעילות חינוך, חקר, פנאי ונופש לתושבי העיר ומבקריה. מדובר באתרים המסייעים למצב את דמותה הייחודית של העיר, מהווים עוגן לתיירות פנים ובניהול נכון, הם גם תורמים לניהול נגר, למיתון מפגעים סביבתיים, כמו הצפות וסחיפת קרקע ולהשפעה חיובית על האקלים העירוני, על ידי מיתון טמפרטורות. בנוסף, יש להם תרומה גבוהה לאיכות החיים העירונית ולבריאות הפיזית והנפשית של תושבי העיר ועלויות התחזוקה שלהם נמוכות משמעותית, משטחים מגוננים בעיר".

צילום: דב גרינבלט, החברה להגנת הטבע

עמק הצבאים בירושלים, חוגג בקרוב 7 שנים ומהווה דוגמא טובה לאתר טבע עירוני, שבו מתקיים ניהול, וויסות והשהיית מי נגר עירוני, בגישה המבוססת על פתרונות טבעיים (Nature Based Solutions – (NBS. "בעמק הצבאים מתקיים ממשק ניהול אקולוגי, לצד ניהול חינוכי – קהילתי משמעותי", אומרת יעל המרמן סולר, מנהלת פארק עמק הצבאים, מטעם החברה להגנת הטבע. "המקום מהווה מוקד משיכה למטיילים ואדריכלים מכל רחבי הארץ שמגיעים להתרשם מהאתר ומהתכנון והניהול הייחודי של המקום, בתקווה שיתוכננו ויוקמו אתרים נוספים בישראל במודל דומה".

בחברה להגנת הטבע מסכמים, בכך שתשתיות טבעיות, הן הקו הראשון להתמודדות עם משבר האקלים ואתגרי הסביבה ופתרונות מבוססי טבע, הם האמצעי המידי, הזמין והזול ביותר, מכל הפתרונות הטכנולוגיים, או ההנדסיים, שמוצעים, לטיפול באתגרי משבר האקלים והאתגרים הסביבתיים.

Back to top button