חדשות חוץמבזקים

רוסיה: ננצור את האש כדי לאפשר פינוי אזרחים מקייב וערים נוספות

רוסיה הכריזה הבוקר (שני) על הפסקת אש ופתיחת מסדרונות הומניטרים לפינוי אזרחים. מוסקבה הודיעה שתנצור את האש החל מהשעה 09:00 בערים קייב, חארקוב, מריופול וסומי. לא היה ברור מיד אם הלחימה תיפסק מעבר לאזורים שהוזכרו בהודעת כוח המשימה, או מתי תסתיים הפסקת האש, כך דווח בסוכנות הידיעות AP.

ההודעה באה בעקבות שני ניסיונות כושלים לפנות אזרחים ממריופול, שמהם העריך הוועד הבינלאומי של הצלב האדום ש-200,000 בני אדם ניסו לברוח מהם. רוסיה ואוקראינה האשימו אחת את השניה באחריות לכישלון. כוח המשימה הרוסי מסר כי הפסקת האש ביום שני ופתיחת המסדרונות הוכרזו לבקשת נשיא צרפת עמנואל מקרון, ששוחח עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ביום ראשון.

נתיבי פינוי שפורסמו על ידי סוכנות הידיעות הרוסית RIA Novosti, תוך ציטוט של משרד ההגנה, מראים כי אזרחים יוכלו לצאת לרוסיה ולבלרוס. כוחות רוסיה ישמרו על הפסקת האש עם מל"טים, נמסר מכוח המשימה.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

על רקע ההכרזה, כוחות הצבא הרוסיים המשיכו במתקפה ופתחו באש לעבר העיר מיקולאיב, 480 קילומטרים דרומית לבירת קייב, כך נמסר הבוקר (שני) מהמטה הכללי של אוקראינה. כוחות ההצלה אמרו כי הם מכבים שריפות באזורי מגורים שנגרמו כתוצאה מתקיפת רקטות. ההפגזות נמשכו גם בפרברי קייב, כולל אירפין, שהייתה מנותקת מחשמל, מים וחימום במשך שלושה ימים.

"רוסיה ממשיכה לבצע תקיפות רקטות, פצצות וארטילריה על הערים והישובים באוקראינה", מסר המטה הכללי. "הפולשים ממשיכים להשתמש ברשת שדות התעופה של בלארוס כדי לבצע תקיפות אוויריות על אוקראינה". הרוסים גם תקפו מסדרונות הומניטריים, לקחו נשים וילדים כבני ערובה ותקפו באזורי מגורים של ערים, כך לפי המטה הכללי.

דיווח מעלה כי רוסיה מנצלת את נוכחותה במזרח התיכון ומגייסת שכירי חרב סורים ללחום באוקראינה.

נשיא אוקראינה ולדימיר זלנסקי אמר כי אוקראינה לעולם לא תסלח על הפגזות בתיה, הרג אנשים לא חמושים והרס התשתית שלה. "ואלוהים לא יסלח, לא היום ולא מחר – לעולם לא. ובמקום יום מחילה, יהיה יום דין. בזה אני בטוח", אמר בהודעת וידאו.

היועץ הנשיאותי אולקסי ארסטוביץ' תיאר מצב "קטסטרופלי" בפרברי קייב בוקה, הוסטומל ואירפין, שם נכשלו אתמול המאמצים לפנות תושבים. כשמונה אזרחים, כולל משפחה, נהרגו מהפגזות רוסיות באירפין, כך לדברי ראש העיר אולכסנדר מרקשין.

הלחימה גרמה ל-1.5 מיליון בני אדם לברוח מהמדינה, אישר מזכ"ל האו"ם. סוכנות הפליטים כינתה את נהירת הפליטים כ- "משבר הפליטים הצומח ביותר באירופה מאז מלחמת העולם השנייה".

פקידי צבא בריטיים השוו את הטקטיקות של רוסיה לאלה שבהן השתמשה מוסקבה בצ'צ'ניה ובסוריה, שם הערים המוקפות נמחקו בתקיפות אוויריות וארטילריה.

פקיד הגנה אמריקאי בכיר אמר ביום ראשון כי ארה"ב מעריך שכ-95% מהכוחות הרוסיים שהיו ערוכים סביב אוקראינה נמצאים כעת בתוך המדינה. הפקיד, שדיבר בעילום שם כדי לדון בהערכות צבאיות, אמר כי הכוחות הרוסיים ממשיכים להתקדם בניסיון לבודד את קייב, חרקוב וצ'רניהיב, אך נתקלים בהתנגדות אוקראינית עזה.

גורמי חירום באזור חרקוב מסרו היום שהפגזות ליליות גרמו למותם של לפחות שמונה בני אדם והרסו בנייני מגורים, מתקני רפואה וחינוך ומבני מינהל.

מתנדבים התייצבו ביום שבת בקייב כדי להצטרף לצבא האוקראיני. אוקראינה גם מתכננת גייס לגיון בינלאומי ב-20,000 מתנדבים מעשרות מדינות, אם כי לא היה ברור כמה היו באוקראינה.

"כל העולם היום נמצא בצד של אוקראינה, לא רק במילים אלא במעשים", אמר שר החוץ האוקראיני דמיטרו קולבה בטלוויזיה האוקראינית אתמול בערב. המערב תמך באופן נרחב באוקראינה, הציע סיוע ומשלוחי נשק, ביניהם 17,00 טילים נגד טנקים שנשלחו על ידי נאט"ו לפי דיווח בניו יורק טיימס, כמו גם הטלת סנקציות משמעותיות על רוסיה. אך כוחות נאט"ו לא נשלחו לאוקראינה.

הנט הגולמי זינק הבוקר לרמה של 130.5 דולר לחבית, עלייה של למעלה מ- 10% בתוך יממה ו- 30% בתוך חמישה ימים. זהו שיא שלא נרשם מאז שנת 2008.

צילום: AP Photo/Emilio Morenatti

Back to top button