בריאותמבזקים

אושר: חולה בסרטן או דיאליזה יקבל ימי מחלה על ימי בדיקות תקופתיות

בוועדת העבודה והרווחה אושר היום (שני) לקריאה שניה ושלישית החוק שיזמו חברות הכנסת אורלי לוי-אבקסיס (הליכוד) ונעמה לזימי (העבודה) שיחייב תשלום דמי מחלה מלאים – החל מהיום הראשון – לחולים במחלה קשה כסרטן ודיאליזה, וכן לימי טיפול תקופתיים. יו"ר הוועדה, אפרת רייטן-מרום (העבודה) הדגישה כי "מדובר בחוק מוסרי שאין כמוהו, לטובת החולים הקשים".

בחוק דמי מחלה, התשל"ו–1976 נקבע כי עובד שנעדר מעבודתו בשל מחלה יהיה זכאי החל מהיום הרביעי ואילך לדמי מחלה מלאים ואילו ביום השני והשלישי – למחצית דמי המחלה. משמע, שביום הראשון להיעדרו, לא יהיה זכאי לדמי מחלה.

כיום חיים בישראל למעלה מ-200,000 חולי סרטן וכאלו שהחלימו ממחלת הסרטן. כמו כן, מדי שנה מתגלים בישראל כ-28,000 מקרים נוספים. בשנים האחרונות, הודות לשיפור בשיעורי הגילוי המוקדם ודרכי הטיפול במחלות הסרטן, חולים רבים מחלימים ממחלתם וחוזרים לשגרת חיים פעילה ולעבודה במשרה מלאה. אך גם לאחר ההחלמה המטופלים מחויבים בביקורות הכרוכות באשפוז-יום או בטיפול יומי, בהתאם לסוג המחלה ולחומרתה. עובד-חולה אינו זכאי עד היום לדמי-מחלה עקב היעדרות שאינה מתמשכת יותר מיום אחד. גם בעת גילוי המחלה צפוי העובד להיעדר לצורך בדיקה חד-יומית בשל המחלה, ולא היה זכאי עד-כה לדמי מחלה בעד היעדרויות אלה.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

לפיכך, מוצע בחוק החדש לקבוע כי עובד שחלה במחלה קשה ומוכרח להחסיר יום עבודה או להיעדר מחלקו בגלל בדיקות ביקורות תקופתיות או טיפול תקופתי, יהיה זכאי לדמי מחלה מהיום הראשון להיעדרות. לדעת יוזמת החוק אורלי לוי-אבקסיס, דווקא לאנשים צעירים שחלו במחלה קשה וטרם צברו ותק בעבודה, יש לשמור לו על מקום העבודה. היוזמת נעמה לזימי ציינה כי טרם הובנה הסכמה לגבי ימי מחלה להורים של ילד החולה במחלות אלו – וככל שיושגו הסכמות כאלו – יגישו היוזמות תיקון לחוק.
תמר מתתיהו

משה בניטה, נציג עמותת "יקיר לי", הדגיש כי ימי הטיפולים במחלת הסרטן, הם רבים בהרבה מ-60 ימי המחלה המוענקים היום להורה שילדו חולה בכך, ובנוסף יש להעניק ביטחון תעסוקתי להורה כזה – כלומר ביטחון מפיטורין. כמו כן יש למצוא פתרון להורים לילדים החולים במחלות כרוניות.

צילום: pixabay

Back to top button