חדשות חוץמבזקים

הנשק הסודי של אוקראינה: כך הצליחו הכוחות המזוינים לשבש את המבצע הרוסי

כשנשיא רוסיה ולדימיר פוטין החליט לצאת ל"מבצע המיוחד" באוקראינה ב-24 בפברואר הוא ככל הנראה לא תיאר לעצמו שהמשימה שהציב לכוחות המזוינים של הפדרציה הרוסית תהפוך להיות מסורבלת ותיארך כל כך הרבה זמן, ייתכן מאוד שמעבר למתוכנן.

פוטין דואג מעת לעת לצאת בהודעות לתקשורת ולמסור כי "המבצע המיוחד מתקדם כמתוכנן על פי לוח הזמנים שתוכנן", אך בפועל קשה להאמין למשפט הזה.

במסמכים מודיעיניים שנחשפו התגלה כי פוטין תכנן לכבוש את אוקראינה בתוך 15 ימים.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

כרגע לפי המצב, נראה שהיעד שפוטין הציב לכוחותיו רחוק מאוד. כבר בימים הראשונים ללחימה, אוקראינה הדהימה את העולם כשהפגינה נחישות ואומץ מול המעצמה הגרעינית הגדולה. המורל של הלוחמים והתמיכה של העולם העומד לצידה של אוקראינה, מסייעים לכוחות המזויינים של אוקראינה לקצור הישגים מרשימים.

אבל בכל זאת יש משהו שממש שינה את פני הלחימה. את חיל האוויר האוקראיני איננו רואים בשמי המדינה, מאחר ורוסיה השביתה כבר בתחילת הלחימה את שדות התעופה ובסיסי חיל האוויר.

אך עם נשק "סודי שכזה מי צריך חיל אוויר"…. הכירו את ה- "ביירקטאר" ( Bayraktar TB2 ) – מל"ט מתוצרת טורקיה.

צילום: טוויטר @BaykarTech

ה- Bayraktar TB2 הוא כלי טיס קרבי בלתי מאויש (UCAV) שמיוצר על ידי חברת Baykar Technologies הטורקית, ובעיקר עבור שימוש של הכוחות המזוינים הטורקים. כלי הטיס המתוחכמים נשלטים על ידי צוותי אוויר בתחנת בקרה קרקעית. נכון ל- 26 בנובמבר 2021, המל"ט Bayraktar TB2 השלים 400,000 שעות טיסה ברחבי העולם. המפעיל הגדול ביותר שלו הוא הצבא הטורקי אך דגם ייצוא נמכר לצבאות של מספר מדינות נוספות בעולם.

המל"ט הזה הוכיח שהוא מסוגל לגרום נזק לא פרופורציונלי לכלי הצבא של האויב, כאשר מדובר בכלי הרבה יותר זול ממל"טים אחרים ובסיכון נמוך. "המל"טים של Bayraktar נמכרו לאוקראינה בעלות של מיליוני דולרים חד-ספרתיים כל אחד – אך מערכת טילי הקרקע-אוויר הרוסית שנהרסה בסרטון שפורסם על ידי צבא אוקראינה עשויה להיות שווה עד 50 מיליון דולר." אמר אנליסט צבאי שהוסיף, "כשהם זולים אתה לא כל כך דואג לאבד אותם".

טורקיה השתמשה רבות במל"ט הזה לתקיפות מטרות של מפלגת הפועלים של כורדיסטן (PKK) ושל יחידות ההגנה על העם (YPG – מיליציה סורית-כורדית) בעיראק ובסוריה. במלחמת נגורנו קרבאך בשנת 2020 בקווקז, בין אזרבייג'ן לבין ארמניה וארצאך, נעשה שימוש במל"ט הזה על ידי אזרבייג'ן. בשנה שעברה באתיופיה, כוח מורדים תקף את הבירה אדיס אבבה לפני שהממשלה הדפה אותם עם המל"טים הטורקיים. כעת, נראה המל"ט בשימוש של הכוחות האוקראינים במהלך הפלישה הרוסית לאוקראינה.

מל"ט "ביירקטאר" בפעילות (תקיפות רבות מאירועים שונים – סרטון תדמית – לא מאוקראינה)

יש לציין כי מדובר במל"ט עם מוטת כנפיים של 12 מטר, המסוגל לשאת ארבעה טילים מונחי לייזר, שניים בכל כנף, כאשר כל חימוש במשקל של בין 6 ק"ג ל 100 ק"ג. הוא יכול לשהות באוויר עד 27 שעות ובעל טווח של 150 ק"מ. מהירותו המרבית יכולה להגיע עד 130 קמ"ש.

צילום: טוויטר @BaykarTech
צילום: טוויטר @BaykarTech

ב-27 בפברואר הכוחות המזוינים של אוקראינה הציגו לראשונה מאז החלה הפלישה הרוסית שלושה ימים קודם לכן, שימוש במל"ט ה- Bayraktar TB2 ופרסמו סרטון שבו נראית תקיפה של המל"ט בצילום שחור לבן, על שיירת כלי רכב צבאיים באזור ז'יטומיר שבצפון-מערב אוקראינה. "תפחדו, אויבים! לא יהיה שלום בשבילכם על פני האדמה שלנו!" נכתב בפרסום לצד הסרטון שפורסם בטוויטר הרשמי. הסרטון צבר יותר מ-3 מיליון צפיות בטוויטר תוך יומיים.

אחרי הסרטון הזה, פורסמו סרטונים נוספים של תקיפות המל"ט ה- Bayraktar TB2, אך יש לציין כי חלק מהסרטונים שהתפרסמו ברשתות החברתיות שלכאורה צולמו במהלך הפלישה הרוסית לאוקראינה, נמצאו כסרטונים ישנים שצולמו בכלל בלחימה בסוריה.

שיר של האוקראינים על המל"ט "ביירקטאר"

המל"ט נמצא בשימוש הצבא האוקראיני מאז שנת 2021 ועל פי הערכות יש ברשותו ככל הנראה כ-20 מל"טים מסוג זה. בדצמבר האחרון ביקשה אוקראינה לרכוש עוד 12 מל"טים אך לא ברור האם הרכישה יצאה לפועל עד היום.

בטורקיה התייחסו לדיווחים על המל"ט הטורקי שעושה שמות לצבא הרוסי במהלך הלחימה באוקראינה ואמרו כי לטורקיה עצמה כמדינה אין קשר לזה וכי המל"טים נמכרים על ידי החברה באופן פרטי.

יש לציין כי מנהל הטכנולוגיה הראשי של החברה הפרטית, Baykar Technologies, הוא סלצ'וק באירקטאר חתנו של נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן. "מדינות כמו ארצות הברית, סין וישראל הכחישו כי בכוונתם למכור מל"טים חמושים לאוקראינה. טורקיה הייתה המדינה היחידה שהסכימה למכור לאוקראינה את הטכנולוגיה הזו." כך אמר הלוק באירקטאר, מנכ"ל החברה ואחיו של סלצ'וק, במהלך סמינר מקוון במאי 2021.

אנליסטים בצבא ארצות הברית אומרים כי פעילות המל"טים החמושים על ידי הכוחות המזוינים תורמת להצלחות הצבא האוקראיני בהאטת ההתקדמות הרוסית ולחשיפת חולשות בלתי צפויות מצד הצבא הרוסי. התיעודים של התקיפות ברשתות החברתיות מקבלים תהודה רבה והופכים לוויראלים, מה שמצד אחד נותן סיבה לרוסים לפחד מאויבם ומהצד השני דחיפה חיונית ומוראלית לאוקראינים. עם זאת אומרים אנליסטים כי לא סביר שהמל"טים ישנו את מהלך המלחמה בטווח הארוך.

ארדה מוולטוגלו, אנליסט צבאי, תעופה וחלל טורקי אומר כי "הצילומים ששוחררו על ידי צבא אוקראינה מציגים פגמים חמורים בכיסוי ההגנה האווירית הרוסית, מה שמהווה הפתעה עבור משקיפים רבים. הצילומים הם גם שימושיים מאוד עבור יחסי ציבור ולוחמה פסיכולוגית."

כלי טיס בלתי מאוישים צבאיים, אמינים ומדויקים היו פעם בשימוש בלעדי של צבא ארה"ב. אך עם התקדמות הטכנולוגיה שהפכה לנפוצה יותר בשנים האחרונות, בשדות הקרב של המאה ה-21 נראה שימוש נרחב יותר בכלים אלה. היום, הספקית הבולטת היא טורקיה.

המל"ט ה- Bayraktar TB2 זכה בשנים האחרונות להצלחות אמיתיות שהתפרסמו בעולם ומומחים בתחום טוענים כי "כיום, זה המל"ט המפורסם מכולם." 257 נמצאים כעת בשירות ברחבי העולם.

עם זאת, לא כל המומחים המערביים שמחו לראות את ההצלחה הבינלאומית של בייקר (Baykar Technologies). באוגוסט האחרון, למעלה מ-12 נציגים מהקונגרס האמריקני דחפו את מזכיר המדינה אנטוני בלינקן להשעות רישיונות ייצוא של טכנולוגיה אמריקאית שלטענתם מוצאת את דרכה אל המל"טים של החברה הטורקית.

Back to top button