צרכנות

ביטוח רכב – לבטח מקיף או צד ג' ? לבחור רק מה שמתאים

קרדיט תמונה FREEPIK

ביטוח הרכב הוא הכרחי להתניידות בטוחה בדרכים. אך כדי לדעת אם  לבטח את הרכב הפרטי בביטוח מקיף או צד ג' – רצוי לבדוק את הכיסויים השונים שכל אחד מהם מציע.

ביטוח הרכב הוא אחת הרכישות המשמעותיות שעושים במהלך החיים, שכן בקניית פוליסה למעשה קונים רשת ביטחון לרכב, שמלווה אתכם בדרכים לפרק זמן של 12 חודשים, כך שצריך לבחור אותה היטב. אך לא פעם בעלי רכבים מתלבטים בין הביטוח המקיף לביטוח צד ג'. על מנת לגבש החלטה מושכלת, מותאמת לצרכים האישיים שלכם – מומלץ לבדוק את היתרונות של כל אחד מהם.

תעשייה בצמיחה

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

שוק ביטוחי הרכב חווה תקופה של פריחה והתחדשות, שכן סוכנויות וחברות ביטוח חדשות צצות כפטריות אחרי הגשם, מתנוססות על גבי שלטי חוצות, ומציפות את תחנות הרדיו, ערוצי הטלוויזיה והרשתות החברתיות עם פרסומות קליטות ומדליקות. בנוסף, האפשרות לרכוש ביטוח רכב אונליין שעד לפני מספר שנים לא הייתה על הפרק כלל, הפכה לעניין שבשגרה, תהליך שכל אחד יכול לבצע מכל מקום, בכל רגע.

כיום, יותר מתמיד – ביטוח הרכב הפך למוצר צריכה נגיש, פשוט ומבוקש בידי רבים. אך מאחר וזהו אמצעי שתכליתו העיקרית היא לשמור על בעל הרכב ומכוניתו מפני שורת אירועי דרך – יש לבחור אותו בחוכמה. לשם כך, על כל נהג להכיר את מכוניתו, להיות מודע להרגלי הנהיגה שלו והצרכים הנובעים מהם, ולפיהם לבדוק איזו פוליסה תהיה האפקטיבית ביותר עבורו: פוליסת ביטוח צד ג' או פוליסת ביטוח מקיף.

מהו ביטוח מקיף ואילו כיסויים הוא מכיל?

הביטוח המקיף הוא אופציונלי, כלומר רכישתו היא אינה חובה חוקית שחלה על נהגי ישראל. עם זאת, בבחירת ביטוח מקיף לרכב, למעשה מעניקים לכלי הרכב המבוטח מערכת הגנה רחבה ויעילה, המורכבת מ-2 אלמנטים מהותיים:

  • ביטוח עצמי – מעניק כיסוי ביטוחי במקרים של תאונת דרכים, ונדליזם, גניבה, אסונות טבע או נזקי מזג אוויר; רוחות עזות שגורמות לנפילתם של עצים או חפצים על הכביש או חלילה על הרכב בעודו בחניה הביתית, שריפה שפורצת כתוצאה משרב כבד, גשם זלעפות שגורם להצפות וכן הלאה.
  • ביטוח צד ג' – ביטוח זה מספק כיסוי למצבים בהם הרכב המבוטח פוגע ברכושו של אדם אחר: מכונית, תיבת דואר, דלת כניסה לבניין ועוד.

חשוב להיערך מראש לכל תרחיש ולבטח את הרכב בביטוח מקיף, במיוחד אם יש ברשותכם רכב יוקרתי: רכב ספורט, רכב אספנות, רכב במהדורה מוגבלת, רכב ששדרגתם עם ציוד חדשני, הדגם הכי חדש בסדרת רכבים מסוימת, או רכב שהוא חלק אינטגרלי לשגרה שלכם ואתם משתמשים בו על בסיס יום-יומי.

מהו ביטוח צד ג' ומתי הוא מסייע?

ביטוח צד ג' נכלל בפוליסת הביטוח המקיף, אך באותה מידה ניתן לרכוש אותו לבדו. זהו ביטוח אשר מסייע למבוטח להילחץ מסיטואציות שבהן רכבו מסב נזק לגורם שלישי. זו יכולה להיות פגיעה ברכוש ציבורי בבעלות העיר או היישוב כמו כיכר, ספסל או עמוד חשמל, או לחילופין, רכוש פרטי של אדם אחר, קרי, חצר, חנות או מכונית – בייחוד אם מדובר בדגם ספורט יוקרתי או מכונית פאר נדירה, שכן בכל אחד מהמצבים הללו עלויות התיקונים עשויות להרקיע שחקים.

ישנם מקרים בהם ביטוח צד ג' לרכב יכול להיות מספיק בהחלט, כמו למשל כאשר מחזיקים ברכב שנוסעים בו לעיתים רחוקות – משתמשים בו רק לטיולים, חופשות, סידורים ספציפיים מחוץ לעיר או רכב שהוא ישן מאוד.

מה ההבדל בין ביטוח צד ג' לביטוח המקיף?

ביטוח צד ג' וביטוח מקיף הם שני מושגים בביטוח רכב אשר נשזרים אחד בשני פעמים רבות – שכן ביטוח צד ג' מגיע כחלק מחוזה הביטוח המקיף. אך למרות ששניהם מתייחסים למצבים שבין הרכב המבוטח וסביבתו, הם נבדלים זה מזה ב-3 פרמטרים:

  1. הגנה מפני גניבה – הביטוח המקיף לרכב מספק הגנה במקרים בהם הרכב המבוטח נגנב או נפגע כתוצאה מניסיון גניבה (כאשר נגרם נזק לשמשות, הצמיגים, הרדיו, הדלתות וכן הלאה). לעומת זאת, ביטוח צד ג' לא מעניק פיצויים בגין גניבה.
  2. מקרי הביטוח הרלוונטיים – ביטוח צד ג' מעניק פיצויים כספיים אך ורק למקרים בהם הרכב המבוטח פוגע ברכב או רכוש שאיננו רכב השייך לגורם שלישי, כמו דלת, חלון, פנס רחוב. בעוד בביטוח צד ג' זה העניין העיקרי, בביטוח המקיף כיסוי נזקי רכוש לאדם אחר הוא רק חלק מאסופת הכיסויים שהוא מציע, לרבות אסונות טבע, נזקי פרעות ותאונות דרכים.
  3. הפרמיה – שני הביטוחים הללו נבדלים זה מזה גם במחיר רכישתם, ההבדל נעוץ בסך הכיסויים שכל ביטוח מציע לקהל הלקוחות של חברות הביטוח והסוכנויות השונות. לפיכך, פרמיית הביטוח המקיף, שבה ניתן למצוא מגוון רחב של מקרי ביטוח, נוטה להיות גבוהה יותר מפרמיית ביטוח צד ג' שמציעה כיסוי לנזקים לצד שלישי בלבד.

לבחור רק מה שמתאים

מה שחשוב לדעת על ביטוח רכב, מלבד הביטויים שחוזרים בכל פוליסה או מבנה החוזים הביטוחיים, זה כיצד להתאים את ביטוח הרכב למאפייניים האישיים שלכם ושל מכוניתכם. לפיכך, כדי להבין אם עליכם לבחור ביטוח מקיף או ביטוח צד ג' במועד חידוש הפוליסה הבא – מומלץ לקחת בחשבון את הרגלי הנסיעה שלכם: באיזו תדירות אתם עולים על ההגה ולמשך כמה זמן, מודל המכונית שברשותכם, ומידת הסיכון שלה להסתבך בצרות. וכך לבחור את הפוליסה שתספק לכם את הראש השקט ביותר בעודכם בדרכים.

Back to top button