מבזקיםמשפטי/פלילי

אושר: דגימות של נפגעי עבירות מין יישמרו לחמישים שנה

מליאת הכנסת אישרה היום (רביעי) בקריאה שנייה ושלישית את הצעת חוק זכויות נפגעי עבירה (תיקון מס' 15), התשפ"ב-2022 של ח"כ מירב בן ארי. 37 חברי כנסת תמכו בהצעה ללא מתנגדים.

מוצע להסדיר את אופן נטילת ושמירת הדגימות הביולוגיות הנלקחות מנפגעי ונפגעות עבירות מין לצרכי זיהוי התוקף בחקירה משטרתית וגיבוש ראיות למשפט והכל כתלות בהסכמתו של הנפגע. מוצע כי כלל הדגימות יועברו למשטרת ישראל באופן דיסקרטי שישמור על פרטיותו של נפגע העבירה לצורך הפקת דנ"א וישמרו שם לתקופה של 50 שנים לטובת הליכי חקירה ומשפט עתידיים.

בדברי ההסבר להצעה נכתב: "מטרת ההצעה היא לאפשר לנפגעי תקיפה מינית לעשות שימוש בדגימות ביולוגיות שעשויות לשמש ראיות פורנזיות בהליך משפטי עתידי גם לאחר פרק זמן ממושך ממועד ביצוע העבירה, ובכך למנוע מצב שבו נפגעי תקיפה מינית לא יגישו תלונה רק בשל היעדר ממצאים משפטיים ויכולת לבסס תשתית ראייתית, כשאלו אפשריים באמצעות בדיקת הפקת דנ"א פשוטה."

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

מגישת הצעת החוק, ח"כ מירב בן ארי בירכה על אישורה במליאה ומסרה: "זהו יום מרגש מאוד עבורי. מדובר בתיקון חשוב שמחזיר את השליטה לידי הנפגעות.
אני מודה על הזכות להקל, ולו במעט, על החוויה המורכבת שעוברות הנפגעות, לאפשר להן לעבד את הטראומה שעברו ולגשת להתלונן בזמן המתאים עבורן. ברצוני להודות ליו"ר וועדת חוקה, ח"כ גלעד קריב על עבודה רבה לקידום החוק, ליעל שרר מנהלת הלובי למלחמה באלימות מינית שותפה מלאה להעברת החוק, לחברותיי מאיגוד מרכזי הסיוע לנפגעי ונפגעות תקיפה מינית, למשטרה, למשרדי הממשלה ולכל התומכים בחוק. הצבעת חברי הכנסת בעד החוק היום, היא אמירה ערכית חשובה בעיקר בשבוע שבו אנו מצייינים בכל העולם את יום האישה, אמשיך לפעול ללא הרף למען נפגעי ונפגעות תקיפה מינית".

מנהלת הלובי למלחמה באלימות מינית יעל שרר מסרה: "כשגיליתי ב-2016 שערכות אונס מושמדות אחרי שלושה חודשים בלבד אמרתי לעצמי שאני אשים לזה סוף, ויהי מה. והיום זה קרה; כיבינו את הכבשנים אליהם נזרקו הערכות יקרות הערך האלה. החוק החדש מסדיר את מעמדן ואת השמירה שלהן לתקופת זמן של 50 שנה, ושם סוף לעוול המתמשך הזה ולפגיעה בבטחון הציבור. לקח לנו קצת זמן להגיע לרגע הזה, אבל זה היה שווה הכל. אני אסירת תודה לח"כ מירב בן ארי (יש עתיד) המופלאה, שהאמינה בחשיבות החוק, הרימה את הכפפה, וקידמה אותו ללא לאות. עשינו היום מהפכה ביחד".

אילוסטרציה. צילום: pixabay

Back to top button