מבזקיםפוליטי / מדיני

אושר בקריאה ראשונה: תוחמר הענישה בגין השחתת מודעות על רקע מגדר

מליאת הכנסת אישרה היום (רביעי) בקריאה ראשונה את הצעת חוק העונשין (תיקון מס' 145) (השחתת פני מקרקעין במטרה להדיר נשים), התשפ"ב-2021 של חברי הכנסת יוליה מלינובסקי, יבגני סובה ואלכס קושניר. 55 חברי כנסת תמכו מול 46 שהתנגדו, וההצעה תוחזר לוועדת חוקה.

מוצע להחמיר את הענישה הקבועה ביחס לעבירה של השחתת פני מקרקעין בנסיבות שבהן העבירה בוצעה במטרה להגביל את הגישה החופשית של נשים במרחב הציבורי או למנוע הצגת דמויות של נשים במרחב הציבורי. העונש על ביצוע העבירה בנסיבה המחמירה יהיה קנס בסכום של 75,300 ש"ח או מאסר שנה.

בדברי ההסבר נכתב: "לאחרונה מתרחבת תופעה של השחתת מודעות ברחבי המדינה בהן מופיעות דמויות נשיות. משחיתי המודעות משחירים ומטשטשים את הדמויות הנשיות המופיעות במודעות, אך אינם פוגעים בדמויות גבריות. התופעה מתרחשת גם ביחס לדמויות נשיות על שטרות כסף ומסמכים רשמיים – ומטרתה היא להדיר נשים מהמרחב הציבורי."

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

עוד נכתב: "השחתת תמונות נשים במרחב הציבורי היא מעשה אלים שמטרתו להעלים נשים, ולבטל את קולן ואת השפעתן. בבסיסו, המעשה מתייחס לנשים כאל מפגע ואובייקטים מיניים שצריך להסתיר. ההדרה וההסתרה של נשים והניסיון ליצור מרחבים 'סטריליים' מנשים היא משפילה, פוגענית ורוויה בשנאת נשים. הדרת הנשים הגיעה גם למערכת הבחירות האחרונה שבמהלכה היו מקרים מרובים של השחתת שלטי חוצות של מועמדות שהשתתפו בבחירות. ביטויים אלו מהווים פגיעה בזכות הבסיסית של נשים להיבחר, כמו גם בזכות – של נשים וגברים – לבחור, בטוהר הבחירות ובשוויון."

ח"כ יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו: אמרה: "האלימות מתחילה מזה שמנסים להשחית שלט עם דמות נשית בשלט בגלל שיש שם אישה, ואחר כך אנחנו רואים הדרת נשים מהמרחב הציבורי ובסוף כולם זועקים על אלימות קשה כלפי נשים. היום יש תופעה מגעילה ברחבי הארץ, אנחנו רואים את זה באופן קבוע, אי אפשר להתעלם מזה, שכאשר יש שלט עם דמות נשית, הוא מושחת. מטרת החוק היא הרתעתית, להגיד שאנחנו כחברה מתוקנת לא מוכנים להשלים עם זה. אנחנו רוצים לראות נשים גם בשלטים, גם במרחב הציבורי, אנחנו רוצים לראות נשים כנשים בכל מקום אפשרי."

ח"כ יצחק פינדרוס (ש"ס) ציין: "במה עסוקה יושבת-ראש הוועדה לשירותי הדת? בלהגיש חוק על הדרת נשים. אתם מבינים את האבסורד? מבקשים בשביל לא להפוך את הנשים לחפצים לפרסום, וכולם מבינים למה מבקשים לכבד את הנשים, לכבד אותן ולשים אותן במקום של כבוד. הוא קורא לזה: השחתת פני מקרקעין במטרה להדיר נשים. להכריח להכניס לנשים שלא רוצות תמונות, שיהיו שם בשביל להפוך אותן לחפץ".

צילום: דוברות הכנסת

Back to top button