בריאותמבזקים

חודש המודעות לסרטן המעי הגס: "יכולים גם למנוע ולא רק לגלות אותו בשלב מוקדם"

בחודש מרץ מציינים ברחבי העולם את חודש המודעות לסרטן המעי הגס והחלחולת. סרטן המעי הגס הוא השני בשכיחותו בישראל.

מנתוני משרד הבריאות לשנת 2022, עולה שלאחרונה חלה עלייה במקרי סרטן המעי הגס גם בקרב צעירים. מגמת עלייה נצפתה בקרב גברים יהודים וערבים, ונשים יהודיות, בני ובנות 44-20 .

לדברי ד"ר רון דר, האחראי על תחום הכירורגיה הקולורקטאלית במחלקה הכירורגית במרכז הרפואי פדה-פוריה, הסיכון לחלות בסרטן המעי הגס והחלחולת עולה בצורה משמעותית מגיל 50 ומעלה. בישראל יש תכנית לאומית לגילוי מוקדם של סרטן המעי הגס אשר כרוכה בבדיקות דם סמוי בצואה אחת לשנה החל מגיל 50, או קולונוסקופיה למטופלים בסיכון מוגבר.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

ד"ר דר מדגיש את החשיבות הרבה של רפואה מונעת " אני ממליץ לאנשים בני 50 ומעלה לבצע כל שנה בדיקות של דם סמוי בצואה ובדיקת קולונוסקופיה (על פי הצורך) אותה ניתן לבצע אצלנו במרכז הרפואי. אבחון מוקדם מאפשר לזהות תהליכים טרום ממאירים ולטפל בהם באופן יעיל, או לזהות ממאירות בשלב מוקדם וכך למנוע סיבוכים ולהגדיל את סיכויי ההחלמה".

צילום: מיה צבן, דוברת המרכז הרפואי פדה פוריה

ד"ר מאיה פריצקי, מנהלת המכון הגסטרואנטרולוגי במרכז הרפואי מוסיפה: "ככל שהמחלה מתגלה בשלב מוקדם יותר כך סיכויי ההישרדות גבוהים יותר. המיוחד בסוג זה של סרטן הוא שלב טרום ממאיר ארוך שלרוב הוא נטול תסמינים לחלוטין והדרך הטובה ביותר לגלות את המחלה בשלב הזה היא לבצע קולונוסקופיה. במידה ומתגלה פוליפ שפיר (שמהווה את השלב הטרום ממאיר),הסרתו בעת ביצוע קולונוסקופיה מונעת התפתחותו לשלב סרטני בהמשך."

צילום: מיה צבן, דוברת המרכז הרפואי פדה פוריה

ד"ר דר מסכם: "יש לנו את הזכות למנוע סרטן ולא רק לגלות אותו בשלב מוקדם – דבר שלא קיים ברוב סוגי הסרטן האחרים. במקרה של סרטן מעי גס המטרה העיקרית היא לגלות את המחלה עוד לפני שהופכת להיות מחלה "אמיתית", כלומר לגלות ממצא טרום סרטני ולהסיר אותו, ועל ידי כך למנוע התפתחות ממארת".

צילום: מיה צבן, דוברת המרכז הרפואי פדה פוריה
כאבי בטן
צילום: pexels

Back to top button