חדשות הארץמבזקים

סער: "מאות פניות למחיקת רישום פלילי על שימוש בקנאביס תוך ימים ספורים"

ועדת החוקה קיימה היום (שני) דיון ראשון בצו ובתקנות לביטול הרישום הפלילי על עבירת השימוש העצמי בקנאביס. לפי הצו, גובה הקנס על החזקת קנאביס יופחת ל-500 ש״ח, במקום 1,000 ו-2,000 כיום על שתי עבירות ראשונות.

הסדר עבירות הקנאביס לשימוש עצמי יהיה בתשלום קנס. גובה הקנס על החזקת קנאביס יופחת ל-500 ש״ח, במקום 1,000 ו-2,000 כיום על שתי עבירות ראשונות.

התקנות יאפשרו להפוך את עבירות החזקת הקנאביס והשימוש בו לצריכה עצמית, לעבירות מנהליות בלבד ואת ביטול הרישום הפלילי.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

בהתאם להסדר המוצע:

• משתמשי קנאביס לא יואשמו בדין פלילי (במקרים חריגים נותרת הסמכות להגיש כתב אישום, בשיקול דעת התובע)

• תבוטל ההחרגה של אנשים עם עבר פלילי.

• תבוטל ההבחנה בין עבירה ראשונה לבין עבירות נוספות.

• הקנס על החזקה יוגבל ל-500 ש״ח.

מההסדר יוחרגו, על פי עמדת המשרדים הרלוונטיים, חיילים, שוטרים וסוהרים בשירות חובה, וקטינים- שלגביהם ייקבע הסדר מיוחד המעודד מתן טיפול.

יו"ר הוועדה ח"כ גלעד קריב (העבודה), אמר: "אנחנו עוסקים בפרטי תחיקה חדשים אך הם חלק ממהלך ארוך שנים של דיון ציבורי, ממשלתי ופרלמנטרי בסוגיה במטרה למצוא נקודת איזון טובה יותר בין הרצון שלנו להתריע מפני סכנות משימוש בקנאביס ובין ההכרה שמדיניות ההפללה הגורפת שנהגה בתחום הזה נזקה גדול. אנחנו ערב פקיעת הוראת שעה שנחקקה כחקיקה ראשית וביצעה תפנית משמעותית בשנים האחרונות סביב נקודת האיזון המתאימה יותר לתקופה בה אנו חיים והממשלה במידה רבה מבקשת להציג את פרטי התחיקה כתחליף לאותה הוראת שעה וכהמשך למגמה שכוננה באמצעותה. חזרה למצב שקדם להוראת השעה זו אינה אופציה סבירה ולכן האישור לצו ייעשה במהלך הפגרה כך שיהיה רצף. לא כל הסוגיות זוכות למענה במסגרת התקנות והצו.".

שר המשפטים גדעון סער, אמר: "מדובר במהלך ארוך שנים המבטא המשך של הבנה ותפיסה חברתית שהשימוש והצריכה העצמית של הקנאביס כשלעצמם, אינה צריכה להיות מושא לעבירה פלילית או אישום פלילי מצד המדינה. לא יהיה נכון ולא צודק לחזור לחוק שמבנה אכיפה פלילית בעבירה הזו – צריך להוציא את העבירה הזו מהתחום הפלילי. זה משתלב בתפיסת עולמי שמדינת ישראל ומערכת המשפט והדין הפלילי צריכים לעבור תמורה עמוקה של דה-פליליזציה, והותרת המשפט הפלילי לתכליתו האמיתית של התמודדות עם סטייה משמעותית מהנורמה החברתית, עם פשיעה חמורה, וזה לא המצב. מיניתי את עו"ד ערן דוידי, מנכ"ל משרדי, לראש צוות דה-פליליזציה שאמור לסקור את כל הקודקס הפלילי והוא הגיש דוח ביניים רציני שכולל את הקריטריונים למלאכה שתושלם בהמשך."

עוד אמר השר סער: "בתקנות עשינו הבחנה לגבי העבירה הפלילית בין סוגים שונים של התנהגות- עישון במקום פומבי הוא בגדר עבירת קנס כמו עישון סיגריה במקום פומבי שאסור על פי דין לבין עצם ההחזקה גרידא או שימוש שלא במקום פומבי, גובה הקנס צריך להיות מופחת גם ביחס ל"מתווה ארדן". במקביל פורסמה הבוקר טיוטת תקנות להערות הציבור בנוגע לאי-רישום פלילי לגבי עבירה כזו, לפיהן אדם שבחר להישפט לא יהיה לו רישום פלילי לגבי העבירה הזו. יצאתי עם נשיא המדינה בקריאה לציבור לפנות למחיקת רישום פלילי על שימוש בקנאביס והוגשו כבר מאות בקשות תוך ימים ספורים. נטען שהמשטרה לא יכולה להבחין בין סוגי שימוש שונים ואם אגיע למסקנה שניתן למחוק רישום פלילי גורף על עבירת הקנאביס אעשה זאת".

הבקשות ייבחנו על ידי נשיא המדינה יצחק הרצוג, ברוח ימי חגים אלו ועל פי המדיניות הנוהגת על ידו, לפיה, בין היתר ניתן משקל משמעותי לתהליכי שיקום ושינוי, במיוחד בקרב צעירים, על מנת להסיר חסמים תעסוקתיים ולסייע בידם לשוב ולהשתלב בחברה. מדיניות הנשיא בתחום סמכות החנינה, נתונים מספריים אודות כל ההחלטות שניתנו על ידי הנשיא עד כה והמאפיינים העיקריים להחלטותיו מפורסמים באתר בית הנשיא, במסגרת מדיניות השקיפות עליה הכריז הנשיא, בסמוך לאחר כניסתו לתפקידו.

לאן לשלוח את הבקשה?

את הבקשה יש לשלוח באמצעות טופס מקוון באתר האינטרנט של בית הנשיא או באתר מחלקת חנינות במשרד המשפטים.

ניתן להגיש גם באמצעות:

1) דואר אלקטרוני לכתובת הבאה

2) דואר רגיל לכתובת: רחוב הנשיא 3, ירושלים, מיקוד 9218801

3) פקס שמספרו 02-5887225

מה צריכה לכלול בקשה?

על בקשות החנינה להיות מוגשות על ידי הנידון או בא כוחו, או באמצעות בן משפחה מדרגה ראשונה. אל הבקשה יש לצרף פרטים אישיים ואמצעי התקשרות; פרטים על אודות העבירה והחלטת בית המשפט; מכתב מפורט המציג את נימוקי הבקשה, לרבות נסיבות אישיות והליכי שיקום, וכן כל מסמך נוסף המבסס את נימוקי הבקשה.

תיקי משטרה סגורים:

בתיקי משטרה סגורים (רישום משטרתי), שלא הובילו להגשת כתב אישום ולמתן גזר דין בתיק פלילי, הסמכות לביטולו של הרישום הינה של משטרת ישראל ולא של נשיא המדינה, וניתן לפנות בנושא למדור מידע פלילי במשטרת ישראל בטלפון 02-5429757, 02-5429672 או בפקס 02-5429144 או בדואר אלקטרוני

צילום: דוברות הכנסת, דני שם-טוב

Back to top button