מבזקיםפוליטי / מדיני

תמנו שטה על דחיית העתירה נגדה בבג"ץ: "אחינו מאתיופיה ינחתו"

שרת העלייה והקליטה פנינה תמנו שטה אמרה היום (שלישי) בוועדת המשנה לזכאי השבות והתפוצות כי, "ניתן אור ירוק לסוכנות היהודית לפעול יחד עם נתיב במסלול המזורז לאישורי עליה."

עוד אמרה כי. "יש קופה למימון השהות במדינות המעבר לרגעים הראשונים לאחר החילוץ, כדי שרבני הקהילות ואנשים פרטיים נוספים לא יצטרכו לשאת בהוצאות מכיסם."

השרה בישרה לחברי הוועדה על בג"ץ שדחה את העתירה נגד החלטתה למבצע עלייה מאתיופיה: "אחינו מאתיופיה ינחתו".

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

השרה תמנו שטה פנתה תחילה ליו"ר ועדת המשנה כלפון: "ועדת המשנה היא למעשה ועדת העליה והקליטה שנלחמת עליה זמן רב. זו ועדה בקונצנזוס. אני רואה את ההתגייסות של הח"כים".

לאחר מכן אמרה: "עולים חדשים אינם בן חורג. הם אזרחים מרגע נחיתתם. אנחנו בשעת רצון וזו זכות גדולה לכל אחד ואחת מאיתנו לעזור בנושא, בשעת משבר קשה כזה. יש ריכוז מאמץ בממשלה והרבה שרים העוסקים בכך יום יום רבים מהם עולים חדשים בעצמם. אנחנו מאמינים שהיכולת לממש את התחזיות של עשרות ומאות אלפים תוכל לקרות רק אם נעבוד באופן סדור וחכם בשילוב הכוחות הפועלים בשטח. זו הזדמנות לברך את הסוכנות ואת נתיב. יש מחסור בכוח אדם לאורך כל השרשרת וגיוסו מילואימניקים לנתיב. הנחינו לאשר לסוכנות היהודית לצאת לדרך יחד עם נתיב במסלול המזורז. דמיינו לכם את אותו מבוגר הנמצא בקייב בתנאי מלחמה וסיכון חיים, אנחנו רוצים לתת את הביטחון שיצאו לדרך. יש פעולות שלא ניתן לפרט עליהן. ראינו את ההיסטוריה בחילוצי עליות ואנחנו יודעים לפעול כמו בעבר בדרכים לא קונבנציונליות.

שרת העליה והקליטה פירטה: "לצד הקשיים הגיעו 5,000 עולים, חלקם כתיירים. פתחנו עמדות של נתיב עם רשות ההגירה ומשרד העליה והקליטה- עד היום 5 מוקדים וממחר עם 6 מוקדים. נערכנו כחודש וחצי לפני המלחמה. יש כ-1,000 עולים שביקשו להגיע למלון. יש כ-12,000 מיטות במלונות. אנחנו לקראת פסח ומלונות הם עסקים פרטיים, כך שנעשה את ההתאמה החוזית, שלא ייווצר מחסור. המלון הוא לחודש ימים אך ברור שלא נוציא אף אחד. ההנחיה שלי היא לחודש כאשר הם מקבלים מעטפה עם סל קליטה ראשוני של 3,000 ש"ח למשפחה עם הגעתם לנתב"ג. הנחיתי לתת את קרן הנמלטים של כ-6,000 ש"ח חד-פעמית וכן דמי קיום- סוג של הבטחת הכנסה. אנחנו יד ביד עם האוצר להגדלת המעטפת מתוך הבנה שהעולים מרוסיה ואוקראינה באים ללא כסף. סך הסיוע מגיע ליותר מ-4,000 בחודש כשבחודש הראשון הם מקבלים את כל צרכיהם."

עוד אמרה: "אתמול אישרנו החלטת ממשלה על הצוות שעובד על דיור קבע, שם האתגר הגדול כדי שיישאר מקום לעולים נוספים המגיעים. כמי שהייתה בקרוואן זו עדיפות אחרונה. נתחיל בהשמשת הדיור הציבורי, בשלב שני נשתמש בפתרונות השוק הפרטי- ראש עירית נוף הגליל רונן פלוט כבר עכשיו מוציא את העולים לדירות שכורות ודואג לביטוחם בקופות החולים. הרשויות המקומיות הן שותף בכיר שלנו. ניתן סיוע מוגבר בשכ"ד. יש כ-20,000 דירות פנויות להשכרה בשוק הפרטי. אולי נוכל למצות 10,000 מתוכן."

השרה תמנו שטה שיתפה את חברי הוועדה ברעיון שהעלה מנכ"ל משרד השיכון לתמרץ משפחות בפיצול דירות עם סוג של מענק. "בבריטניה לקחו את הרעיון והעניקו 350 פאונד למשפחה קולטת פליטים. הפתרון האחרון הוא בתים יבילים או קרוואנים ואם נגיע לכך נשתדל לא לעשות ריכוזים של מסות גדולות כדי לא ליצור סגירות קהילתית שלא בהכרח תתרום להם. אני רוצה להודות לנתב"ג. הארכתי את הזכאות לאולפנים משנה וחצי לעשר שנים וכרגע זה לא הדבר שמטריד אותם והם עדיין אינם מעוניינים ללמוד. גייסתי מורות חיילות הדוברות את השפה כך שבכל מלון יהיו שתי חיילות. רה"מ נמצא בעצמו בכל הדיונים ומבצע מעקב יום יומי. בהתייחסה לפניות הרבות של אזרחים לעזרה למגיעים מאוקראינה אמרה כי בין היתר, משרדה צפוי לצאת בקמפיין מסודר לאימוץ משפחות לליל הסדר, דבר שייתן מענה לחברה הישראלית המתגייסת, לצד פעולות נוספות, וכי המשרד מרכז את רשימות כל המתנדבים הפונים לסיוע ולאימוץ העולים. "

כאמור, בסיום דבריה בישרה כי "לפני שעתיים היה דיון בבג"ץ שדחה את ההחלטה על העתירה נגד ההחלטה שהובלתי ואחינו מאתיופיה ינחתו בישראל".

מזכ"ל הסוכנות היהודית ג'וש שוורץ אמר כי בשנה רגילה יש כ-15,000 עולים מבריה"מ לשעבר והצפי הוא ל-50,000-30,000, כ-2000 עולים בשבוע, בשבועות הקרובים; "אני לא זוכר בכל שנותיי שרה"מ בעצמו התגייס להוביל מאמץ לאומי כזה".

יו"ר ועדת המשנה ח"כ יום טוב חי כלפון: "לא מעט חברים היו איתי כשקראנו להקים ועדה כזו והיום מובן עד כמה זה היה נחוץ. על הסוכנות להקים מוקד מרכזי עם כלל הגופים ולתכלל את המאמצים. לא ייתכן שרב מולדובה או מישהו אחר יממן מכיסו את האוטובוסים להבאת האנשים".

צילום: דוברות הכנסת

Back to top button