כלכלהמבזקים

התנועה לאיכות השלטון לממשלה: "להוריד את מס הבלו על הדלק"

בימים אלו פותחת התנועה לאיכות השלטון בקמפיין נרחב ברשתות החברתיות בקריאה לממשלה להוריד את מס הבלו על הדלק, והגדירה אותו כ״צעד חירום נדרש״.

הקמפיין בא בהמשך לפניית התנועה בשבוע שעבר לראש הממשלה ולשר האוצר בדרישה שהאחרון יפעיל את סמכותו לחוק הבלו על הדלק, שיקבע הפחתה של המס על בנזין, ולו כהוראת שעה זמנית. זאת לאור התייקרות הדלק המשמעותית והעלייה הצפויה עוד בעקבות המלחמה באוקראינה. כחלק מהקמפיין ייתכנו צעדי מחאה בהמשך.

התנועה לאיכות השלטון ציינה כי על אף שהתמודדות אמיתית עם יוקר המחיה מחייבת קידום רפורמות מבניות ומשמעותיות במשק, צעדים אלו הם ארוכי טווח, ואילו כעת נדרשים צעדי חירום זמניים ומידיים להתמודדות עם עליות המחירים המשמעותיות.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

בנוסף, התנועה ציינה שמשקל מס הבלו שגובה המדינה מתוך מחיר הדלק שמשלם הצרכן גדל בעשור האחרון, והוא מהווה מעל לחצי ממחיר הדלק, מחיר גבוה במיוחד ביחס ליתר מדינות ה-OECD.

יו״ר התנועה לאיכות השלטון, עו״ד ד״ר אליעד שרגא: ״לעליית מחירי הדלק השפעות נרחבות על יוקר המחיה – בהיבטי שינוע, ההובלות וההוצאות הפרטיות של אזרחי המדינה. על אף חשיבותו של מס הבלו, לצערנו הוא אינו משיג את מטרתו ולכן על המדינה לעשות את הצעדים שביכולתה בכדי להקל על האזרחים בעת עליית המחירים החריפה העוברת על המשק״.

ראש האגף הכלכלי בתנועה לאיכות השלטון, עו״ד אריאל ברזילי: ״המאבק ביוקר המחייה הוא ארוך-טווח ודורש שינויי מדיניות ורפורמות עומק. אולם לצד זאת, חשוב גם השימוש בכלים מיידיים שיהיה בהם כדי להביא הקלה על משקי הבית. מס הבלו על הבנזין עמד (נכון לשנת 2020) על כ-56 אחוזים מהמחיר לצרכן. שיעור חריג – שני רק להולנד – של מס המוטל על כל משפחה בישראל. מטרת המס, שהיא הפחתת הנסועה הפרטית והמעבר לתחבורה לציבורית, טובה ומוצדקת אך ראוי להדגיש שהמס איננו משיג את מטרתו. לצד זאת, נתוני רשות המיסים מצביעים על כך שבשנה האחרונה חל גידול משמעותי בהכנסות המדינה ממיסוי. על כן מן הראוי להפחית באופן זמני, כצעד חירום, את מס הבלו כחלק מאמירה חשובה של הממשלה, המכירה בתקופת החירום, והיא מגויסת – כפי שהיא מצפה גם מחברות פרטיות – להקל על משקי הבית״.

Back to top button