בריאותמבזקים

ארגון 'מרשם': "אם לא יהיה קיצור תורנויות בראשון באפריל לא יהיו מתמחים"

לאחר דין ודברים בדיון ועדת הבריאות בנושא תקצוב בתי החולים, עלה כי ישנם עיכובים בחתימה המשותפת של שרי האוצר והבריאות על התקנות בסעיף 9 לחוק תקצוב הבריאות המגדיר את חלוקת הכספים בין בתי החולים וקופות החולים עקב מחלוקת בין המשרדים.

יו"ר הוועדה, ח"כ עידית סילמן, אמרה: "התקצוב של כל בתי החולים עדיין לא יוצא אל הפועל. בכל דיון עד כה גם נציגי הבריאות וגם האוצר אמרו שזה בשיח ושזה עניין של שבוע-שבועיים וזה לא נפתר. נתנו לעשות את הדיונים מאחורי הקלעים, אבל בתי החולים ואנחנו כוועדה שחתמנו על הסעיף הזה, צריכים לדעת איפה זה עומד ומה נקודות המחלוקת. הקושי בתקצוב משפיע על תוכנית המיטות שעתידה להתפרסם, כי זה גם קושי בתקנים. אנחנו בדאגה מאוד גדולה שמא התקציבים האלה לא מסונכרנים עם שאר התקציבים, וסעיף 9 לא מתקדם וגורם שנושאים אחרים במערכת הבריאות תקועים".

נדב בן יוסף, נציג משרד הבריאות, אמר בדיון כי "המודל מתקדם, הוא לא תלוי בשום דבר, אף אחד לא רצה לפרסם מודל שיפגע בבתי החולים, יש פער בין המשרדים שניתן לסגור אותו מהר מאוד – סדר גודל של 50 מיליון ₪".

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

יו"ר הוועדה אמרה כי גם בפערים תקציבים כאלו יש להתקדם, "הוספנו כמעט חצי מיליארד ₪, הוספנו למתמחים, לפנימיות, הכנסנו מכשירים רפואים ועוד. צריך לדאוג למקדמות ולקדם תקצוב ולא לעכב את הכל בגלל סכום שכזה".

יו"ר הוועדה ח"כ עידית סילמן ביקשה לצאת להפסקה ולאחריה הציגה את הצעת המתווה של הוועדה למשרדים כי התקנות לסעיף 9 ייחתמו במידית על ידי שר הבריאות ועל ה50 מיליון ש"ח שנמצאים בפער תקציבי ידונו בנפרד במטרה להשלימם במיידית וזאת כדי לא לעכב את תקצוב בתי החולים"

ארגון מרשם, יחד עם עשרות מתמחים, הודיע כי יגיש היום בקשה לבית הדין, להוציא צו מניעה על ההוראה של הממונה על השכר לפגוע בשכר המתמחים.

ד"ר ריי ביטון, יו"ר ארגון הרופאים המתמחים 'מרשם' אמרה בדיון בוועדת הבריאות בכנסת: "יש פה הזדמנות שלא תשוב לקיצור תורנויות. המתווה של משרד הבריאות רחוק מלהיות מתווה החלומות. אבל קיצור התורנויות צריך לצאת לפועל- ההצעה של ההסתדרות הרפואית למתווה הכולל שעות מנוחה למתמחים בתוך ביה"ח- היא הצעה מביכה, מנותקת מהשטח ואין שום סיכוי שנקבל הצעה כזו".

עוד אמרה: "אין מתווה לקיצור תורנויות כי מלחמות של אגו וכוח שמנהלת ההסתדרות הרפואית ומנהלים בכיריה, חשובות יותר מקיצור התורנויות של המתמחים. מה כן יש? יש מכתב של המשנה לממונה על השכר באוצר, שמורה למעסיקים שלנו, לקצץ אלפי ש"ח בשכר של המתמחים שיקוצרו להם התורנויות. אין מתווה ואין כסף- אבל קודם כל היה חשוב למשרד האוצר להבטיח שלא משנה מה יקרה פה בימים הקרובים- פגיעה במתמחים תהיה. והיא תהיה כל כך חמורה וכל כך בוטה שהמתמחים עצמם בכלל לא ירצו את קיצור התורנויות הזה. השכר של המתמחים והמתמחות הוא ממילא שכר זעום ביחס להשקעת הלימודים וביחס לשעות העבודה. קיצוץ אלפי ש"ח בשכר שלנו, יוביל לכך שרופאים מתמחים בישראל ירוויחו במקרה הטוב 10 אלף ש"ח על 300 שעות בחודש."

לסיום אמרה: "תבדקו אתם! כמה מהסטודנטים של היום לא מוכנים להיות רופאים בסוף הדרך עם התנאים האלה..לכו תבדקו כמה מהם רוצים ללכת להייטק, לחברות תרופות וכו' היום יוגשו לבית הדין לעבודה עשרות בקשות של מתמחים ומתמחות יחד עם ארגון מרשם, לצוי מניעה בדרישה לעצור את ההחלטה הבלתי חוקית הזו לפגוע בשכר המתמחים. אנחנו הגשנו, למרות שהארגון היציג, ההסתדרות הרפואית, אמור היה לעשות את זה. אבל זה מתיישב טוב עם האג'נדה שלו לסכל ולחבל בכל מה שקשור לקיצור התורנויות אז הוא שותק. ארגון העובדים בסיטואציה כזו- שבה ניתנה הנחייה לקצץ אלפי ש"ח בשכר המתמחים- חייב להכריז על סכסוך עבודה, ולא לשבת פה ולהסביר את נימוקי האוצר. אם ב-1.4 לא יהיה קיצור תורנויות אז ב-1.4 לא יהיו סטודנטים לרפואה וגם לא יהיו מתמחים בבתי החולים".

צילום: ללא קרדיט

Back to top button