מבזקיםפוליטי / מדיני

שקד: "עד תחילת השבוע הבא אנו צפויים לקלוט 10,000 עולים"

ועדת הפנים בראשות ח"כ ווליד טאהא דנה היום (רביעי), לבקשת הח"כים גבי לסקי ורון כץ, במדיניות הממשלה בסוגיית הפליטים מאוקראינה.

יו"ר הוועדה ח"כ ווליד טאהא אמר בפתח הדיון: "באוקראינה מתנהלת מלחמה. כשליש מתושביה הפכו לפליטים. מדובר בלמעלה מ10 מיליון איש. כ-3 מיליון מהם עזבו למדינות אחרות, והשאר פליטים בארצם. זה מחייב התנהלות מצד אומות העולם. אי אפשר להישאר אדישים למיליוני אנשים שהולכים ברגל קילומטרים רבים לחפש מחסה. הוצפתי בפניות רבות מצד ח"כים, עמותות ואנשים פרטיים שהתרעמו על מדיניות שרת הפנים, ועל המראות הלא נעימים בשדה התעופה, והחלטתי על דיון בנושא החשוב הזה".

בתחילת הדיון ביקש יו"ר הוועדה ח"כ ווליד טאהא מיועמ"ש הוועדה תומר רוזנר להסביר את הרקע המשפטי. תומר רוזנר: "הוגשה עתירה לבית המשפט העליון. בעתירה נטען שלצורך דרישת אישור כניסה לארץ מראש נדרש תיקון לצו של שרת הפנים שנתן פטור לאשרות כניסה למבקרים מאוקראינה. הממשלה השיבה שהצו בעינו, אבל אפשר לפרש שהוא מאפשר שינוי במדיניות השרה. הכנסת צורפה כצד לעתירה. אין מחלוקת שהצו ממשיך לחול. הכנסת לא צריכה להביע עמדה, אבל בית המשפט ביקש את עמדת הכנסת לגבי השאלה אם נדרשת התייעצות עם ועדת הפנים לרגל שינוי המדיניות. לא גיבשנו מדיניות. לדעתנו דרישת אישור כניסה מראש לא מתיישבת עם הפטור מאשרה כפי שנקבע בצו. אבל תכלית הצו היא מצב שגרה, והוא לא צפה את מצב החירוןם של כניסת אנשים במצב הנוכחי."

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

יו"R הוועדה המשיך: "פרשנות הממשלה אפשרית כי תכלית הצו נועדה למצבי שגרה, וכי מדובר במדיניות לשבועיים, שבמהלכם תתגבש החלטה. לעת הזו אפשר להסכים עם מדיניות השרה. אם המצב יימשך לתקופה משמעותית, צריך לבחון אם זה מצריך דיון בוועדה. לכן הידיון היום אינו התייעצות שבמסגרתה התבקשה הוועדה על ידי השרה, אלא דיון פיקוח על עבודת הממשלה. אנו מניחים שדברי הח:"כים בדיון הזה יובאו בחשבון בעת שהשרה שוקלת מחדש את מדיניותה".

בשלב זה התפרץ ח"כ איתמר בן גביר וקרא לעבר היו"ר ווליד טאהא: "אין לך לגיטימיות לנהל דיון. אין לך לגיטימיות לנהל את הוועדה. אתה הלכת לחבק אנשים חמאס. כל השנה אתה מחרחר דם. נרצחים אנשים". יו"ר הוועדה הורה להוציאו מהדיון.

שרת הפנים איילת שקד אמרה: "בפילוח גס נכנסו לארץ עד היום כ-4,000 איש שאין להם קרובי משפחה בארץ, מתוך המכסה של 5,000. בנוסף נכנסו כ-5,000 איש שיש להם בארץ קרובים. בשבוע האחרון מגיעים יותר עולים מאשר אנשים באשרת תייר. מדינת ישראל קלטה כמות גדולה יותר מבריטניה, שגם עובדת עם תשאול, ומכניסה על פי קרבת משפחה. עובדי רשות האוכלוסים עובדים מבוקר עד לילה. אני הרבה בנתב"ג. שרת הקליטה עברה לגור שם. תפקיד הכנסת לפקח וטוב שמפקחים. אנו מאפשרים לבקר. הנתונים מתפרסמים מדי יום. אפשר לבקר במתקן יהלום, רק צריך לתאם מראש. ח"כ אבתיסאם מראענה הייתה שם ובעצמה סירבה לאנשים שבאו עם זהות בדויה, או שבעבר שהו כאן שלא כחוק. יש אנשים שמנצלים את המצב. כרגע כמות התיירים מצטמצמת. תפקידה של מדינת ישראל לקלוט עליה. אתמול נתתי תעודות זהות לעולים מרוסיה, מבלורוסיה. זה פרויקט גדול. עד תחילת השבוע הבא אנו צפויים לקלוט 10,000 עולים".

תומר מוסקוביץ, מנכ"ל רשות האוכלוסין: "כרגע קרובי משפחה של ישראלים יוכלו להמשיך להיכנס. עדיין יש לנו בנוסף עוד אלף מקומות במכסה של מי שאין לו קרובים בישראל. מתוך 9,000 שהגיעו עד כה 4,000 הם ללא קרובי משפחה, ו-5,000 עם קרובי משפחה. יש שאומרים להכניס את כולם, יש שאומרים לא להכניס בכלל מי שלא זכאי חוק השבות. בסוף צריך לבחור מספר. בתחילה דיברו על אלפיים. כרגע חיים עם המספר 5,000".

ח"כ שלמה קרעי (ליכוד) שאל: "ה-5,000 שנכנסו כקרובי משפחה, על איזו דרגת קירבה מדובר?"

מוסקוביץ השיב: "שלושה רבעים מהם הם דרגה ראשונה, ועוד רבע דרגה שניה. המענה לבקשת אישור כניסה מראש ניתן תוך 24 שעות. בנינו בסיוע ענק של משרד החוץ טופס מקוון".

צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ
צילום: דוברות הכנסת

Back to top button