חדשות הארץמבזקים

ללא רישום פלילי: עבירות השימוש העצמי בקנאביס יהפכו לעבירות מנהליות

ועדת החוקה של הכנסת, בראשותו של חה"כ גלעד קריב ממפלגת העבודה, אישרה היום (רביעי) את תקנות העבירות המנהליות (קנס מנהלי – החזקת קנאביס ושימוש בו לצריכה עצמית).

לפי התקנות, גובה הקנס על החזקת קנאביס יופחת ל-500 ש״ח, במקום 1,000 ו-2,000 כיום על שתי עבירות ראשונות. הסדר עבירות הקנאביס לשימוש עצמי יהיה בתשלום קנס. התקנות יאפשרו להפוך את עבירות החזקת הקנאביס והשימוש בו לצריכה עצמית, לעבירות מנהליות בלבד ואת ביטול הרישום הפלילי.

בהתאם להסדר המוצע:
• משתמשי קנאביס לא יואשמו בדין פלילי (במקרים חריגים נותרת הסמכות להגיש כתב אישום, בשיקול דעת התובע).
• תבוטל ההחרגה של אנשים עם עבר פלילי.
• תבוטל ההבחנה בין עבירה ראשונה לבין עבירות נוספות.
• הקנס על החזקה יוגבל ל-500 ש״ח.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

מההסדר הוחרגו, על פי עמדת המשרדים הרלוונטיים, אסירים, חיילים, שוטרים וסוהרים בשירות חובה. בהסכמה בין יו"ר הוועדה לשר המשפטים הוחרגו הקטינים מהמתווה בהוראת שעה לשלושה חודשים- זאת כדי שיובאו לוועדה הנחיות היועצת המשפטית לממשלה בעניין, וכדי שמשרדי הממשלה יציגו תכניות חינוך והסברה ויתחילו לעבוד על מתווה לקטינים נוכח ההסדר החדש. 4 ח"כים תמכו בצו: היו"ר ח"כ גלעד קריב (העבודה) והח"כים שרן השכל, בני בגין, מיכל שיר (תקווה חדשה). 2 ח"כים התנגדו: אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת) ואורי מקלב (יהדות התורה).

שר המשפטים, גדעון סער, אמר בדיון: "המשפט הפלילי צריך להיות שמור לסטייה חריפה מהנורמה החברתית. לא צריך להפעיל את כל כובד המשפט הפלילי במקרים הללו של אזרחים נורמטיביים."

ללא רישום פלילי: עבירות השימוש העצמי בקנאביס יהפכו לעבירות מנהליות
צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ

יו"ר הוועדה חה"כ גלעד קריב הוסיף: "לא ניתן להשאיר לאורך זמן טיפול פלילי בקטינים בשעה שמבוגרים פטורים ממנו. ככל שמורידים מחומרת הרף הפלילי צריך להעלות את המאמצים השיקומיים וההסברתיים".

ללא רישום פלילי: עבירות השימוש העצמי בקנאביס יהפכו לעבירות מנהליות
צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ

ח"כ שרן השכל מסרה: "צעד נוסף להקלה על מעל מיליון אזרחים נורמטיביים בישראל שמשתמשים בקנאביס".

אילוסטרציה. קרדיט: pixabay

Back to top button