חדשות חוץמבזקים

למעלה מאלף חיילים רוסים נפלו בשבי באוקראינה, מה יעשו איתם?

מנהלת המודיעין הראשית של משרד הביטחון האוקראיני (SBU) מאשרת כי עד כה מוחזקים בשבי 562 חיילים רוסים. הם נמצאים תחת סמכות השיפוט של שירות אכיפת החוק הצבאי (VSP) של הכוחות המזוינים של אוקראינה.

מנהלת המודיעין מציינת כי זהו המספר הרשמי אבל בפועל יש למעלה מאלף חיילים רוסים שנלקחו בשבי אך תהליך הרישום שלהם עדיין בעיצומו והוא יושלם בשבוע הבא לאחר שיעברו ל- VSP של הכוחות המזוינים של אוקראינה.

רבים מאזרחי אוקראינה תוהים מדוע לקחת את החיילים הרוסים בשבי ולא להרוג אותם בשדה הקרב? למה להאכיל אותם ולהעמיס על המדינה בטיפול בהם? בחברה האוקראינית, היחס לאסירים רוסים הוא, בלשון המעטה, מעורפל. בשל הלחימה הקשה, האוקראינים חשים כעס ושנאה כלפי חיילים רוסים שלטענתם הורגים ילדים, אונסים נשים, שודדים בתים והורסים את הערים שלהם – מריופול, אירפין, חרקוב ונוספות.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

הרשות באוקראינה לטיפול בשבויי מלחמה מסבירה כי התשובה לא רק נעוצה בעובדה שאוקראינה מחויבת למשפט הומניטרי בינלאומי ולמלא אחר התחייבויות האמנות הבינלאומיות עליהן חתמה. "חשוב לאוקראינה לא להידמות לרוסים הכובשים שעוברים על חוקי המלחמה ועל נורמות המוסר האוניברסליות".

סגן שר הפנים האוקראיני, יבגני יינין הצהיר מספר פעמים בחודש האחרון כי טיפול בשבויי מלחמה לא יהווה נטל על הכלכלה האוקראינית. לדבריו, בהתאם לנורמות המשפט ההומניטארי הבינלאומי, שבויי המלחמה יהיו מעורבים בשיקום הפוטנציאל הכלכלי של אוקראינה. (אמנת ז'נבה השלישית קובעת כי המדינה המחזיקה שבויים יכולה להשתמש בעבודתם של שבויי מלחמה ולשלם להם באופן מינימלי. אבל רק בעבודות מסוימות כמו תעשייה קלה, חקלאות, דיור ושירותים קהילתיים). עם זאת יש לזכור כי בסיום המלחמה יש לאפשר לשבוי לחזור למדינתו.

במה ניתן להרשיע שבויי מלחמה?

למרות שמעמדם של שבויי מלחמה מקנה חסינות מסוימת (כלומר, חייל אינו אחראי באופן אישי להשתתפותו במלחמה), החוק הבינלאומי אינו פוטר את אנשי הצבא הרוסי ומפקדיהם מאחריות לפשעי מלחמה שבוצעו בשטח אוקראינה.

לפי אתר ZN.UA, חודש לאחר תחילת הפלישה הגדולה של רוסיה לאוקראינה, משרד התובע האוקראיני דיווח על 144 חשדות להפרות שבוצעו על ידי אנשי הצבא רוסי. לפיכך, שבויי מלחמה רוסים עשויים להיות מואשמים בעיקר בהפרת חלק 3 של סעיף 110 לחוק הפלילי במדינה. כלומר, בפגיעה בשלמות הטריטוריאלית ובחסינותה של אוקראינה. ובמקרים אחרים יואשמו על פי חלק 2 של סעיף 332 של החוק הפלילי במדינה, המתייחס להעברה בלתי חוקית של אנשים מעבר לגבול.

אבל כמה שבויי מלחמה רוסים יואשמו בגין חשדות להפרת סעיף 438 לחוק הפלילי, הקובע עונשים על הפרת חוקי ומנהגי המלחמה. במילים אחרות, על פשעי מלחמה. חשד לפי סעיף זה הובא, במיוחד, לאחד מטייסי הצבא הרוסי, שנפל בשבי בחרקוב. הוא מואשם בהטלת פצצות אוויר במשקל כולל של 10 טון על חרקוב בשלוש גיחות, שבהן נהרגו אזרחים ונהרסו תשתית אזרחית.

אולם אם במהלך החקירה יתברר כי החשודים לא ביצעו פשע, אזי האישומים יבוטלו משבויים אלה והתיקים ייסגרו. במקביל, מכתב לראשי משרדי התובעים האזוריים, שנחתם במרץ על ידי התובע הכללי של אוקראינה אירינה ונדיקטובה, קובע כי אם אין מידע לגבי חיילים רוסים שהם ביצעו פשעי מלחמה, אזי מעשיהם אינם מחויבים בסעיפי החוק הפלילי של אוקראינה.

איפה מוחזקים השבויים? בככלא או במחנות מיוחדים?

בתחילת הפלישה הרוסית נשלחו חיילים רוסים שבויים למקומות שונים, רובם הוחזקו במרתפים. בחלוף הזמן, החליטו בקייב להחזיק אותם במחנות מיוחדים, כולם במקום אחד. בתחילת מרץ הנחה ראש הממשלה דניס שמיגל את משרד המשפטים להכין את אחד מבתי הכלא במדינה לקליטת שבויי מלחמה. הדבר היה אמור לתרום לפתרון בעיית השהות של הרוסים השבויים, להגנתם ולפתרון סוגיית התעסוקה. אבל, ככל הנראה, עדיין לא נמצא מחנה נפרד לחיילים רוסים הכלואים בשבי.

בתחילת מרץ הכינו משרד הביטחון ומשרד המשפטים במדינה צו משותף "על אמצעים זמניים להצבה ואחזקת שבויי מלחמה", לפיו יוחזקו הרוסים השבויים במוסדות של שירות הכליאה הממלכתי. כתוצאה מכך, הרוסים השבויים נמצאים בכלא באזורי קייב, סומי, ויניצה, ניקולייב, חרקוב, שם מבקר אותם נציב תלונות הציבור האוקראיני, ליודמילה דניסובה. עם זאת, המקורות של אתר ZN.UA אומרים כי בעתיד הקרוב הרוסים יועברו למקום אחד.

החלפת שבויים

אחד הנושאים הרגישים ביותר עבור החברה האוקראינית הוא חילופי שבויי מלחמה.

באוקראינה, רבים מאמינים שאין למסור את שבויי מלחמה רוסים למוסקבה עד לאחר המלחמה. אחרי הכל, יש ביניהם הרבה מומחים צבאיים מוסמכים, שאחרי החזרה לרוסיה יכולים שוב לאחוז בנשק ולצאת למלחמה נגד אוקראינה. אבל יש גם שחושבים אחרת.

לדוגמה, כמה מומחים מערביים סבורים שעל אוקראינה להחזיק בהם, שכן החיילים הרוסים המשוחררים יגידו את האמת על זוועות המלחמה שביצעה רוסיה, וכך נציגי החברה הרוסית ייצאו להפגין, כפי שקרה בארצות הברית במהלך מלחמת וייטנאם. ובקייב, ככל הנראה, לא נרתעים מלעשות את הצעד הזה כדי להציל גם אנשי השירות האוקראינים וגם פעילים פרו-אוקראינים: לפי נתונים רשמיים, שני חילופי שבויים כבר התקיימו לאחרונה.

חיילים רוסים שנפלו בשבי האוקראיני

Back to top button