מבזקיםמשפטי/פלילי

המאבק בפשיעה במגזר הערבי: השר סער מקדם פיקוח הדוק על הצ׳יינגים

סגן רה״מ ושר המשפטים גדעון סער מקדם תיקון חקיקה שיסמיך את הרשות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור לפקח על נותני שירותים פיננסיים למען מיגור הפשיעה בחברה הערבית.

היום (שני) פורסם להערות הציבור תזכיר חוק איסור הלבנת הון המקנה לרשות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור סמכות פיקוח ואכיפה בהיבטי הלבנת הון על נותני שירותים פיננסיים, בכלל זה צ׳יינגים, וזאת במקביל לסמכות רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון.

נותני שירותים פיננסיים שאינם מפוקחים מהווים מחולל פשיעה משמעותי בחברה הישראלית ובפרט בחברה הערבית. ההסדר המוצע ישפר את הפיקוח על הנש"פים ויביא את הסקטור למצב בו הוא מהווה תחרות לסקטור הבנקאי, וכן יאפשר קידום פעילות פינטק, לרבות פעילות במטבעות קריפטו. נוכח האמור ונוכח מומחיותה הגבוהה של הרשות לאיסור הלבנת הון – הרשות תקבל סמכויות בתחום זה לאור החשיבות הרבה בטיפול נמרץ בסקטור זה לטובת מאבק לאומי אפקטיבי במחוללי פשיעה בהלבנת הון. הצעד ילווה בהוספת 30 תקנים לרשות לצורך פיקוח זה.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

השר סער אמר: "המלחמה בפשיעה המאורגנת מחייבת גביית מחירים כלכליים מהם. מהלך זה יהווה מרכיב גם במערכה נגד הפשיעה הגואה בחברה הערבית. מדובר בצעד משמעותי במלחמה בארגוני הפשיעה, בהון השחור ובעבירות הכלכליות. יחד עם כלים נוספים שאנו מקדמים, נפגע במקורות הכספיים של ארגוני הפשיעה במגזר הערבי. הרשות לאיסור הלבנת הון היא בעלת מומחיות בתחום, ופיתחה במהלך שנות פעילותה ידע מקצועי רב בפיקוח על מקורות מימון פשיעה וטרור".

הצורך בפיקוח נדרש גם כדי להגביר את התחרות ולמנוע מציאות שבה התאגידים הבנקאיים נמנעים ממתן שירותים בנקאיים לנותני השירותים הפיננסיים, וזאת בשל קושי בניהול הסיכונים בפעילות הפיננסית מולם. פיקוח יעיל על מגזר נותני השירותים הפיננסיים יוביל לתחרות מול המגזר הבנקאי ואימוץ חדשנות פיננסית, תוך צמצום הסיכונים להלבנת הון ומימון טרור.

בהתאם לתזכיר החוק, יוקם ברשות לאיסור הלבנת הון אגף ביקורת ייעודי לפיקוח על נותני שירותים פיננסיים ויהיה ניתן להטיל עיצומים כספיים בשל אי עמידה בחובות הרגולטוריות.

צילום: דוברות הכנסת, דני שם-טוב

Back to top button