מבזקיםצבא וביטחון

חיל האוויר הישראלי השתתף בתרגיל ביוון ובחן את יכולותיו לתקיפה באיראן

חיל האוויר הישראלי השתתף השבוע בתרגיל הצבאי "Iniochos 22" שאירחה יוון. בנוסף לישראל אתונה קיבלה בברכה את חילות האוויר של ארצות הברית, צרפת, איטליה, סלובניה, בולגריה, קפריסין, אוסטריה וקנדה. לתרגיל הנרחב הגיעו גם משקיפים ממצרים, אלבניה, צפון מקדוניה, בריטניה, הודו, כווית, קרואטיה, מרוקו וסעודיה.

בסך הכל השתתפו בתרגיל הבינלאומי 'איניוכוס' 1,900 אנשי צוות, 130 מטוסים ומסוקים מכל הסוגים מ-20 מדינות, וכן 10 מטוסים ימיים.

צילום: חיל האוויר היווני
צילום: חיל האוויר היווני
צילום: חיל האוויר היווני
צילום: חיל האוויר היווני

התרגיל הצבאי השנתי 'איניוכוס' בהובלת חיל האוויר היווני, החל ב-28 במרץ והוא יסתיים ב-7 באפריל. התרגיל מספק לחילות האוויר המשתתפים הזדמנות לעבוד יחד עם כוחות זרים, לתרגל שילוב אווירי-קרקעי-ימי מתקדם ולחדד את יכולתם לזהות ולפגוע במטרות אוויר, קרקע וימיות, מה שחיל האוויר ההלני (היווני) מכנה "אחד מאזורי התרגיל הגדולים באירופה". חיל האוויר היווני ציין כי "התחכום של תרגיל 'איניוכוס' ושטח האימונים הגדול מאפשרים לטייסים לעמוד בדרישות הכשרה שנתיות חשובות."

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

בעוד שהתרגיל השנה דומה במידה רבה לזה שערכה יוון בשנה שעברה, ישנם שני אלמנטים בולטים. ראשית, סעודיה שולחת לראשונה משקיפים בפומבי לתרגיל. שנית, חיל האוויר הישראלי עבד בעיקר במהלך תרגיל 'איניוכוס' על יכולות הלחימה שהוא יזדקק להן אם וכאשר יידרש לבצע תקיפות נגד תוכנית הגרעין האיראנית.

צילום: חיל האוויר היווני
צילום: חיל האוויר היווני
צילום: חיל האוויר היווני
צילום: חיל האוויר היווני

מחיל האוויר הישראלי הגיעו שתיים מטייסות ה'סופה' (F-16I) של בסיס רמון: 253 ("הנגב") ו- 201 ("האחת"), ואליהן הצטרף מטוס מסוג 'עיטם' (מטוס שליטה ובקרה אווירית – G550) מטייסת 122 ("הנחשון") וכן מטוס תדלוק אווירי בואינג 707 ("שקנאי").

בניגוד לבחריין ואיחוד האמירויות הערביות, שכוננו יחסים דיפלומטיים עם ישראל ב-2020 כחלק מהסכם אברהם בתיווך ארה"ב, לסעודיה עדיין אין יחסים דיפלומטיים רשמיים עם ישראל. זה הופך את החלטתה של ריאד לצפות בתרגיל ה 'איניוכוס' לראוי לציון, בהתחשב בכך שכוחות ישראליים משתתפים שוב השנה.

סעודיה מפגינה יותר ויותר בפומבי את מה שהיא הבינה זה מכבר שאיראן ושלוחות הטרור שלה הן האיום האמיתי על השלום והבטחון האזורי ולא ישראל. אולי זו הסיבה שריאד הייתה מוכנה שמטוסי קרב ישראלים וסעודים ילוו מפציץ B-1B Lancer של חיל האוויר האמריקאי במשימת סיור כשהקיף את חצי האי ערב באוקטובר 2021.

כמו כן מוקדם יותר השנה (פברואר 2022), ייתכן כי האיום האיראני הוא שהניע את ישראל והן את סעודיה להשתתף יחד בתרגיל הימי הבינלאומי (IMX) בהובלת ארה"ב, התרגיל הימי הגדול ביותר במזרח התיכון.

התרגיל הימי IMX. צילום: דובר צה"ל
התרגיל הימי IMX. צילום: דובר צה"ל

יש לציין ככל שארצות הברית, ישראל ושותפיה הערביים יבצעו תרגילים צבאיים יחד, כך הם יוכלו לחזק את המוכנות של כוחותיהם, לשתף מידע מודיעיני על איומים ולפתח שיטות עבודה מומלצות משותפות למלחמה בקבוצות טרור הנתמכות על ידי טהראן המסכנות את ישראל והאזור כולו.

שילוב הכוחות הזה חשוב מאוד, זה במיוחד לאור התגברות הטרור של איראן ושלוחותיה שחודשים האחרונים, החל משליחת מל"טים מתאבדים לעבר ישראל בחודש האחרון (מרץ 2022) דרך תקיפות על תשתית אנרגיה סעודית ועד להתקפות על ספינות בים. למעשה הח'ותים בתימן הנתמכים על ידי איראן ביצעו רק בשלושת השבועות האחרונים סדרה של תקיפות נגד ערב הסעודית, אירועים שמבהירים היטב את הסכנה שמציבה טהראן ליציבות האזורית.

יש לציין כי התרגיל בו השתתפה ישראל השבוע התקיים כשברקע נמשכות השיחות בווינה, וושינגטון וטהראן נראות קרובות להסכם גרעין חדש, כזה שרבים חוששים שהוא יאפשר לאיראנים להמשיך בתכניותיהם לייצר יכולת לפיתוח נשק גרעיני. בישראל נחושים למנוע מהאיראנים לפתח יכולת שכזו. ראש הממשלה ושר הביטחון כבר הבהירו כי גם אם יחתם לבסוף הסכם חדש עם איראן, ישראל אינה מחויבת לו ותפעל בכל האמצעים על מנת לעצור את תוכנית הגרעין האיראנית.

התרגיל כאמור, מספק בדיוק את בניית היכולת של ישראל לפגוע בהצלחה בתוכנית הגרעין של איראן במידת הצורך. המרחק מישראל ליוון שווה בערך למרחק מישראל לאיראן ובעצם שליחת מטוסי קרב, מטוס מעקב וסיור ותדלק אווירי לתרגיל איניוכוס 2022 מעיד במידה רבה על האופן שבו ישראל משתמשת בתרגיל כדי לשפר את יכולותיה וביצועי חיל האוויר למשימה שכזו. למעשה ישראל זוכה בהזדמנות מצוינת להתאמן בביצוע תקיפות אוויריות ארוכות טווח הדורשות תמיכה בתדלוק אווירי.

בתוך כך, שישראל משתתפת בתרגיל כזה ומדגימה את יכולותיה, היא גם שולחת מסר מרתיע לטהרן. יש לציין כי הדאגה של ישראל וגם של סעודיה בנוגע לאיראן גוברת, כמו גם הנחישות והתמדה לשמור על מוכנות צבאית.

בראיון באתר חיל האוויר הישראלי, רס"ן עידן, הקצין הטכני של הפריסה אמר מוקדם יותר השבוע: "התחלנו להתכונן לתרגיל כבר מחודש דצמבר. זוהי הפעם הראשונה מאז שנת 2018 שטייסות מרמון יוצאות לפריסה כזו, מה שדרש הכנות רבות. היינו צריכים להיערך עד לרמת הברגים והחלקים הכי קטנים, כדי שלא נגיע למצב שהמטוסים מקורקעים בגלל חלק כזה או אחר. בנוסף, דאגנו להביא את האנשים הכי טובים שלנו".

צילום: חיל האוויר היווני

רס"ן עידן הוסיף, "אנחנו לא משנים כמעט כלום מהדרך שבה אנחנו עובדים בארץ. כשהיוונים ראו אותנו הם התפלאו מהדרך בה אנחנו מתחזקים את המטוסים שלנו – הכל אצלנו מסודר ומתוקתק, הציוד המתקדם עטוף בסמלים של חיל-האוויר הישראלי והכל נעשה בסטנדרט הכי גבוה שיש – כמו שאנחנו רגילים בבית. אנחנו כבר מצפים לראות את החילות הזרים ולהתאמן איתם. יש סיפוק גדול לראות את המטוסים ממריאים, לדבר עם צוותי-האוויר בנחיתה ולהבין שהם מכשירים את עצמם בצורה יותר טובה ללחימה. כל ההכנה שעשינו באה לידי ביטוי וזה מרגש".

צילום: חיל האוויר היווני
צילום: חיל האוויר היווני

רס"ן ה', סמ"ט (סגן מפקד טייסת) א' של הפריסה אמר: "התחלנו להיערך לפני מספר חודשים. קיימנו אימונים אוויריים במשך שלושה שבועות, כאשר כל שבוע עסק באלמנט מסוים איתו נתמודד במהלך התרגיל – החל מטיסה באנגלית ועד לטיסה בערכות מרובות מטוסים, שטסים יחד לאותה משימה לפי תורת הלחימה הבינלאומית. לטוס במדינה אחרת זה מאתגר אך גם חווייתי. בטיסות הראשונות יש אלמנט של חוסר וודאות כי הכל מתנהל אחרת – השפה, הנהלים, נורמות הטיסה ועוד. זה אימון מצוין עבורנו להכנה ללחימה בהיבטים של חוסר וודאות, טיסה בשטח לא מוכר ומול אויב חושב ומגיב".

צילום: חיל האוויר היווני

רס"ן ה' הוסיף כי "הטופוגרפיה שונה ממה שאנחנו רגילים בארץ, לצד המורכבות בתפעול המטוס והמבנה זה גם מייצר הזדמנויות לתחבולה ולביצוע תקיפות שאנחנו לא יכולים לעשות בבית. האתגר הטיסתי פה הוא אדיר והנופים פה מדהימים. מספיק לראות את החיוך על הפנים של צוותי האוויר שירדו אחרי הטיסה הראשונה בשביל להבין את החוויה העוצמתית שהם עברו. לטפס על הרים מושלגים, לטוס בנחלים וואדיות עמוקים זה משהו שלא יוצא לנו לעשות הרבה".

צילום: חיל האוויר היווני
צילום: חיל האוויר היווני
צילום: חיל האוויר היווני

Back to top button