מבזקיםצבא וביטחון

מפקד חיל האוויר, אלוף תומר בר, נכנס לתפקידו: "נהיה מוכנים לכל אתגר"

מפקד חיל-האוויר אלוף תומר בר נכנס אתמול (שני) לתפקידו וממלא את נעליו של אלוף עמיקם נורקין, ששירת בתפקיד בחמש השנים האחרונות. בטקס רשמי בבסיס תל נוף, עליו פיקדו שניהם במהלך שירותם, העביר את המקל אלוף נורקין לאלוף תומר בר בברכת הצלחה בדרך.

מפקד חיל-האוויר היוצא, אלוף עמיקם נורקין, נולד במושב בית שערים שבעמק יזרעאל בשנת 1966. הוא התגייס לחיל-האוויר בשנת 1985 וסיים את קורס-טיס מספר 113 במגמת קרב. לאחר סיום הקורס, הוצב כטייס קרב בטייסת 133 ("אבירי הזנב הכפול") המפעילה את מטוס ה"בז" (F-15) והיה הטייס הצעיר ביותר בעולם הטס על פלטפורמה זו.

"אני עומד כאן היום, בבסיס תל -נוף, במסדר הפרידה מחיל-האוויר" פתח אלוף נורקין בטקס. "כאן הפכתי להיות לוחם אווירי מבצעי, לכאן הבאתי עימי את הערכים שקיבלתי בבית הורי, ומכאן יצאתי למסלול שירותי כטייס ומפקד. במקום הזה גם קיבלתי את הפיקוד על חיל-האוויר. אני מעביר היום את הפיקוד לתומר, האלוף תומר בר, אני יודע שמכאן הוא לוקח. אני מכיר את תומר ויכולותיו ואני סמוך ובטוח שהחיל ימשיך וינסוק תחת פיקודו".

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

בשנת 1992 מילא תפקיד כסמ"ט (סגן מפקד טייסת) ב' בטייסת 69 ("הפטישים") במשך כשנתיים. לאחר מכן, היה מדריך טיסה בטייסת מתקדם קרב למשך שנה נוספת. בשנת 1995 היה סמ"ט א' בטייסת 140 ("נשר הזהב") במשך שנתיים ואחרי זה מילא תפקיד ראשון במטה כראש מדור במחלקת מבצעיים של חיל-האוויר במשך שנתיים נוספות.

בין השנים 1999 ל-2002, חזר לטייסת בה גדל, 133, אך הפעם בתור מפקדה. בסיום תפקיד זה, הקים את טייסת 253 ("הנגב") מחדש ואיתה את מערך ה"סופה" (F-16I) בחיל, שהיום מונה ארבע טייסות. הוא פיקד על הטייסת במשך שלוש שנים, והוא אחד מתוך שלושה אנשים בלבד שהיו מפקדי טייסות במשך שש שנים.

האלוף עמיקם נורקין. צילום: רועי קור, נבו לוין, עמית אגרונוב

בשנת 2005 שירת כראש מחלקת מבצעים עד שנת 2007. בשנת 2009 החל לפקד על בסיס תל נוף, עליו פיקד במשך שלוש שנים. לאחר מכן, בין השנים 2012 ל-2014, שירת כראש להק אוויר. ב-2014 שירת כראש מטה חיל-האוויר במשך שנה.

בשנת 2015, הועלה אלוף נורקין לדרגת אלוף ושירת כראש אגף התכנון בתפקידו היחיד מחוץ לחיל-האוויר. בשנת 2017 מונה להיות מפקד חיל-האוויר, את התפקיד מילא עד היום, כאשר הוא מפנה את כיסאו עבור הבא בתור.

אלוף נורקין בעל תואר ראשון בכלכלה מטעם אוניברסיטת חיפה, תואר שני בהצטיינות בביטחון לאומי וסוציולוגיה גם הוא מטעם אוניברסיטת חיפה. הוא בוגר קורס מנהיגות בחירה מטעם אוניברסיטת קולומביה בארה"ב ובוגר המכללה לביטחון לאומי. הוא נשוי לאביבה ואב לשלוש בנות.

"בעומדי כאן בקיץ של שנת 2017 לא יכולתי לשער שתהיה זו תקופה סוערת כל כך, של השתנות, של פעילות מבצעית רחבת היקף, של מגיפה עולמית שהכתיבה לנו שגרה שלא ידענו כמותה", נאם אלוף נורקין. "שנים בהן מקומו של חיל-האוויר בשמירה על ביטחון המדינה הולך וגדל. אנשי החיל פעלו בשנים האחרונות בכל הגזרות והזירות, בהגנה ובהתקפה, מהאוויר ומהקרקע, בשותפות עמוקה ומקצועית עם פיקוד הדרום, פיקוד המרכז, פיקוד הצפון וחיל הים – שותפות שהניבה פריצות דרך מבצעיות ביכולתיו של צה"ל. פעלנו כתף אל כתף עם אגפי המטה הכללי, ואמ"ן בראשם – לשם השגת היעדים האסטרטגיים. מתחנו את גבולות האפשרי, חיזקנו את ההרתעה, ואת צבא ההגנה לישראל בכוח רלוונטי לכל אתגר ולכל משימה".

"פקודי, זכיתי. זכיתי להיות מפקד חיל האוויר בשנים סוערות", סיכם אלוף נורקין. "אני מכיר את ארץ ישראל מגובה התלמים ורגבי האדמה, ומתוך תא הטייס. ראיתי את נופי הארץ משתנים ומתפתחים, חוויתי רגעים של סיפוק ומשמעות, של רעות ואחוות לוחמים, ואירועים בהן נפשי נצרבה בעצב השכול. ביליתי אלפי שעות בתא הטייס – בשמירה על ארץ הזו. זכיתי, זכיתי לראות את התוצאות ואת הדרך – דרך החיל. זכיתי להיות מפקדכם – אני מצדיע לכם!"

מיום הקמתו היה לחיל האוויר תפקיד מרכזי בצה"ל, אך תפקידו מול כלל הזירות הולך ומתרחב", אמר הרמטכ"ל, רא"ל אביב כוכבי. "חלק מההתרחבות נובעת מכך שהחיל השכיל להפוך את עצמו ליותר ויותר רלוונטי ואפקטיבי. החיל היטיב להשתנות לאורך השנים, ותחת פיקודך נורקין הוא עשה זאת בהצלחה רבה".

"ידידי תומר – מגוון התפקידים שביצעת בחיל מביאים אותך מוכן וראוי לפקד על החיל הנפלא הזה", המשיך רא"ל כוכבי. "אתה קצין מנוסה מאוד, עם ראייה מבצעית ועם גישה מעשית ותכליתית. אתה איש של שיתופי פעולה, גישה שקיבלה ביטוי וחיזוק בתפקידך האחרון כראש אגף התכנון. הכיוונים בהם התמקד החיל בשנים האחרונות הם נכונים – הגדלת כושר התקיפה וההשמדה, שיפור העליונות האווירית, שיפור כושר ההגנה מפני טילים ורקטות והגברת השותפות עם כוחות היבשה. את כל אלו תומר אני יודע, אני יודע שתדע לקדם".

האלוף תומר בר. צילום: רועי קור, נבו לוין, עמית אגרונוב

אלוף תומר בר, מפקד חיל-האוויר הנכנס, נולד וגדל בכפר יהושע בשנת 1969. הוא התגייס לקורס טיס מספר 119 בשנת 1987, וסיים אותו בהצטיינות במגמת קרב. לאחר סיום הקורס שירת כלוחם צוות-אוויר בטייסות 110 ("אבירי הצפון") ו-116 ("אריות הדרום").
"קו טבעי כמעט חיבר בן ילדותי בעמק, הורים חלוצים ועבודת האדמה הקשה, לבין המסלול אותו עברתי בחיל-האוויר", פתח אלוף בר "נחישות, דיוק, תוצאה סופית. והיום אני יודע שגם התכלית הייתה זהה – הלמען. למען המדינה, למען בניינה, למען הגנה עליה".

בשנת 1995 שירת כסמ"ט ב' בטייסת 140 למשך שלוש שנים. לאחר מכן שירת כסמ"ט א בטייסת 105 ("העקרב"). בין השנים 1999 ל-2002 מילא תפקיד כראש ענף במחלקת מבצעים.
בשנת 2002, החליף את אלוף נורקין כמפקד טייסת 133, את התפקיד מילא במשך שלוש שנים. לאחר מכן, היה מפקד טייסת 69 במשך שנתיים נוספות. בשנת 2007 החל לשרת כראש מחלקת מבצעים עד שנת 2010.

האלוף עמיקם נורקין. צילום: רועי קור, נבו לוין, עמית אגרונוב

בין השנים 2010 ל-2012 פיקד אלוף בר על בית-הספר לטיסה שבחצרים. לאחר מכן, פיקד על בסיס תל נוף במשך שנתיים עד שנת 2014. בשנת 2014, מילא את תפקיד ראש להק מבצעי אוויר במשך שלוש שנים. לאחר מכן, שירת כראש המטה במשך שנתיים נוספות.
בשנת 2020, הועלה לדרגת אלוף ושירת כראש אגף התכנון ובניין הכוח הרב זרועי. הערב, הוא נכנס לתפקיד אלוף השני שלו כמפקד חיל-האוויר.

אלוף תומר בעל תואר ראשון מטעם אוניברסיטת מונטגומרי שבאלבמה ותואר שני מטעם המכללה לביטחון לאומי. הוא נשוי לטלי ואב לארבעה.

"החיל היה ועודנו פסיפס ייחודי של אנשים, טכנולוגיה ותרבות של מקצוענות ודיוק, של הקרבה וניצחון", נאם אלוף בר בטקס. "אתם, משרתי ומשרתות החיל, אתם כוח העילוי האמיתי שלו. אתם אלו שמתוך תחושת שליחות ומחויבות עמוקה מביאים למילוי כל משימה בהצלחה, למען ניצחון צה"ל וביטחון ישראל".

"על כתפיו נשא את החיל באחריות, ממלכתיות וכישרון רב, מפקדו ה-18, האלוף עמיקם נורקין", המשיך אלוף בר. "כשמסביב יהום הסער בשכונה המזרח תיכונית – היית לנו פורץ הדרך, המורה, המכווין והדורש מעל ומעבר. הכל תוך דוגמה אישית, מקצוענות וראייה חזונית. חיל-האוויר שאתה מפקיד היום בידיי הוא חזק מתמיד. איתך לאורך הקריירה המרשימה אביבה והבנות נועם מיכל ועדי. בטוחני שהתמיכה והשותפות שלכן היו ראשית הצירים בעשייתו ובהצלחתו של עמיקם. האלוף נורקין – חיל-האוויר מצדיע לך, השארת חותם משמעותי בביטחון ישראל".

"החיל יהיה כשיר,זמין ומוכן לכל אתגר – בטווחים קרובים ורחוקים, מול ארגוני טרור, צבאות ואיומים מתהווים. את המנגינה של חיל-האוויר כולם מנגנים יחד, שותפי הלחימה כולם – במטוסים ובמסוקים, בגדודי ההגנה וביחידות המיוחדות, בקרונות הכטמ"ם וביחידות הבקרה, בטכנולוגיה ובאחזקה, בטייסות התומכות את רציפות הפעולה של חיל-האוויר והמטפלות היטב באנשיו. חובתינו תהיה להתקדם, להשתפר ובעת פקודה – לנצח!", סיכם אלוף בר.

צילום: רועי קור, נבו לוין, עמית אגרונוב
צילום: דובר צה"ל

Back to top button