מבזקיםמומלצים

10 בתי הכלא המאובטחים והמפחידים ביותר בעולם

כליאה היא אולי אחת מצורות הענישה העתיקות ביותר. מתקני הכליאה שנבנו על מנת להיות מספיק מאובטחים כי להחזיק בבטחה פושעים ידועים לשמצה, עברו שינויים רבים במשך מאות שנים. כיום ישנם אמצעי אבטחה מתקדמים מאוד בבתי הכלא אך יש גם כאלה שעדיין משתמשים באמצעים פרימיטיביים.

פושעים מוחזקים בכפייה בבתי כליאה ונשללת מהם החירות. כמעט בכל מדינה בעולם בתי הכלא מסווגים לרמות שונות וגם בתוך בתי הכלא עצמם האגפים מתחלקים על פי רמות הפשיעה. בדרך כלל לא ישהה אסיר שנכלא בגין עבירות אונס או פדופיליה ביחד עם רוצחים. יש אגפים שרמת החירות שונה וכך גם מספר האסירים שנמצאים בכל תא.

אף אחד לא רוצה להגיע לכלא אך סדרות תיעודיות ששודרו בעולם על בתי הכלא תמיד סיקרנו אותנו. אחת הסדרות שריתקה את הצופים הייתה "נמלטים" (Prison Break). ולמען אמת, בריחה מבתי הכלא זה לא רק בסדרות טלוויזיה ואפילו אצלנו בישראל חווינו כמה אירועים כאלה שהאחרונה בהם הייתה הבריחה של האסירים הביטחוניים מכלא גלבוע.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

לפניכם 10 בני הכלא המאובטחים והמפחידים ביותר בעולם: (ויש עוד לא מעט על הגלובוס – ובישראל? שלנו הרבה פחות מפחידים…)

1. ADX פירנצה, ארצות הברית

בית הכלא של ארצות הברית, הידוע גם בשמות "ADX Florence", "Alcatraz of the Rockies" ו- "Supermax" הוא בית סוהר פדרלי מודרני והוא אולי הכלא המאובטח ביותר שהעולם ראה אי פעם. הוא ממוקם למרגלות הרי הרוקי ליד פירנצה, קולורדו. ב -1994 הוקם מתקן ADX Supermax שנועד להכיל ולבודד פושעים אשר נחשבו מסוכנים מדי עבור מערכת הכליאה הממוצעת. אנחנו מדברים על מקסימום כליאה, כזה שלאסירים נאמר שאם יהיה להם מזל הם יזכו לראות מתישהו את השמש.

אוכלוסיית הכלא של ה- ADX Supermax כוללת אסירים שחוו בעיות משמעת כרוניות בבתי כלא אחרים, אלה שרצחו אסירים וסוהרים – מנהיגי כנופיות, פושעים בכירים וראשי ארגוני פשע. ביניהם ניתן גם למצוא אסירים אשר עלולים להוות איום על הביטחון הלאומי של ארה"ב, כולל מחבלים של ארגוני טרור מסוכנים כמו אל-קאעידה ומרגלים שנתפסו במדינה.

התנאים הקשים בכלא הביאו את ADX Supermax לעמוד במקום הראשון בספר השיאים של גינס כאחד מבתי הכלא הבטוחים ביותר בעולם. מתכנון הכליאה ועד הפעילות היומיומית כך שהשליטה באסירים בכל עת היא מוחלטת.

בתוך הכלא ובשטח מחוצה לו מותקנות מערכות אבטחה ומעקב מודרניות ומתוחכמות. העיצוב המונוליטי של המתקן מקשה על אלה שאינם מכירים את המתקן לנווט בתוך המבנה. במקום יש מגדלי שמירה ענקיים, מצלמות אבטחה, כלבי תקיפה, מערכות טכנולוגיית לייזר, מערכות שליטה מרחוק וגדר תיל בגובה 12 מטר המקיפה את שטח הכלא.

האסירים שמגיעים לכלא מחולקים ליחידות כל אחד על פי רמת הפשיעה שביצע והמסוכנות שלו. כדי לעבור ליחידות הפחות מגבילות, על האסירים לשמור על התנהגות טובה ברציפות במשך זמן מסוים, להשתתף בתוכניות המומלצות ולהראות התאמה מוסדית חיובית.

כל תא הוא בגודל 7 מ"ר, הקירות מבטון אטומים לחלוטין כך שאין קשר עין מתוך התא עם האסירים שנמצאים בתאים הסמוכים ובטח גם שאין להם אפשרות של מגע ישיר ביניהם. דלת הכניסה היא מפלדה ובה חריץ קטן. בכל תא יש גם חלון אחד של כ-42 ס"מ וגובהו 4 סנטימטרים בלבד המאפשר כניסה מינימלית של אור טבעי מבחוץ. הוא נועד להבטיח שהאסירים לא יוכלו לראות שום דבר מחוץ לתאים שלהם חוץ מבניין ושמים.

הדמייה של התא בתוך בית הכלא ADX

כל תא מרוהט עם מיטת בטון מודולרית, שולחן, שרפרף, כיור נירוסטה ושירותים. בתאים מסוימים יש גם מקלחת עם שסתום כיבוי אוטומטי. על המיטה יש מזרן ושמיכות דקות. תאים רבים מצוידים גם ברדיו ובטלוויזיה. הארוחות מועברות לתאים שלוש פעמים ביום על ידי הסוהרים.

למעט מקרים בודדים וחריגים מאוד, במרבית היחידות אסירים רשאים לצאת מהתא רק לביקורים משפחתיים או משפטיים מוגבלים וטיפולים רפואיים. שיחות הטלפון מוגבלות לשיחת טלפון אחת בת 15 דקות בחודש.

אם האסירים נוהגים על פי הכללים בבית הכלא הם רשאים לקבל יותר כמו זמן אימון, זמן ארוך יותר לשיחת טלפון ועוד תוכניות טלוויזיה.

לפחות בשלוש השנים הראשונות, האסירים בכלא ADX נשארים מבודדים בתוך התאים שלהם בממוצע של 23 שעות ביום, כולל במהלך הארוחות. לאסירים הנמצאים בתאים מאובטחים יותר יש בתא דלתות שנפתחות בשלט רחוק כך שהם יכולים לצאת דרך שביל אטום, אל חצר המכונה "בריכת השחייה הריקה", זהו למעשה אזור אטום מבטון עם גגות צהובים שבו הם יכולים לנוע לבדם – 10 צעדים בערך לכל כיוון או להסתובב במעגל ברדיוס של כ- 2.7 מטר. בשל חוסר היכולת שלהם לצאת החוצה האסירים כלל לא יודעים היכן התא שלהם ממוקם בתוך הכלא.

ADX פירנצה. צילום: באדיבות לשכת הכלא / The Gazette באמצעות AP Images

2. בית הכלא הפדרלי אלקטרז, ארצות הברית

אלקטרז הוא בית סוהר המאובטח ברמה הגבוהה ביותר שממוקם על אי במרחק של 2 קילומטרים מהחוף של סן פרנסיסקו, קליפורניה, ואולי אחד מבתי הכלא המפורסמים ביותר על פני כדור הארץ.

הוא נבנה במקור כמבצר הגנה ימי ויועד כמעון לעבריינים לעבריינים צבאיים בשנת 1861. בשנת 1907 הוגדר האי ככלא צבאי ובניין הכלא המודרני הושלם ארבע שנים מאוחר יותר. ב-1933 העביר צבא ארה"ב את השליטה בכלא למשרד המשפטים האזרחי, ומשנת 1934 ועד 1963, אלקטרז שימש ככלא פדרלי עבור כמה מהאסירים המסוכנים ביותר במערכת הכליאה האמריקאית. בין האסירים המוכרים היו אל קפונה, ג'ורג קלי בארנס, ג'יימס "ווייטי" בולגר ורוברט פרנקלין סטראוד המכונה "איש הציפורים של אלקטרז".

האי אלקטרז. צילום: AdstockRF

האירוע הרציני הזכור ביותר התרחש בשנת 1946. מדובר בניסיון בריחה של שישה אסירים שנמשך יומיים מה-2 במאי ועד ה-4 במאי והיה חסר תקדים באופן האלים שלו, מאחור יותר זכה לכינוי "קרב אלקטרז".

התקרית כאמור נמשכה 48 שעות כאשר האסירים החלו להשתלט על הסוהרים והשיגו כלי נשק ומפתחות לתא. במקום החלו חילופי אש בין האסירים לסוהרים והסדר הושב על כנו רק לאחר שהנחתים האמריקאים הסתערו על התא בירי מסיבי מתתי מקלע ורימונים. שני סוהרים ושלושה אסירים נהרגו ויותר מ-12 נפצעו במהלך חילופי האש. כמה מהאסירים אכן הצליחו להימלט מהאי ולא ידוע האם שרדו את זרמי המפרץ. הבריחה הנועזת זכתה לפופולריות בסרט "הבריחה מאלקטרז " של קלינט איסטווד (1979).

התאים בתוך הכלא. צילום: דארן פטרסון/Dreamstime.com

רק 5 מתוך 14 ניסיונות בריחה מהכלא שנעשו אי פעם לא נתפסו והאסירים שלא נמצאו עד עצם היום הזה הוגדרו כמתים. כידוע, שחייה מעולם לא הייתה הצד החזק של האסירים.

בסופו של דבר העלויות הכרוכות בתחזוקת הכלא בשל מיקומו על אי מבודד, הביא לסגירתו בשנת 1968, אך הוא עדיין מחזיק במוניטין של אחד מבתי הכלא המאובטחים בעולם.

האי אלקטרז. צילום: kropic1/Shutterstock.com

3. כלא לה סנטה, צרפת

בית הכלא לה סנטה, נבנה בשנת 1867, בלב ליבה של הבירה הלאומית, פריז והוא אחד מבתי הכלא המפורסמים ביותר בעולם. לה סנטה ידוע לשמצה בתור הכלא שברגע שנכנסת אין לך סיכוי לצאת ממנו עד לסיום המאסר. למרות מיקומו בלב העיר, הארכיטקטורה ואמצעי האבטחה של הכלא כל כך מתוחכמים ויעילים עד שאי אפשר לצאת ממנו. לפני כמה שנים, כמה מאות אסירים נאלצו להבין זאת בדרך הקשה, כאשר צינור ביוב שהם מצאו וחשבו שיצליחו לברוח דרכו נסגר ורובם נחנקו למוות, בכלי התקשורת דיווחו על האירוע שזכה לכותרת "מוות מחורבן".

כששמו של הכלא הזה מוזכר בכלי התקשורת אי אפשר להתעלם מהתיאורים המזעזעים. בין קירות הבטון רובצות להן חולדות, עכברים וזוחלים אחרים שלרובנו ממש לא היה נוח לגור במחיצתם. רבים מהאסירים הכלואים במתקן נמצאים ממש על סף אובן השפיות. כך שגם מקרים על מקרי אונס והתעללויות בין האסירים הם דבר שבשגרה. וכל הקטע האירוני שפירוש שמו של מתקן הכליאה הוא "בריאות".

כלא לה סנטה (מוקף בבניינים רבי קומות). Michael C. Berch (User:MCB), CC BY-SA 3.0, via Wikimedia Commons
כלא לה סנטה. צילום: truststy.com

4. ארתור רואד, הודו

הכלא המרכזי הגדול והוותיק ביותר במומבאי, ארתור רואד הוא לא בדיחה. הוא נבנה בשנת 1926, המתקן שתוכנן במקור לאכלס 1000 אסירים הוא כרגע ביתם של למעלה מ-2000 אסירים. אבל מלבד תנאי הכלא המוזנחים והספקולציות הברורות של הפרת זכויות אדם, מעולם לא ידוע על אסיר שהצליח להימלט, ועל אף גורם חיצוני שהצליח לפרוץ פנימה. הכלא המשתרע על פני 2 דונם ונבנה כדי להיות מבצר בלתי חדיר. והוא אכן עומד בכבוד ובנאמנות למטרה שלשמה הוא נבנה.

צילום: youthkiawaaz.com

5. כלא פוצ'ו, יפן

פוצ'ו הוא אחד מבתי הכלא הפשוטים והעתיקים ביותר שנבנה ביוני 1935, לאחר שבית הכלא הראשי של טוקיו, "כלא סוגאמו" נהרס ברעידת האדמה הגדולה בקאנטו ב-1923. מעט פרטים ידועים על כלא פוצ'ו הממוקם באזור המערבי של טוקיו, שגם אירח בעבר אסירים ממלחמת העולם השנייה. ביתם של כמה מהפושעים הידועים לשמצה ביותר ביפן. בנוסף, לכלא פוצ'ו יש רקורד מושלם של כלא מאובטח מאוד מעולם לא הצליח שום אסיר להימלט ממנו. יש בכלא אמצעי אבטחה מתקדמים יותר ממה שאפשר לדמיין אך יפן לא רוצה שאף אחד יידע עליהם.

נכון לדצמבר 2015, כלא פוצ'ו היה הכלא הגדול ביותר ביפן, ומאכלס 2086 אסירים. הוא משתרע על שטח של 56 דונם, ומוקף בחומה באורך 1.8 ק"מ ובגובה של 5.5 מטרים. התאים מחולקים לארבעה בלוקים (אסירים רגילים, אסירים זרים, אסירים חולי נפש, ואסירים נכים פיזית או פצועים). אסירים זרים גברים מוחזקים בדרך כלל ביפן בכלא פוצ'ו.

כלא פוצ'ו. צילום: querosaber.sapo.pt

6. "טרה הוט" מתחם כליאה פדרלי, ארצות הברית

מתחם הכליאה הפדרלי של אינדיאנה הוא בית כלא בעל אבטחה מקסימלית שמעסיק מספר מינימלי של כוח אדם. עם זאת, הוא נחשב לאחד מבתי הכלא המאובטחים ביותר במדינה. במתקן הכליאה מותקנות מצלמות מעקב של 360 מעלות תחת זיהוי פנים קבוע, חיישני תנועה, ומנעולים ביומטריים.

בית הסוהר הוקם בשנת 1940 במערב מדינת אינדיאנה בארצות הברית, סמוך לגבולהּ של מדינת אילינוי. הכלא מאכלס כ-1,500 אסירים וביניהם גם כאלו הנידונים למוות. בשנת 1993 הממשל הפדרלי החליט כי המתקן "טרה הוט" יהיה היחיד בארצות הברית שיחזיק את האסירים טרם הוצאת להורג, לאחר עונש מוות שנגזר עליהם בפסיקת בתי המשפט הפדרליים. יש לציין כי המתקן לנידונים למוות הוא לגברים בלבד ונשים שנידונות למוות נשלחות למרכז הרפואי הפדרלי קרסוול שנמצא בפורט וורת' שבטקסס. בין האסירים הידועים לשמצה שהוצאו להורג במתקן זה, באמצעות זריקת רעל בשנת 2001, היה טימותי מקווי שהורשע בגין פיצוץ בניין הממשל הפדרלי באוקלהומה סיטי, ב-19 באפריל 1995 בו נהרגו 168 בני אדם , ביניהם גם ילדים ופעוטות ולמעלה מ-500 בני אדם נפצעו.

צילום: businessinsider.com

7. מחנה דלתא, ארצות הברית

מתקן הכליאה במחנה דלתא שנבנה בשנת 2002 שוכן במפרץ גואנטנמו, קובה. מדובר במחנה מעצר קבוע המופעל על ידי הכוחות המזוינים האמריקנים. המתקן מאכלס פושעים שנחשבים בעדיפות עליונה על ידי ארה"ב. אנחנו מדברים על המקום שבו נכלאו ועונו חשודים המשתייכים לארגון הטרור אל-קאעידה. על כל אסיר יש 12 סוהרים ששומרים עליו 24/7.

המתקן מחולק למחנות והעצורים משובצים לכל מחנה על פי רמת שיתוף הפעולה שלהם עם הסוהרים והחוקרים.

צילום: pbs.org

8. HMP Belmarsh, בריטניה

כלא בלמארש (HM Belmarsh) נמצא באזור רובע רויאל גריניץ' בדרום מזרח לונדון , אנגליה אשר מנוהל על ידי שירות בתי הסוהר של הוד מלכותה ומוחזקים בו אסירים גברים ב'קטגוריה A'. הוא הוקם בשנת 1991 בצמוד לבית המשפט של ווליוויץ קראון ומוחזקים בו בעיקר פושעים המורשעים בגין פגיעה לבטחון המדינה. הוא משמש גם לעיתים קרובות למעצר אסירים בגין עבירות הקשורות לטרור.

בלמארש מחזיק יותר מ-1,000 אסירים הכוללים את המסוכנים והאלימים ביותר בבריטניה. רמת האבטחה במתקן גבוהה מספיק כדי שיזכה לכינוי 'גואנטנמו הבריטית'.

צילום: flickr.com

9. הכלא הצבאי תדמור, סוריה

נבנה על ידי כוחות המנדט הצרפתי בתחילת המאה ה-20 כצריף צבאי, הכלא הצבאי תדמור בסוריה היה ידוע כאחד מבתי הכלא הקשים ביותר לשרוד בו, הודות להפרות זכויות האדם המטורפות שלו ותנאי החיים התהומיים. הוא גם היה אחד מבתי הכלא השמורים ביותר בשל מיקומו, באמצע המדבר כ-200 קילומטרים צפונית מזרחית לבירת סוריה, דמשק. בשנות ה-80 הוא אכלס אלפי אסירים סורים ובשנת 2001 נסגר. כעשור לאחר מכן הוא נפתח מחדש בשל מלחמת האזרחים במדינה ומאות סורים שנעצרו בגין השתתפותם בהפגנות נגד השלטון הוחזקו שם.

בשנת 2015 נכבשה העיר תדמור על ידי דאעש (המדינה האסלאמית) וחמושי הארגון פוצצו את מתחם הכלא והשמידו אותו כליל.

צילום: radiofarda.com

10. כלא צ'ינצ'נג, סין

הכלא ממוקם בגובה 3,000 רגל מעל פני הים, עמוק בתוך עמק שומם במחוז צ'אנגפינג בבייג'ינג ובו למעלה מ-5,000 אנשי אבטחה השומרים על האסירים הידועים לשמצה של המדינה. צ'ינצ'נג נבנתה בסיוע ברית המועצות ב-1958, ושימשה במקור למעצר של פושעי מלחמה בקואומינטנג. הכלא מתהדר במגדל השמירה הגבוה בעולם, המשקיף על מתקן המוקף בעמקים מכל עבריו.

צילום: foxnews.com

Back to top button