חדשות הארץמבזקים

"התנהלות כלי התקשורת בפיגוע בדיזינגוף סיכנה את חיי כוחות הביטחון"

ביקורת חריפה הופנתה מצד ארגון זכויות האדם 'בצלמו' כלפי סיקור כלי התקשורת את הפיגוע אמר (חמישי) ברחוב דיזינגוף בתל אביב: "התנהלות כלי התקשורת אתמול סיכנה חיי אדם וחיי כוחות הביטחון בוודאות ולא נתנה שום ערך עיתונאי. חובה לקבוע נוהל עיתונאי באירועי חירום אלו", נמסר.

במכתב מיוחד ששיגר שי גליק מנכ"ל בצלמו לנציב הרשות השנייה הרוגלטור הוא ציין: "אינני חושב שעיתונאי צריך להסתכן בשביל כתבה טובה , אבל זה זכותו המליאה. אך, יחד עם זאת לא ניתן שעיתונאי יסכן את חיי אדם ויפריע להתנהלות בשטח של כוחות הביטחון תוך כדי ביצוע המשימה."

עוד ציין גליק: "אתמול, כשחיילים הלכו עם נשקים שלופים ברחובות העיר וכלי התקשורת דלקו אחרי החיילים, גורם לחיילים להסתכן יותר כדי שחלילה אנשי התקשורת שאיתם לא ייפגעו ומפריע להם להתנייד בשטח ולבצע את המשימה שלשמה הם נשלחו להגן על האזרחים. בעקבות מה שקרה אתמול בפיגוע אתמול בתל אביב שכלי התקשורת צעדו יחד עם הלוחמים בשטח בהתנהלות מחפירה. ההתנהלות הזו מחייבת חשיבה מחודשת של התנהלות כלי תקשורת באירוע מתגלגל שתיעשה בתיאום עם כוחות הביטחון. כמו כן ישנם היבטים נוספים של שידור חי של התקשורת מזירות תאונות ופיגועים."

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

גם שר התקשורת, יועז הנדל, התייחס לסוגיה בפוסט שפרסם בחשבון הפייסבוק: "יש לקחים רבים להפיק מניהול הזירה גם ברמה התקשורתית. אעשה זאת מול המשטרה והגורמים הרלוונטיים. אמש הייתה הפקרות. צילומי כוחות תוך כדי פעילות, שידור סרטונים של הפיגוע. אמא לא צריכה לראות את הפנים של בנה פותח זיג בחיפוש אחר מחבל. שוטרת או חוקרת לא צריכה לבקש 4 פעמים מצלם להזיז את המצלמה כי היא באמצע תדריך. עם ישראל לא צריך לשמוע בשידור ישיר את קולות הקשר של המשטרה והצבא ובטח לא לראות חדר ניתוח בשידור ישיר. מפקד מיחידה מסווגת לא צריך לדאוג שוב ושוב שזהותו לא תיחשף בדקות הקריטיות שהוא מנהל את האירוע."

שר התקשורת חידד: "מה שהיה אתמול פשוט עבר גבול ונדמה לי שמרבית מי שצפה אמש הבין זאת. אני מבין את הצורך לדווח ולהתחרות מול הערוץ השני אבל הצרכים הביטחוניים גוברים. בזמן מלחמה ברור לחלוטין שיש שטח צבאי סגור. כתב יכנס רק בליווי ואישור הצבא או המשטרה. זירת פיגוע שבה המחבל עדיין מסתובב חמוש היא זירת לחימה. אין שום הבדל. גם אם מדובר בדיזנגוף בתל אביב. בפיגועים הקשים שידענו בעבר של מחבלים מתאבדים ידעו כלי תקשורת להפסיק לצלם מקרוב את ההרוגים והפצועים. הם קיבלו החלטה עצמאית. לא הייתה רגולציה. גם היום זה נדרש לצד סגירת אזורי לחימה מצד כוחות הביטחון."

לסיום כתב: "לגבי הסרטונים. פשוט לא לשדר. בשומר החומות למדנו שסרטון עם של פגיעה ביהודים נתנו השראה למחבלים נוספים. אין לנו עדיין עדות לכך בלחימה הנוכחית אבל זה ברור שפיגועי השראה קיימים. כללי הקהילה של מרבית הרשתות החברתיות לא מאפשרים לפרסם סרטונים מפיגועים. אך זה קורה. גם בגופים המשדרים הישראלים וגם ברשתות. אנחנו בשיח מתמיד עם נציגי הרשתות החברתיות בארץ ובאירופה. אנא דווחו להם על סרטונים כאלה. הם מחויבים להוריד אותם. או למשרדי ונטפל בכך ישירות. אני לא מבקש צנזורה אלא אחריות לאומית. תנחומי למשפחות הנופלים ותפילתי להחלמה מהירה לפצועים. עם ישראל התגבר על קשיים רבים אנחנו ננצח."

צילום: איחוד הצלה

Back to top button