מבזקיםצבא וביטחון

מזעזע: ערבים ביצעו ונדליזם בקבר יוסף בשכם – הציתו אש וניפצו את המצבה

מזעזע. רגע לפני חג החירות, כ- 100 פורעים פלסטינים נכנסו הלילה (ראשון) לקבר יוסף שבשכם, אחד המקומות הקדושים לעם היהודי, התפרעו במקום, הציתו את חדרי המתחם שברו את המצבה שעל הקבר, גרמו נזק לנברשת ניפצו את מיכל המים וכן שברו את ארון החשמל במקום.

הרס זה מתרחש 7 שנים לאחר שהוצת קבר יוסף ב- 2015. אז מועצה אזורית שומרון הכניסה צוותים משלה בכדי לשפץ ולתקן את המקום הקדוש. ראש המועצה האזורית שומרון יוסי דגן נמצא בקשר מאז שעות הלילה המאוחרות עם כלל הגורמים גם בצה"ל וגם במנהל האזרחי ומקיים איתם הערכות מצב. דגן עדכן את אנשי מנהלת קבר יוסף והמקומות הקדושים שליד המועצה האזורית שומרון.

יוסי דגן ראש המועצה האזורית שומרון הגיב בזעם להרס הלילה: "זהו מעשה שאין יהודי שלא יזדעזע ממנו, הרס אחד המקומות הקדושים לעם היהודי, רגע לפני חג הפסח חג החירות, דבר שקורה אך ורק משום שמדינת ישראל הפקירה את אחד המקומות הקדושים לעם היהודי "לשמירתה" של הרשות הפלסטינית העבריינית. אנחנו דורשים להחזיר לאלתר את צה"ל לקבר יוסף, על עם ישראל במדינתו הריבונית לשמור על קודשיו. את המעשה שנעשה הלילה על כל בן תרבות לגנות, זוהי פגיעה לא רק בנכס צאן ברזל של העם היהודי אלא פגיעה באתר היסטורי בן אלפי שנים. על מדינת ישראל להחזיר את צה"ל למקום ואת ישיבת עוד יוסף חי. פעם נוספת הברברים מהרשות הפלסטינית מראים את פרצופם האמיתי: דאעש. הרשות הפלסטינית היא משענת קנה רצוץ במקרה הטוב והגורם לטרור בכל רחבי הארץ ולברבריות בקבר יוסף כפי שאנחנו רואים עכשיו פעם נוספת".

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

מועצת יש״ע הגיבו למעשה: "ההשחתה הלילה של קבר יוסף היא עוד חציית קו אדום המעידה על רמה שפלה של אלימות ערבית ואיבוד ההרתעה מצידם. אנחנו מזועזעים מהמקרה ודורשים גינוי חריף מכל הגורמים המדיניים. צה״ל חייב לחזור לאתר קבר יוסף ולשמור על המקום הקדוש."

שר הביטחון בני גנץ אמר: "אירוע השחתת קבר יוסף הוא חמור ביותר. מדובר בפגיעה קשה בחופש הפולחן באחד המקומות הקדושים ביותר לכל יהודי, וברגשות העם היהודי כולו, דווקא בעיצומו של החג הקדוש למוסלמים. ישראל תדאג לתקן את המתחם, להחזירו לקדמותו במהירות, ולפעול בכל האמצעים כדי שמקרה כזה לא יחזור. לצד זאת, העברתי הבוקר מסר חריף לרשות הפלסטינית – שנדרשת לתגבר את הכוחות שלה במקום באופן מיידי, ולפעול מול הפורעים והמחבלים שפוגעים ביציבות, בביטחון ובמקומות הקדושים."

מארגון בצלמו נמסר: "כבר לפני שנה פנינו למנהל האזרחי להנגיש את קבר יוסף לאנשים עם מוגבלות באופן מלא. קבר יוסף זה שלנו בדיוק כמו הכותל , מערת המכפלה וכל מקום אחר בארץ ישראל. אני קורא מכאן למנהל האזרחי בשיפוצים הקרובים לפעול להנגשת המקום באופן מלא כיאה לבעלי הבית במקום ומתוך מטרה לאפשר חופש פולחן וחופש תנועה לכל אדם ולפעול להצבת כוח שמירה קבוע במקום."

ישיבת עוד יוסף חי, אשר שכנה במתחם קבר יוסף, עד לפרעות שנת 2000 אז גורשו מהמתחם, הגיבו להשחתת ציון הקבר: "הלילה שוב השחיתו מחבלים את קבר יוסף בשכם. מאז נטישת המקום וגזרת הגלות שנכפתה על ישיבת עוד יוסף חי שלמדה במתחם הקבר במשך השנים, קבר יוסף הפך ליעד מועדף להתקפות מחבלים הרוצים להראות בעלות על הארץ. לצערנו, דווקא קבר יוסף, שהינו אחד משלושת המקומות שנקנו על ידי אבותינו ואין לאומות העולם זכות לומר "גזולים הם בידכם", נשרף ומחולל פעם אחר פעם. זהו מקום מבחן לבעלות העם היהודי על הארץ ולכן התיקון צריך להיות בחזרת ישיבת עוד יוסף חי למקום ומגורי יהודים באופן קבוע בעיר שכם", הוסיפו בישיבה.

יהונתן פולארד בתגובה לשריפת מתחם קבר יוסף על ידי פורעים פלסטינים: אני זועם, אך לא מופתע. קורא לבנט לספח לישראל את קבר יוסף ולאבטח באופן קבוע את נתיבי הגישה אליו.

יהונתן פולארד התייחס הבוקר (ראשון) לשריפת מתחם קבר יוסף – אליו הכניס ספר תורה לפני כשנה – על ידי פורעים פלסטינים: "אני מלא בזעם על שריפת הקבר, אבל לא מופתע מהמעשה. אני מסתייג לחלוטין מהאופן שבו הממשלה שלנו נטשה את הקבר לפני שנים והותירה אותו חשוף למעשי ונדליזם חוזרים ונשנים. צריך לומר לזה די. ישראל צריכה להחליט שהקבר ונתיבי הגישה אליו יהיו מאובטחים על ידי צה"ל והמתחם כולו יסופח רשמית למדינת ישראל. רק החלטה כזו תפסיק את הברבריות האנטישמית הזו באופן מיידי. אם יש לנו תחושת כבוד עצמי כעם, עלינו לפעול במהירות ובנחישות כדי להפגין את זכותנו הבלתי ניתנת לערעור להגן על המקומות הקדושים בארצנו", הוסיף פולארד.

"אני קורא לראש הממשלה בנט: ספח את מתחם הקבר למדינת ישראל והראה לאויבנו שלא נהיה מוכנים לספוג עלבונות כאלה שפוגעים באמונה שלנו. עלינו להראות לפלסטינים שאנחנו חזקים במקומות הקדושים לנו ונגן עליהם בכל דרך שנמצא לנכון. בנט, הראה לאוייבנו שאיננו שותקים ונוקמים את ההרס בקבר יוסף באופן שלא יאפשר לעולם לפעולת שנאה כזו לחזור על עצמה", סיכם.

לפני שנה הגיע פולארד מלווה ברעייתו אסתר ז"ל ובראש מועצת שומרון יוסי דגן, כשבידיו ספר תורה שכתב באמצעות שליח בכספו כבר לפני 12 שנים כשהיה בכלא ויועד עבור קבר יוסף.

במהלך האירוע אמר פולארד: "אני מרגיש חיבור אישי מאוד למקום הזה וליוסף הצדיק שקבור בו ולכל מה שעבר עליו. אני מביא את ספר התורה הזה לקבר יוסף, ספר תורה שנכתב מהכלא במיוחד עבור קבר יוסף. כשהייתי בכלא, הסוהרים נהנו להשפיל אותי כשהיו שואלים אותי אם אני חושב שאי פעם אגיע הביתה. תמיד עניתי באותה דרך. הייתי שואל, 'האם אתה מאמין באלוקים?' ורובם היו אומרים כן. ואז הייתי מוסיף ושואל: 'האם אתה חושב שאלוקים יכול לחולל ניסים?' והם היו אומרים ברור. והנה אנחנו כאן".

"אותו סיפור מתייחס לספר התורה הזה. אני אשאל אתכם "האם אתם מאמינים באלוקים?" ואתם כמובן תקשיבו בחיוב. אני אשאל "האם אתם מאמינים בניסים?" וגם לכך תשיבו מן הסתם בחיוב. אז עלינו להאמין שבדיוק באותו אופן נוכל לחזור להשתמש כאן בספר התורה הזה נשתמש לא רק אנחנו אלא גם הדורות הבאים שלנו בחופשיות ובבטחון. לכן על כולנו לתת את אותה ההבטחה לספר התורה. אנחנו מבטיחים להביא את ספר התורה הזה באופן קבוע לקבר יוסף ולראות שמשתמשים בו בכל יום ויום בארצנו המובטחת", הוסיף.

שר החוץ יאיר לפיד הגיב: "פגיעה במקומות הקדושים היא פגיעה בלב העמים. פגיעה בקבר יוסף, בעת חג של אחווה וקדושה היא מזעזעת. זו פגיעה חמורה לא רק בקבר עצמו אלא ברגשות העמוקים של העם היהודי. נמצה את הדין עם הפוגעים ונשקם את קבר יוסף. אני קורא לכולם להוביל לרגיעה ושקט."

השר לביטחון פנים עמר בר-לב אמר: "השחתת קבר יוסף היא אירוע מזעזע ובלתי נסבל. פגיעה בחופש הפולחן ובסמלי פולחן מנוגדת לכל ערך ומוסר, וכואבת שבעתיים כאשר מדובר במקום בעל קדושה לעם היהודי. מדינת ישראל תמצה את הדין עם הפורעים ותשקם את הקבר".

קבר יוסף המושחת. צילום: ללא קרדיט

הופץ ברשתות החברתיות. שימוש לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות היוצרים.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ גדול לאתר את בעלי הזכויות של תכני המדיה המגיעים לידנו. אם זיהיתם בפרסומים שלנו צילום שאתם בעלי הזכויות בו, אנא פנו אלינו על מנת להעניק לכם קרדיט ראוי או לחילופין להפסיק את השימוש בו. לפניות באמצעות הדוא"ל: [email protected]

Back to top button