מבזקיםפוליטי / מדיני

"מה חשב הכתב שדחף מצלמה על הגב של לוחם שעומד בזיג?!"

דיון משותף לוועדת ביטחון הפנים ולוועדת הכלכלה התקיים היום (שני) בנושא אחריות תקשורתית באירוע ביטחוני. הדיון התקיים בעקבות התנהלות אמצעי התקשורת בזמן הפיגוע בתל אביב בשבוע שעבר, וכהפקת לקחים להתנהלות תקשורתית עתידית בזמן אירועים ביטחוניים.

בדיון השתתפו: שר התקשורת, יועז הנדל, חברי כנסת, ראש אג״מ תנ״צ מוריס חן, ראש חטיבת דוברת במשטרת ישראל תנ״צ הדס מדמוני, יו״ר הרשות השנייה לטלוויזיה ורדיו עדן בר טל, נשיא מועצת העיתונות חנן מלצר, נציגי משרדי הממשלה, נציגי המשטרה, נציגי ערוצי הטלוויזיה השונים ונציגי הארגונים החברתיים.

יו"ר הוועדה לביטחון פנים, ח"כ מירב בן ארי אמרה בדיון: ״אל אירוע הירי ביום חמישי שהתרחש מטרים בודדים מהבית שלי נחשפתי תחילה בבית ובהמשך בצפיה בחדשות. השידורים שהתחילו כסיקור תקשורתי רגיל המשיכו למחזה סוריאליסטי של כתבים שרודפים אחר כוחות הביטחון עד לרגע בו נמצא המחבל. באירוע הזה נחצו קווים אדומים, לא בכדי הגיעו למעלה מ-5000 תלונות לרשות השנייה לטלוויזיה ורדיו. בדיון היום לא באנו לערוך משפט לגופי התקשורת, אלא להפיק לקחים להבא. לצד התמיכה בחופש העיתונות וזכות הציבור לדעת יש לאזן את השידור שמגיע מהשטח לקהל בבית. ברור לי שיש כאן אחריות גם של המשטרה, הצבא והשב״כ, בניהול הזירה אולם אני לא מצפה משוטר שמתעסק בניהול אירוע בטחוני לרדוף גם אחרי צלמים."

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן
צילום: נועם מושקוביץ/דוברות הכנסת

עוד אמרה בן ארי: "ציפיתי מאנשי התקשורת שיפעלו על פי השכל הישר באירועים כאלו. עם כל ההבנה לאתגר הכרוך בשידור ארוך תחת אי ודאות קיצוני. בדיון היום שמענו על הפעולות שנוקטת המשטרה יחד עם יתר גופי הביטחון בהתנהלות אל מול גופי התקשורת. כמו כן, שמענו על הפקת הלקחים של ערוצי הטלוויזיה השונים ועל הצעדים של הרשות השנייה לטלוויזיה ורדיו כלפי גופי החדשות. בין היתר, הונחו גופי התקשורת לגבש מסקנות ולערוך רגולציה עצמית לאירועים ביטחוניים. אנו כחברי כנסת נמשיך לעקוב ולפקח ונעשה ככל הניתן, אם צריך גם בתחום החקיקה כדי לוודא שאירוע כזה לא יחזור שנית״.

יו"ר ועדת הכלכלה ח"כ מיכאל ביטון פתח את הדיון בקריאה ברורה למטרת הדיון- "אנחנו רוצים לצאת מהדיון הזה בהפקת לקחים לאירועים הבאים, שנראה שידור שקול יותר להבא- כזה שלוקח בחשבון את כל ההיבטים. שידור שלא פוגע בזכות הציבור לדעת ובכוחה של התקשורת, אך במקביל לכך מתחשב בייתר ההיבטים הקריטים ובהם המבצעי והמודיעיני, החוסן הלאומי ובריאות הנפש של אזרחי ישראל."

צילום: נועם מושקוביץ/דוברות הכנסת

ביטון המשיך, ותיאר את המאורעות והדילמות שצפו מסיקור הפיגוע בדיזינגוף: "לראות בשידור חי לוחם צה"ל, סורק חדר מדרגות עם חשד לנוכחות של מחבל, על כתפו הנשק, אבל על גם כתפו מצלמה שמשדרת בפריים טיים. האם הוא יכול לתפקד?! לא! זה מפריע לו! מה חשב הכתב הזה שדחף מצלמה על הגב, של לוחם שעומד בזיג, ומטהר חדר מדרגות?! מה חשבה הכתבת שאומרת: "אני מנסה להיכנס בין לוחמי היס"מ והימ"מ להתקרב לזירת האירוע"?! את רואה נשקים שלופים עם כדור בקנה, להסתובב בין נשקים עם כדור בקנה זאת סכנת חיים! ברגע שאת עושה את זה, גם אזרחים עושים את זה! אתם העיתונאים מהווים דוגמה אישית. אם כתבת יכולה להסתובב בין נשקים שלופים, מכוונים, בסכנה, כל אזרח יסתובב איפה שהיא מסתובבת! חשיפה של כתובות, של מידע בידי האויב, איפה נמצאים, איזה בית סורקים, איזה קומה אנחנו, כל זה יכול לשמש מחבל עם אייפון שרואה חדשות, או את גורמי המודיעין שמזינים אותו בזמן אמת. ויש למחבלים מודיעין."

בסיכום הדיון ציין ביטון: "נקיים דיון המשך בכנס הקיץ הקרוב לאחר הפגרה, כל הגופים שציינו את העבודה הפנימית ללמידה והסקת מסקנות בנושא, דובר צה"ל וראשי מערכות החדשות ידרשו להגיע ולהציג את דרכי פעילותם באירועים הבאים."

Back to top button