מבזקיםמשפטי/פלילי

"הרשות הפרה את החלטת בית המשפט לפחות ב-24 מקרים"

מנכ"ל רשות האוכלוסין וההגירה מאשר בתצהיר לבית המשפט המחוזי בתל אביב כי הרשות הפרה את הוראות בית המשפט, שלא להרחיק אזרחי אוקראינה שכניסתם סורבה במשך 48 שעות.

היום ניתנה החלטת בית המשפט המחוזי בתל אביב ממנה עולה כי רשות האוכלוסין וההגירה הפרה באופן מפורש את החלטת בית המשפט, לפיה אזרחי אוקראינה שכניסתם לישראל סורבה לא יורחקו ממנה במהלך 48 שעות, כדי לאפשר להם לנקוט בהליכים משפטיים ולהעמיד את החלטות הרשות בביקורת שיפוטית.

ההחלטה ניתנה במסגרת בקשה לסעד זמני, בערעור של אם ובתה הקטינה, אזרחיות אוקראינה, שנמלטו מהמלחמה והגיעו לישראל, ובתוך שעות ספורות הוחלט לסרב את כניסתן, והן הועלו על מטוס כדי לגרשן מישראל. רק התנגדותה של האם הביאה לכך שהן הורדו מהמטוס, והגישו ערר, ולאחריו ערעור, במסגרתו טענו כי הרשות מפרה את החלטות בית המשפט.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן
צילום: חדשות MivzakLive

השופטת מיכל אגמון גונן קבעה בהחלטתה: "ובכן, עולה מתצהיר מנכ"ל רשות ההגירה, כי הרשות הפרה את החלטת בית המשפט לפחות ב-24 מקרים בהם גירשה מישראל אזרחי אוקראינה שכניסתם סורבה, מבלי שהחלטת הסירוב הועמדה בביקורת שיפוטית. הרשות הפרה בריש גלי את החלטות בית המשפט והצליחה למנוע באופן אפקטיבי באותם מקרים מאזרחי אוקראינה, שהגיעו בעוד המלחמה משתוללת בארצם, את הסיכוי לשנות את ההחלטה שניתנה בעניינם בערכאות משפטיות."

עוד קבעה כי על אף שהחלטתה לעכב גירוש ניתנה ביום 28.3.22, הרשות לא העבירה הנחיות מתאימות לעובדיה בנמל התעופה, כך שהגירושים נמשכו. רק הגשת הערעור בתיק אחר, בו נטען כי המבקשות הורחקו בניגוד לאותן הנחיות, הביאה לחשיפת ההפרות השופטת אגמון גונן הוסיפה: "מכאן עולה כי רשות האוכלוסין וההגירה, עשתה דין לעצמה, ובמשך עשרה ימים, בהם, לפי תצהיר שהגישה בדיון, ערכה דיונים בשאלה האם להגיש בקשת רשות ערעור על ההחלטה בעניין אנסטסיה, לא טרחה ולו לעדכן את עובדי הרשות בנתב"ג לסוגיהם בדבר הוראות בית המשפט. לאור האמור, וכפי שעולה מתצהיר שהגישה הרשות כעת, הורחקו אזרחי אוקראינה מיד עם ההחלטה על הרחקתם, מבלי שזו עמדה לביקורת שיפוטית, ותוך הפרה מפורשת של החלטת בית המשפט."

השופטת אגמון גונן עמדה בהרחבה על החומרה שבאי ציות להחלטות ופסקי דין של בית המשפט, והפגיעה שיש בכך בשלטון החוק, והוסיפה: "במקרה שלפניי הפרת הוראות בית המשפט חמורה במיוחד, שכן מדובר בניסיון של הרשות למנוע ביקורת שיפוטית על החלטותיה, היינו להימנע מהחלת כללי המשפט המנהלי על פעולותיה.הרשות לא עשתה ולו ניסיון של הרשות לעמוד בהוראת בית המשפט בעניין אנסטסיה. הרשות פשוט בחרה להתעלם מהחלטות בית המשפט. בנסיבות אלו הפגיעה בשלטון החוק קשה במיוחד. …."

" הרשות, מהשפה ולחוץ, כשהיא מתייצבת בבית המשפט, מכירה בחובתה לכבד פסקי דין של בית המשפט לעניינים מנהליים, אך התמונה בשטח שונה לחלוטין. מנכ"ל רשות האוכלוסין וההגירה, מאשר בתצהירו, כי למעשה הרשות התעלמה, במשך עשרה ימים מהחלטת בית המשפט, ולא העבירה הנחיה מתאימה לעובדי הרשות בנתב"ג. רק במסגרת הערעור שהוגש בתיק זה, במסגרתו עמד ב"כ המבקשות, עו"ד חכמוב על הפרת הוראות בית המשפט, וניסיון, שלא צלח במקרה שלפניי, להרחיק את המבקשות בסמוך להגעתן, התברר מצב דברים עגום זה." הוסיפה.

השופטת הורתה לרשות לשוב ולבחון האם היו הפרות נוספות לאחר העברת הנחיות מתאימות לעובדי הרשות, ולדווח על כך לבית המשפט.

עמנ 389-04-22

Back to top button