מבזקיםמשפטי/פלילי

הורשע בהחזקת נשק ונידון לעבודות שירות, הפרקליטות ערערה

פרקליטות מחוז דרום הגישה היום (שני) לבית המשפט המחוזי בבאר שבע הודעת ערעור על קולת עונשו של הנאשם, שהורשע בהחזקת נשק ונידון לעונש של 5 חודשי עבודות שירות בלבד.

לעמדת הפרקליטות, "לאור שכיחותן של עבירות הנשק בכלל הציבור, יש ליתן משקל ניכר, במיוחד בעת האחרונה שמצריכה כל אחת מרשויות המדינה לתרום את תרומתה למיגור מגיפת עבירות הנשק…ענישה כה רזה, הן ביחס לאופן ריצוי המאסר בדרך של עבודות שירות, והן ביחס לתקופה כה קצרה של מאסר, עלולה להתפרש בציבור של נאשמים פונטציאליים בכל רחבי המדינה ובכל מגזר ומגזר, כהיתר שיפוטי במשתמע להחזקת נשק שלא כדין, או לכל הפחות, גישה סלחנית מאוד להתנהגות מסכנת חיים זו".

על פי כתב האישום, הנאשם אחמד אבו טראש שהה מתחת לעץ בחורשת כרם ליד פזורת אבו טראש עם פנס דולק. במהלך חיפוש בשיח העצים לידו, נמצא אקדח חצי אוטומטי מסוג ברטה, עטוף חלקית בחתיכת בד. הנאשם הורשע על סמך הודאתו בהחזקת נשק ובשלב הטיעונים לעונש, ביקש התובע עו"ד ואליד אלבז מפרקליטות מחוז דרום, להשית עליו עונש מאסר בפועל בין 36-18 חודשים.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

בית המשפט השלום בבאר שבע קבע מתחם עונש הולם בעניינו של הנאשם בין 10-5 חודשי מאסר בפועל, והשית עליו עונש של 5 חודשי מאסר לריצוי בעבודות שירות בלבד.

מכאן הערעור, במסגרתו מבקשת הפרקליטות מבית המשפט המחוזי להתערב בגזר הדין המקל ולהשית על הנאשם עונש מאסר מוחשי מאחורי סורג ובריח, וכן קנס כספי משמעותי.

בהודעת הערעור, שהוגשה ע"י עו"ד יואב קישון מפרקליטות מחוז דרום צוין, כי "רצפת מתחם עונש המתמצה בעבודות שירות, כל שכן מעט ממחצית התקופה המקסימלית, אינו משקף נכונה את הפגיעה הגבהה והמשמעותית בערכים המוגנים של זכותו של אדם לחיים, לשלמות גוף וביטחון אישי וסדר ציבורי. יתרה מזאת, קביעת מתחם שרצפתו כה רזה אינה עולה בקנה אחד עם הלך הרוח המשפטי אותה ביקש בית המשפט העליון… כאמירה ערכית לפיה בעבירות נשק אין להסתפק בענישה שאינה ענישה מאסרית ממשית".

הפרקליטות הפנתה בהודעת הערעור לתיקון מס' 140 לחוק העונשין, שקובע עונש מינימום הקבוע בחוק ביחס לעבירות נשק. על פי התיקון, עונשו של מי שהורשע בעבירות נשק, לא יפחת מרבע העונש המירבי שנקבע לאותה עבירה, אלא אם כן החליט בית המשפט, מטעמים מיוחדים שיירשמו, להקל בעונשו.

כמו כן, הפנתה הפרקליטות להנחיות פרקליט המדינה 9.16 "מדיניות ענישה בעבירות נשק ומטעני חבלה" שנועדו להתוות את מדיניות הענישה של התביעה בעבירות נשק.

"בעת האחרונה ניתן לשמוע בבירור את זעקתם ההולכת וגוברת של כלל אזרחי ישראל, על כל רבדי האוכלוסייה, הקוראים להשבת הביטחון האישי לאזור מגוריהם, לכבישים בהם הם מתניידים, למרכזי הקניות וכו'. במיוחד הדברים אמורים, בכל הנוגע לעבירות החזקת הנשק על מגווניהן לאור ההשלכות הרות אסון של שימוש בנשק חם וירי בתוך ישובים מאוכלוסייה", נכתב בהודעת הערעור.

"ריבוי הנשק והשימוש התכוף בו במסגרת פעילות גורמי הפשיעה, במסגרת סכסוכים ולביצוע עבירות בתוך המשפחה, משפיע על היעדר הביטחון האישי, וככל שיש פגיעה בביטחון האישי וחוסר אמון בכוחות אכפת החוק, גוברת המוטיבציה להחזקת נשק חם גם על ידי אנשים שלא היו חלק ממעגל העבריינות. משהנשק קיים- האצבע על ההדק עלולה להיות קלה, וכך נוצר "מעגל שוטה" שתוצאותיו גידול מתמשך בהתחמשות ובמספר מקרי הירי והרצח".

יחד עם החמרת עונש המאסר, מבקשת הפרקליטות מבית המשפט להשית על הנאשם גם קנס כספי, וזאת "כחלק מהמאבק העיקש במגפת עבירות הנשק, במטרה לייצר תמהיל ענישה שיש בו לתת מענה יעיל לשיקולי ההרתעה".

ארכיון. צילום: דוברות המשטרה

Back to top button