חדשות חוץמבזקים

ביידן בהאשמה חסרת תקדים נגד פוטין: "מבצע רצח עם נגד אוקראינה"

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן אמר כי המלחמה של רוסיה באוקראינה מוגדרת כ"רצח עם", והאשים את הנשיא ולדימיר פוטין בניסיון "למחוק את הרעיון של אפילו להיות אוקראיני", כך דווח בסוכנות הידיעות AP.

"כן, קראתי לזה רצח עם", הוא אמר לכתבים באיווה אתמול (שלישי) לפני שעלה למטוס האייר פורס 1 כדי לחזור לוושינגטון. "התברר יותר ויותר שפוטין רק מנסה למחוק את הרעיון של אפילו להיות אוקראיני".

באירוע בו השתתף מוקדם יותר במנלו, איווה, שהתייחס לעלייה במחירי האנרגיה כתוצאה מהמלחמה, ביידן רמז כי הוא חושב שפוטין מבצע רצח עם נגד אוקראינה, אך לא סיפק פרטים. לא הוא ולא הממשל שלו הכריזו על צעדים חדשים נגד רוסיה או על סיוע לאוקראינה בעקבות אמירתו הפומבית של ביידן.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

דבריו של ביידן זכו לשבחים מצד נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי, שעודד את מנהיגי המערב להשתמש במונח כדי לתאר את פלישת רוסיה לארצו.

"מילים נכונות של מנהיג אמיתי", צייץ זלנסקי בטוויטר. "לקרוא לדברים בשמם זה חיוני על מנת לעמוד מול הרוע. אנו אסירי תודה שניתן עד כה מארה"ב ואנו זקוקים בדחיפות לאמצעי לחימה נוספים כדי למנוע מעשי זוועה רוסים נוספים".

אמנת האומות המאוחדות, שארה"ב חתומה עליה, מגדירה רצח עם כפעולות שנעשו במטרה "להרוס, כולה או חלקית, קבוצה לאומית, אתנית, גזעית או דתית".

נשיאים אמריקאים קודמים התחמקו לעתים קרובות מהכרזה רשמית על מלחמות עקובות מדם כמו זו של רוסיה באוקראינה כרצח עם, והיססו להצהיר זאת שכן על פי האמנה הבינלאומית המדינות החתומות מחוייבות להתערב לאחר שרצח עם הוגדר רשמית. חובה זו נתפסה ככזו שמנעה מהנשיא ביל קלינטון מלהכריז על הרג 800,000 בני טוטסי אתניים רואנדים ב-1994 כרצח עם, למשל.

ביידן אמר שעורכי הדין יחליטו האם התנהלותה של רוסיה עומדת בסטנדרט הבינלאומי לרצח עם, כפי שטענו גורמים אוקראינים, אך סבר: "זה בטוח נראה לי ככה".

"מתגלות ראיות נוספות, פשוטו כמשמעו, לדברים הנוראיים שהרוסים עשו באוקראינה, ואנחנו רק הולכים ללמוד עוד ועוד על החורבן שנגרם ולתת לעורכי הדין להחליט אם זה כשיר או לא", אמר.

צילום: AP Photo/Carolyn Kaster

Back to top button