בריאותמבזקים

טיפלו במאות פצועים באוקראינה וחזרו עם סיפורים קורעי לב

בחודש מרץ, זמן קצר לאחר תחילת הלחימה באוקראינה, יצאה בטיסה מיוחדת של הקרן לידידות ולבקשת הקהילה היהודית במולדובה משלחת סיוע מיוחדת של מגן דוד אדום ובי"ח איכילוב לסיוע לפליטי הלחימה באוקראינה. חברי המשלחת, ששבו אמש ארצה, מסכמים את הפעילות במסגרתה הקימו מרפאה לפליטים בגבול מולדובה-אוקראינה.

טיפלו במאות פצועים באוקראינה וחזרו עם סיפורים קורעי לב
צילום: דוברות מד"א

חברי המשלחת אשר כללה רופאים, פראמאדיקים וחובשים של מד"א ורופאים מבי"ח איכילוב הגיעו עם ציוד רפואי רב והקימו כאמור מרפאה מיוחדת לטיפול בפליטים הרבים שנמלטו מאוקראינה. כעת, לאחר חזרתם ארצה, מסכמים הצוותים הרפואיים את החוויה המרגשת והייחודית שעברו בחודש האחרון.

סיפור אחד מני רבים נגע בליבה של ולריה חרוצ'נקו, חובשת מד"א מהצוות הרפואי במרפאה: "הגיע אלינו אימא צעירה עם תינוק בן שנה וחצי. הם נמלטו בעור שיניהם, בעלה, משרת במשטרה וכמובן שנאלץ להישאר מאחור. האימא הייתה בהתקף חרדה נוראי – לאחר מסע מטלטל ללא שינה ודאגה גדולה לבעלה. כשהאם ראתה שהילד הקטן מחייך אלי ושהוא בידיים טובות היא נרגעה מעט, אכלה וישנה – והצליחה לחזור לעצמה ולהתאושש". על המסע החשוב, הוסיפה ולריה: "הגעתי לפה כדי להעניק טיפול רפואי, אבל אני קודם כל אני בת אדם. חשוב מאוד גם להעניק יחס אנושי ואמפתי וזה מתחבר לערכים ההומניטריים שמובילים אותנו במגן דוד אדום".

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן
טיפלו במאות פצועים באוקראינה וחזרו עם סיפורים קורעי לב
צילום: דוברות מד"א

"היה לי חשוב להיות כאן, במקום שעזרתי נדרשת. ברגע שפרצה המלחמה אמרתי לבעלי ולילדים שאני חייבת להיות כאן. מה שמאפיין את אנשי מגן דוד אדום – זה העובדה שאנחנו מוכנים לסייע לכל מי שזקוק לעזרה ולא משנה כמה רחוק הוא נמצא" מספרת ד"ר מרינה איזק, מומחית בפנימית והמטולוגיה וסגנית מנהלת שירותי הדם של מד"א "למרכז הפליטים הגיע אוטובוס עם פליטים ממריופול, רבים מהם מבוגרים. לאחר בדיקות ראשוניות זיהינו שאחד הפליטים סובל מדלקת ונדרש לטיפול באנטיביוטיקה. באמצעות הכלים והציוד שעמד לרשותנו חיברנו אותו לעירוי נוזלים ואנטיביוטיקה – ולאחר הטיפול הרפואי מצבו של האדון השתפר פלאים. טיפלתי בפצעים גופניים ונפשיים שלא יצא לי לטפל בהם 20 שנה בתור רופאה. אני חוזרת הביתה למשפחה שלי אבל חלק מהנשמה שלי נשאר כאן."

טיפלו במאות פצועים באוקראינה וחזרו עם סיפורים קורעי לב
צילום: דוברות מד"א

על הטיפול הרפואי הוסיף ד"ר אבירם הוכשטט מבית החולים איכילוב: "הסטנדרט הרפואי שאנחנו מצליחים לתת הוא גבוה, על אף שמדובר במרפאה במחנה פליטים. אין פה פשרה על איכות הטיפול הרפואי והוא זהה פחות או יותר לרמה שיקבל מטופל שיגיע למיון". חובשת מד"א אינה בישבסקיה הוסיפה "לפחות 50% מהם שואלים אותנו כמה צריך לשלם. הם נדהמים כל פעם מחדש שאנחנו עונים שהשירות ללא תשלום".

ארטיום סנדלר, חובש רפואת חירום במד"א ויליד אוקראינה נזכר באם צעירה שניסתה לתת לילדה הקטן לאכול מרק: "האם מסבירה שהילד כמעט לא אכל מאז שעזבו את אוקראינה. ניגשתי לארגז הפתעות והוצאתי שתי מכוניות צעצוע, התיישבתי ליד הילד ובעזרת המשחקים עודדתי אותו לאכול, הסברתי לו שכך יהיה גדול וחזק. המבט אסיר התודה והחיוך של האם בסוף הארוחה היה שווה יותר מהכל."

טיפלו במאות פצועים באוקראינה וחזרו עם סיפורים קורעי לב
צילום: דוברות מד"א

רומן בלמן, פראמדיק במד"א המשמש כמנהל המרפאה, מסכם: "עבורי להיות חלק ממשלחת מד"א היה כבוד גדול. עשינו שינוי עבור האנשים שהיו צריכים אותנו. חזרתי הביתה לארץ ישראל עם הרבה יותר מגאווה, חזרתי לארץ עם הידיעה שהייתי שם ועזרתי לכל מי שיכולתי".

אמש (רביעי) ערכו חברי המשלחת טקס מיוחד לסגירת המרפאה. שגריר ישראל במולדובה מר יואל ליאון הודה על הסיוע: "הפעילות של מד"א יחד עם הקהילה היהודית היא קידוש השם. השנה נשב כולנו לשולחן הפסח ונזכור שהיינו עצמנו פליטים. אני מבקש להודות לעבודה של מגן דוד אדום, כל הצוותים עשיתם משימה קדושה. תודה רבה." הגב' אלונה גרוסו, מנכ"לית הקהילה היהודית במולדובה שלבקשתם הגיעה המשלחת הודתה גם היא לצוותים על הפעילות המסורה והצלת חיים. בחלקו האחרון של הטקס ליוותה חובשת מד"א אלכסנדרה גורודינסקי את שירת התקווה בנגינת חליל.

טיפלו במאות פצועים באוקראינה וחזרו עם סיפורים קורעי לב
צילום: דוברות מד"א

Back to top button