חדשות הארץמבזקים

השקט חוזר? הושגו הבנות בין ישראל לפלגים הפלסטיניים

בעקבות גל פיגועים מחריד שאירע בשבועות האחרונים בבאר שבע, בחדרה, בבני ברק, בתל אביב, בירושלים, בחברון ובמקומות נוספים הדרג המדיני קיבל שורה של החלטות במיוחד לתקופת החגים – הרמדאן ופסח על מנת לצמצם עד כמה שניתן תנועה של ערבים מהגדה אל תוך תחומי מדינת ישראל, זאת במקביל למתן אפשרות של מתפללים מוסלמים להגיע לתפילות החג בהר הבית.

כל המחבלים שביצעו את הפיגועים נוטרלו בזירת האירוע או זמן קצר לאחר מכן אך במערכת הביטחון לא מסתפקים בזה ופועלים על מנת ללכוד משתפי פעולה, כאלו שידעו על כוונותיהם ולא דיווחו או סייעו להם בפועל לבצע את הפיגוע. גופי מערכת הביטחון ובהם שב"כ, צה"ל, משטרת ישראל ומשמר הגבול פועלים בנחישות בערי הגדה על מנת לסכל פיגועים שתוכננו לצאת אל הפועל בזמן הקרוב ולעצור חשודים המשתייכים ותומכים בארגוני טרור כמו דאעש, כמו אותם אלה שביצעו את הפיגועים האחרונים בבאר שבע ובחדרה.

הפיגוע שאירע ברחוב דיזנגוף בתל אביב בוצע על ידי ראאד פתחי חאזם מג'נין שחוסל שעות בודדות לאחר האירוע בו נרצחו 3 ישראלים – תומר מורד ז"ל, איתם מגיני ז"ל וברק לופן ז"ל. על פי המידע שבידי השב"כ המחבל קיבל סיוע מבני משפחתו וכוחות גדולים ובהם יחידות מיוחדות של שב"כ (צוות טקילה), ימ"מ, יס"מ ולוחמי סיירת דובדבן פעלו באזור ג'נין על מנת ללכוד את אבי המחבל ושני אחיו.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

הכוחות הגיעו לבתים של המחבל – האחד במחנה הפליטים ג'נין והשני בכפר דיר ע'זאלה הנמצא במרחק כ-9 ק"מ צפונית-מזרחית לעיר. האב לא נמצא בבית והכוחות מיפו אותו לקראת הריסה ועזבו את המקום. מאוחר יותר אותרו שניו אחיו של המחבל ברכב באזור התעשייה בכפר דיר ע'זאלה והכוחות פתחו לעברם באש לאחר שסירבו לעצור ולהסגיר את עצמם. זוהתה פגיעה והרכב נמלט מהמקום. במערכת הביטחון ימשיכו בפעילות עד ללכידת כל הסייענים ומשתפי הפעולה לטרור.

ראש הממשלה בנט אמר: "אנחנו נחושים לשנות את המשוואה, כך שלא יהיה כדאי לקחת חלק בפיגועי הטרור כנגד אזרחי ישראל. נמשיך להיאבק בטרור בכל הכלים שעומדים לרשותנו. לא יהיו מגבלות בנושא הזה. אנחנו נבוא חשבון גם עם המחבלים וגם עם המעגלים המקיפים אותם."

הלילה (שבת) לאחר ימים לא פשוטים של הפרות סדר ועימותים עם כוחות הביטחון, במיוחד ביממה האחרונה בשטח הר הבית, גורמי מודיעין במצרים יצרו קשר עם הנהגת חמאס וגורמים בישראל והצליחו להגיע להסכמות בנוגע לעצורים במסגד אל אקצא. בשל התערבות המצרים, פלגי ההתנגדות החמושים ברצועת עזה קיימו פגישה משותפת ובה סוכם, לאחר ההבטחות המצריות לצד הישראלי, בעקבות איומים של הפלגים לתקוף את ישראל בירי רקטות מרצועת עזה, כי ישראל הסכימה לשחרר מספר חשודים שנעצרו אמש לאחר תפילות יום השישי באל אקצא, פעולות צבאיות בגדה המערבית ובעיקר בג'נין יפסקו אך בישראל החריגו פעולות שמוגדות מבחינת מערכת הביטחון ככאלה שעלולות להוות איום על חיי הישראלים, מניעת נוכחות של מתנחלים וצמצום כוחות משטרה באל-אקצא – כל זאת בתמורה להבטחה של הצד השני שלא לשגר רקטות מעזה לעבר ישראל ולצמצם את ההסתה מצד הפלגים.

נראה שהמשבר הגיע לפתרון לאחר מאמצים נמרצים וחילוקי דעות על הרבה מילים והבטחות, אך ישנה רגיעה מאתמול והחל שחרור העצורים.

על אף הפרסומים, מנהיג תנועת הג'יהאד האיסלאמי, דאוד שהאב אמר כי הם הבהירו למתווכחים המרצים: "לא נעמוד עם שלשלאות על הידיים מול מראות של הרג, רצח עם וטיהור אתני, בשעה שהכיבוש חצה את כל הגבולות."

בהצהרה לעיתונות, מנהיג חמאס מחמוד מרדאווי אמר כי "לא נכון לדבר על קיומו של הסכם שביתת נשק בין ההתנגדות לכיבוש, ואנו קוראים לכולם לאמץ את הנרטיב הפלסטיני ולהתרחק מהתקשורת העברית המטעה. ."

מקורות מצריים יודעי דבר אמרו לעיתון אל-ערבי אל-ג'דיד כי "מאמצי התיווך של קהיר בין ממשלת הכיבוש לפלגים הפלסטיניים, למנוע הסלמה בשטחים הכבושים לאחר שכוחות הכיבוש הסתערו הבוקר על מסגד אל-אקצא, הובילו לאינדיקציות חיוביות כי המצב הולך לקראת שקט בשעות הקרובות, בהמשך לסדרת שיחות שהתקיימו במהלך היום."

לפי מקורות ששוחחו עם אל-ערבי אל-ג'דיד, "גורמים בשירות הביון הכללי המצרי תקשרו עם הנהגת "חמאס" ועם גורמים בממשלת הכיבוש, מה שהביא להסכמה בנוגע לפלסטינים שנעצרו על ידי רשויות הכיבוש במהלך העימותים שהתרחשו בירושלים."

עוד נמסר לפי המקורות כי "התיווך המצרי, שכלל תיאום עם גורמים רשמיים במדינת קטאר, יביא לשחרור כל העצורים שמספרם עלה על 400."

יש לציין כי נראה שההבנות מיושמות בשטח ועד כה מאז אמש לא נרשמו אירועים חריגים, כמו כן לראשונה מאז החל מבצע
"שובר גלים" לא בוצעו מעצרים הלילה ברחבי איו"ש.

כמו כן, מקורות פלסטינים מדווחים שמחסום ג'למה לכניסת ערביי ישראל לעיר ג'נין נפתח מחדש לאחר שהיה סגור במשך שבוע.

Back to top button