בידורמבזקים

הפדיחה המקוממת של שלמה גרוניך: "כולם כאן אשכנזים ששרים יפה. אין כאן אפילו צ׳חצ׳ח אחד"

הזמר הוותיק שלמה גרוניך הופיע הערב (שלישי) בפסטיבל עין גב. איש בקהל לא ציפה לדברים המקוממים שאמר הזמר במהלך הופעתו, דברים שלאחר מכן נאלץ להתנצל עליהם.

שלמה גרוניך
צילום: יח"צ / דוברות עיריית צפת

"אתם קהל נהדר. כולם כאן אשכנזים ששרים יפה. אין כאן אפילו צ׳חצ׳ח אחד" סינן גרוניך לקהל שברובו הגיב בתדהמה ואי נוחות. לאחר מכן עלתה נסלי ברדה לבמה והגיבה לדברים שאמר גרוניך, "אולי לא שמת לב, אבל כל עם ישראל יושב כאן", אמרה מנחת הפסטיבל.

לאחר מכן שב גרוניך לבמה והתנצל בפני הנוכחים, "נפלט לי" אמר והוסיף "לא הייתי צריך להגיד את הדברים הללו". בחשבון הפייסבוק שלו כתב: ""מצטער על האמירה המטופשת, לא יודע מאין באה לי בדיחה גרועה זו".

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

כמובן שהתגובות לא איחרו לבוא, השר לשעבר אריה דרעי צייץ בחשבון הטוויטר שלו: ״הזמר שלמה גרוניך בפסטיבל עין גב אומר כעת לקהל באלה המילים: ״אתם קהל נהדר. כולם כאן אשכנזים ששרים יפה. אין כאן אפילו צ׳חצ׳ח אחד״. בושה וחרפה. גזענות עלובה ומחליאה. גרוניך, אתה איש בזוי. ויותר מזה: איך עוד לא גרשו אותו מהפסטיבל הזה?״.

שר התרבות והספורט, חילי טרופר, הגיב גם הוא על דבריו של גרוניך הערב בפסטיבל עין גב: ״מתעצב על הדברים המכוערים, המשסעים והמיותרים הערב של שלמה גרוניך. אנחנו אוהבים קהל שיש בו את כולם. אנחנו אוהבים את כל עם ישראל. טוב שהייתה שם נסלי ברדה שידעה לעמוד מול הכיעור בזמן אמת כדי להזכיר את המובן מאליו, וטוב שגרוניך התנצל.״

חה"כ ממפלגת הליכוד, אופיר כץ כתב בחשבון הטוויטר שלו: "לא משנה כמה זמן יעבור, אצל אנשים מסוימים הגזענות תמיד הייתה ותמיד תהיה. שיתבייש, אמירה בזויה ומכוערת."

השר לביטחון הפנים עמר בר-לב כתב: "אמירה מכוערת ובלתי נסבלת. עצוב שבשנת 2022 אנחנו עדיין צריכים לשמוע דברים מקוממים שכאלו".

מהנהלת הפסטיבל נמסר: "הנהלת פסטיבל עין גב מגנה בכל לשון את אמירתו של גרוניך. כל אמירה משתלחת בציבור כזה או אחר הינה פסולה ואיננו מקבלים אותה כלל. מנחת המופע התבקשה להתנצל ולגנות את הדברים על הבמה בפני הקהל באירוע והמאזינים בבית, ואף אנו מוסרים את התנצלותנו. זוהי אינה דרכו של פסטיבל עין גב הפסטיבל הוותיק בישראל ואינה רוחו של שום אירוע כלשהו בארצנו."

"פסטיבל עין גב, שחזר השנה לאחר שנתיים של הפסקה בצל הקורונה, הוא ביטוי לרוח הישראלית , העניק במה וביטוי לאורך שנים ליצירה ישראלית שכותרתה אחת- תרבות ישראלית מאחדת. האמירה הזו פגעה ברוח הפסטיבל ואנו דוחים ומוקיעים אותה בשאט נפש." הוסיפו.

עידן גרינבאום, יו"ר פסטיבל עין גב

ים, בתו של שלמה גרוניך הגיבה למקרה ופרסמה פוסט בעמוד הפייסבוק שלה בו סיפרה כי היא עצובה ואף התנצלה בשם אביה:

"אני עצובה. באמת.
עצובה משתי סיבות עיקריות.
הראשונה היא שאנשים באמת נפגעו מאבא שלי. המילים האלה צרמו לי בדיוק כמו שהם צרמו לכל ישראלי שאוהב את החברה שהוא חי בה, ואני אוהבת את החברה שאני חיה בה, את כולם.
אני לא יודעת אם ההתנצלות שלי שווה הרבה – כי הרי אני לא אמרתי את המילים האלה. אבל היא כן שווה משהו, אז אני כל כך מתנצלת. בכל זאת, אבא שלי.
והסיבה השנייה- אבא שלי.
בשונה מהאנשים שמגנים אותו, חלקם אפילו תוקפים בצורה לא פרופורציונלית לאירוע,
אני מכירה את אבא שלי מצוין.
אני יודעת שהוא תמיד השמיע באוזניי שגזענות זה דבר מכוער שחייבים לגנות בכל הזדמנות.
אני יודעת שאבא שלי לא גזען,
ושהבוקר הזה לא קל עבורו ועבור המשפחה שלנו- לצפות במפעל חייו נהרס בשל האמירה עצובה, שלא משקפת אותו. ויש פה מקום להתבוננות פנימית וצמיחה.
ובואו לא נשכח שאבא שלי הוא בן 75 ובעל דימנציה שמתפתחת מיום ליום, עבר אירועים לבבים וחוויות שהשאירו אותו לא כמו פעם .
מקווה שבסופו של דבר ייזכרו אותו על כל הטוב שעשה ולא על הפליטה הרגעית הזו.
באווירת חג הפסח, אאחל לנו לצאת לחירות מתפיסות קדומות של דתות ועדות וכדומה, ושנצליח להיות יותר סלחניים.
חג שמח עם ישראל".

Back to top button