חדשות הארץמבזקים

"החרדים מסוכנים יותר מהחיזבאללה": יוסר מאמר של עיתונאי 'הארץ'

בית הדין לאתיקה של מועצת העיתונות והתקשורת בישראל קבע היום (חמישי) כי מאמר דעה שכתב עיתונאי 'הארץ' אורי משגב נגד החרדים בחודש ינואר השנה הוא מסית וגזעני ויוסר מאתר העיתון. כמו כן קבע בית הדין כי משגב ועיתון הארץ יינזפו.

משגב כתב במאמר הדעה בין השאר כי, "החרדים מסוכנים כיום להווה ולעתיד של ישראל יותר מהטילים של חיזבאללה ומהגרעין האיראני. נזקם מוחשי ויום יומי, לא פוטנציאלי. הקורונה, כטבעם של משברים דרמטיים, חשפה את האמת. החרדים הם אדוני הארץ. ישראל מוכת קורונה בעיקר בגללם."

בהחלטת בית הדין נכתב: "על רקע המצע העובדתי שהוצג בפנינו אין לנו אלא לקבוע כי המאמר אותו פרסם העיתונאי, ואותו ערך עורך העיתון, עושה שימוש בהתנהגותו ובהתנהלותו הבלתי מתקבלת על הדעת והראויה לגינוי של אותו חלק מהציבור החרדי וממנף אותה לטיעון כללי כנגד כלל החרדים במדינת ישראל עליהם הוא שופך קיתונות של אש וגופרית".

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

חברי בית הדין הוסיפו: "ואם בכל אלה איך די, המאמר הופך את כל החרדים לאויב העם והמדינה. ובזו הלשון הוא מוסיף: 'החרדים מסוכנים כיום להווה ולעתיד של ישראל יותר מהטילים של חיזבאללה ומהגרעין האירני'. בכך לא תמה הפרשה. השימוש שנעשה בכותרת המאמר " איפה הציבור שיצית אינתיפאדה חילונית', והסיום של המאמר במילים מי שיצית פה אינתיפאדה חילונית יהפוך לכוכב עליון' הינן מילים קשות. הן מכילות דברי הסתה, יוצרים תחושה כי הסכנה מהכתוב הינה ודאית וקרובה, ויש באותן מילים כתובות עידוד למלחמת אחים."

"השימוש במונח 'אינתיפאדה חילונית' אשר תהפוך את מי שיצית אותה לכוכב עליון אינן יכול להתפרש אלא כקריאת לפגיעה פיזית בציבור שלם, ואנו – אנה אנו באים. הנה כי כי נמצא כי התוכן הגזעני והמסית של הביטויים הנכללים בכתבה מוציאים חלק ממנה מתחומו של חופש הביטוי. ולא נותר לנו אלא לקבוע כי עיתון 'הארץ' והעיתונאי אורי משגב הפרו את כלל 14א של כללי האתיקה של מועצת העיתונות והתקשורת בישראל", נכתב בהחלטה.

שי גליק, מנכ"ל בצלמו, מסר: "סופסוף האמת יצאה לאור. מדובר במאמר מסית ופוגעני אשר כדברי החלטת מועצת העיתונות יכול ועלול להוביל למלחמת אחים. אנו קוראים לעיתון הארץ להשעות מידיית את הכתב אורי משגב עד שייקח אחריות על מאמר ההסתה ויתנצל. אנו בטוחים כי החלטה זו מהווה מסר לתקשורת: חופש הביטוי לגיטימי אבל הסתה נגד הציבור החרדי לא לגיטימית. נמשיך להיאבק למען זכויות אדם של כלל אזרחי ישראל והציבור החרדי בפרט."

אלעד צדיקוב, משנה לראש עיריית הרצליה ומנכ"ל אופק ישראל, מסר: "אני מברך על החלטת בית הדין לאתיקה של מועצת העיתונות והתקשורת, לנזוף בכתב ובעיתון ולהסיר הכתבה מהרשת. זהו מסר חשוב ביותר, כי הציבור החרדי אינו אסקופה נדרסת של התקשורת. הפגיעה הוורבאלית הארסית והדרור ללא גבול להשתלחות, הופנתה בשנים האחרונות בעיקר כנגד הציבור החרדי ואין לה מקום כלל בציבוריות הישראלית, כמו גם לא מול ציבורים אחרים. הקריאה של משגב, לפתיחה באינתיפאדה מול החרדים ומיסגורם של החרדים כמהווים סיכון לישראל יותר מאיראן וחיזבאללה – היא חציית קו אדום. "

צדיקוב הוסיף: "אנו חווים אפלייה ברורה של אמירות בציבוריות הישראלית. הסטנדרט לשיפוט אמירות מצד גוש הימין או שומרי התורה , מחמירה וצבועה לאין שיעור, מאמת המידה התקשורתית לאמירות מגוש השמאל. ועדת האתיקה עושה שירות חשוב של העברת מסר תקשורתי לשיח מכבד לציבור החרדי בפרט, ולכלל ישראל בפרט."

צילום: freepik

Back to top button