חדשות הארץמבזקים

אחרי הודעת השר טרופר: לא יתקיימו מופעי זיקוקים בערים רבות

לאחר ששר התרבות חילי טרופר הודיע על ביטול מופעי הזיקוקים השנה בטקס המשואות בהר הרצל וקרא לראשי הרשויות לוותר על הזיקוקים, ערים רבות נענו לקריאה.

ראש הממשלה הצטרף אף הוא לבקשתו של השר טרופר וכתב בעמוד הטוויטר שלו: "השנה לא יערכו מופעי הזיקוקים בטקס המשואות בהר הרצל. אנחנו חושבים ומתחשבים במי שתרמו למדינה באומץ לב ומתמודדים עם פוסט טראומה. מברך את שר התרבות חילי טרופר על ההחלטה הראויה."

לפי שעה, הערים שכן יערכו מופע זיקוקים וטרם הודיעו על ביטולו הן: תל אביב, ראשון לציון, נס ציונה, פתח תקווה, חיפה, באר שבע, ראש העין, אור יהודה, חדרה, זיכרון יעקב, בית שמש, אשדוד, ירושלים…

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

הערים שכן הודיעו על ביטול מופע הזיקוקים הן: גבעתיים, הרצליה, נתניה, הוד השרון, רעננה, רמת גן, נתיבות, מצפה רמון, רמלה, חצור הגלילית, אילת, גני תקווה.

צילום: חדשות מבזק לייב

מעיריית הרצליה נמסר כי "מופעי זיקוקי דינור בחגיגות העצמאות הם מסורת ארוכת שנים, אבל אל יופיים – מתלוות גם השלכות שליליות. רעש הזיקוקים פוגע באוכלוסיות שונות כמו פעוטות ואנשים עם פוסט טראומה, שעבורם מדובר בלא פחות מקולות ירי ולחימה! בין השפעות הזיקוקים על הסביבה, נמצא שלאחר מופע של זיקוקים – זיהום האוויר עולה, הם גם פוגעים באיזון הביולוגי הטבעי ויכולים להשפיע על חייהן של חיות הלילה, ועלולים לגרום לסבל ולבעיות שונות בקרב בעלי חיים. שמחנו לשמוע שגם בטקס הדלקת המשואות בהר הרצל וברשויות נוספות ברחבי הארץ – לא יתקיימו מופעי זיקוקים. ועכשיו כשכולנו הבנו שאפשר ליהנות ולחגוג גם בלי – מה כן יהיה בחגיגות העצמאות בהרצליה?! ביום העצמאות הקרוב נחגוג את חגה של מדינתנו האהובה מתוך ערבות הדדית, רגישות חברתית והתחשבות בסביבה בעשרות מוקדים ברחבי העיר. כל הפרטים בקרוב! אז לחיי העיר הזאת והעם הזה, וכמה טוב שהם כאלה".

אלי לנקרי, ראש העיר אילת מסר: "עצמאות 2022: ללא מופעי זיקוקים. לצד ההתרגשות והיופי שמביאים איתם מופעי הזיקוקים, הם מעוררים אצל רבים מאיתנו גם לא מעט קשיים. אוכלוסיות יקרות בהן: הלומי קרב, נפגעי נפש ואנשים עם קשיי נשימה סובלים מאוד מהמופעים הללו. גם בעלי החיים בקרבנו חרדים מאימת הרעש ועל זיהום האוויר הפוגע בטבע מיותר להכביר מילים. במאזן זה ברור לכולנו כי חסרונם של הזיקוקים עולה על יתרונם ולפיכך אני שמח לבשר כי החל מהשנה נחגוג את חג העצמאות שלנו ללא זיקוקים, עם חלופות מצוינות ושמחה בלבבות."

זהר בלום, ממלא מקום ראש עיריית רחובות, שטרם הודיעה על החלטתה בנושא, כתב בעמוד הפייסבוק שלו כי "אל מול סבלם של הלומי הקרב, גיבורי ולוחמי צה״ל הגיע הזמן לחשב מסלול מחדש . אירוע הזיקוקים המסורתי בערב יום העצמאות הוא אכן חלק מהחגיגה המוכרת והמסורתית של אירועי יום העצמאות. בשנים האחרונות כשהמודעות לסבלם של חיילי צה"ל- הלומי הקרב התעצמה, אני מקבל פניות רבות מתושבים הלומי קרב ובני משפחותיהם, בבקשה לבטל את הזיקוקים המתוכננים ביום העצמאות הקרוב. הדי הפיצוצים של הזיקוקים מחזירים את הלומי הקרב לאירועים הטראומתיים שחוו בקרבות הקשים ומעוררים בהם חרדה, דווקא בעת שעם ישראל חוגג. לכל אחד ואחת מאתנו יש הכרות אישית עם הלומי קרב, יוצאי יחידות קרביות שהגנו על מדינת ישראל בגופם ונושאים עד היום את הצלקות בנפשם. הבוקר, פניתי בשם כל חברי רשימת ״החינוך בראש״ לידידי ראש העיר, רחמים מלול ולחברי מחזיק תיק התרבות, עודד עמרם בבקשה לוותר על מופע הזיקוקים המתוכנן ליום העצמאות הקרוב ולקיים במקומם מופע פירוטכניקה מרהיב אך שקט."

ראובן לדיאנסקי, סגן ראש עיריית תל אביב, שאף היא טרם החליטה אם לקיים או לאו את מופע הזיקוקים בעיר אמר כי "בטקס המשואות הקרוב לא יהיו זיקוקים. זו בשורה מצוינת! הגיע הזמן שגם בתל אביב לא יהיו! אני ממשיך לפעול כדי שגם אצלנו בת"א-יפו לא יהיו זיקוקים ביום העצמאות – יש אלטרנטיבות מעולות! רעש זיקוקי הדינור מהווה מטרד לרבים בציבור כמו: אוטיסטים, פגועי נפש, קשישים, ילדים קטנים, הלומי קרב ועוד אשר רעש הפיצוצים החזקים מעורר בקרבם התקפי חרדה. בנוסף, זיקוקי הדינור מהווים מטרד גם בהיבט הסביבתי ופוגעים גם בבעלי החיים אשר מפחדים מהרעש החזק. לזיקוקים יש אלטרנטיבות חדשניות כמו מופעים אור-קוליים, מופעי לייזר, רחפנים ועוד אשר ניתן לקיימם בכמה מוקדים בתל אביב-יפו וזאת מבלי לפגוע בציבור, בסביבה ובבעלי החיים."

מיכאל וידל, ראש העיר רמלה הודיע בעמוד הפייסבוק שלו שלא יתקיים השנה מופע זיקוקים בעירו ביום העצמאות וכתב: "תושבים יקרים, לאחר לבטים רבים ודיונים שערכתי, החלטתי כי השנה לא יתקיימו בעיר מופעי זיקוקים בערב יום העצמאות, על-מנת להתחשב בהלומי קרב ובחיות המחמד. רעש הזיקוקים מציף פוסט-טראומה בקרב הלומי קרב החיים בעיר, מפחיד ילדים עם צרכים מיוחדים, ויוצר בהלה לכלבים ולבעלי חיים אחרים. על כולנו מוטלת החובה להתחשב באחר ולדאוג שכולם יוכלו ליהנות מחגיגות העצמאות של מדינתינו היקרה. כמובן שכל יתר ההופעות, החגיגות, והדוכנים יתקיימו בעיר כסדרם."

מעיריית נתיבות נמסר כי "לאורך שנים זיקוקים היו חלק בלתי נפרד ממסורת יום העצמאות והיוו את יריית הפתיחה לחגיגות. לאחרונה עולה המודעות לנזקי המופע והשפעתו השלילית על קבוצות שונות באוכלוסייה כגון הלומי קרב וילדים שקולות הנפץ מזכירים להם את קולות המלחמה המוכרים לנו היטב. בנוסף, הזיקוקים פוגעים בסביבה וגם בבעלי החיים החווים פחד מקולות הנפץ. בשל כך בחרנו השנה, לקיים את החגיגות ללא זיקוקים. עם זאת, צפוי לנו ערב שמח ססגוני ועשיר בתוכן לכל המשפחה."

שר התרבות חילי טרופר כתב בעמוד הפייסבוק שלו על החלטתו שלא לקיים את מופעי הזיקוקים בהר הרצל: "בלי זיקוקים. בלי פוליטיקה. עם הנגשה ומקום לכולם. אלה ימים שבהן הדרמות הפוליטיות תופסות את הכותרות. אבל בחיים שלנו, הפוליטיקה לא מכסה הכל.
בעוד חודש יתקיים טקס הדלקת המשואות בהר הרצל. הטקס מהווה עבור רבים את שיאו של יום העצמאות והוא שייך לכולם. קואליציה ואופוזיציה, ימין ושמאל – טקס של העם. כל העם. באופן כמעט אבסורדי הטקס יהיה מעין טקס אלטרנטיבי. חלופה לרוח רעה של ביזוי, וולגריות ופילוג שנושבת לא פעם במהלך השנה. הטקס יבקש להדגיש את הטוב המשותף, ויבקש לתת מקום למי שמקדישים את חייהם כדי להיטיב עם אחרים וכדי לבנות כאן חברה סולידרית יותר. טקס של רוח טובה."

"היום הודענו על העדכונים והשינויים שיתקיימו בטקס המשואות השנה: לראשונה, לא יהיו מופעי זיקוקים, אלא רק פירוטכניקה שקטה. היופי של הזיקוקים מלווה ברעש הפוגע באוכלוסיות שונות, ביניהם מי שסובלים מפוסט טראומה. חברים טובים שלי, כאלה ששירתו בעבר בדובדבן, בימ"מ וביחידות אחרות – יחידות שבשבועות האחרונים כולנו מהללים אותם ומודים להם, סיפרו לי שאולי עבור רוב הישראלים הזיקוקים הם תמונות יפות בשמיים, אבל עבורם מדובר על קולות ירי ולחימה. אני לא יכול לעמוד מנגד אל מול המצוקה שלהם. חברה שיש בה ערבות הדדית חוסכת את הכאב הזה מהם. הם כבר לחמו מספיק. הם כבר שילמו מחיר יקר. השנה אנחנו מושיטים להם יד. אני קורא לכל הרשויות המקומיות בארץ לנהוג כך. בואו ניתן ללוחמים שלנו מעט מרגוע לנפש הפצועה ממילא.

הפוליטיקה נשארת בחוץ. על פי הסיכום שלי עם ראש הממשלה ומתוך רצון לשמור על הטקס כטקס של העם כולו ונקי מכל מאפיין פוליטי, לא יתקיים נאום ראש הממשלה ולא יוקרן סרטון ברכה שלו. כמו כן, לא תהיה כניסה טקסית שלו לרחבת ההר. ראש הממשלה ישב בקהל עם משפחתו, כמו כל אנשי סגל א'. יושב ראש הכנסת, כמייצג הכנסת, שמבטאת את כל גווני החברה הישראלית יישא דברים וידליק את המשואה הראשונה, על פי המסורת

חלוקת הכרטיסים לטקס: החלטתי לאמץ באופן רשמי את המלצות ועדת מוניץ, שהוקמה לפני מספר שנים על ידי השרה לשעבר מירי רגב, על מנת להסדיר את סוגיית חלוקת הכרטיסים לטקס. המלצה אחת שונתה על ידי: החלטתי כי המכסה של 200 כרטיסים שיועדה בעבר למשרד ראש הממשלה תקוצץ ל- 50 כרטיסים. היתר יועברו למשרד הרווחה עבור אוכלוסיות בסיכון שישתתפו באירוע.
*כלל הטקסים הממלכתיים ובדגש על טקס הדלקת המשואות יונגשו השנה באופן משמעותי, כולל תאי שירותים מונגשים, חניות מותאמות, רמפות והנגשה בשפת הסימנים. לראשונה יפתח ערוץ ייחודי ובו ישודר הטקס על פני רבע מהמסך ובו תיראה הנחייה בשפת הסימנים באופן מלא ולא בבועה חלקית.

בטקס עצמו ישתתפו באופן רחב וניכר, אמנים ויוצרים עם מוגבלות. עשרים אחוז מהאוכלוסייה בישראל הם אנשים עם מוגבלות, אך בציבוריות זה כמעט ואינו מקבל ביטוי. הפעם, בטקס המרכזי ביותר בשנה, יינתן להם מקום. לא בחסד, אלא בזכות. יד פוגשת יד אחות היא גם יד שמושטת לכל הישראלים ומאפשרת להם להיות שותפים מלאים בכל רבדי הטקס. יהיו רקדנים עם מוגבלות וזמרים עם מוגבלות. לא מחביאים אף אחד.

חברה שיש בה ידיים שנפגשות ולב שנפתח היא חברה טובה יותר. טקס הדלקת המשואות השנה מבקש לבטא את הערבות ההדדית, הרגישות החברתית ואת הממלכתיות הישראלית. בימים הקרובים ולאחר שהוועדה תגיש לי את המלצותיה למשיאות ומשיאי המשואות, נפרסם את שמם בצורה מסודרת. לחיי העם הזה וכמה טוב שהוא כזה."

צילום: מאיר אליפור

Back to top button