מבזקיםפוליטי / מדיני

לפיד: אנחנו עושים כל מאמץ לשמור על יחסים טובים עם רוסיה אבל יש גבול

שר החוץ יאיר לפיד הגיב היום (שני) בחריפות למקבילו הרוסי, סרגיי לברוב שאמר בראיון לטלוויזיה האיטלקית וצוטט על ידי סוכנות הידיעות רויטרס כי הוא מאמין שכמו לזלנסקי גם לאדולף היטלר "היה דם יהודי". "האנטישמים הכי גדולים הם יהודים, ואפילו להיטלר היו שורשים יהודיים", צוטט לברוב.

לפיד אמר כי "האמירה של שר החוץ סרגיי לברוב היא שערורייה בלתי נסלחת. היטלר לא היה ממוצא יהודים והיהודים לא הרגו את עצמם בשואה. אנחנו עושים כל מאמץ לשמור על יחסים טובים עם רוסיה אבל יש גבול והגבול הזה הפעם נחצה. ממשלת רוסיה צריכה להתנצל בפנינו ובפני העם היהודי".

בעקבות הדברים משרד החוץ צפוי לזמן את שגריר רוסיה בישראל לשיחת הבהרה.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

ראש הממשלה, נפתלי בנט אמר בתגובה לדבריי לברוב: "אני רואה בחומרה את התבטאותו של שר החוץ הרוסי. דבריו אינם אמת ותכליתם פסולה. שקרים מעין אלו מטרתם להאשים את היהודים עצמם בפשעים הנוראים ביותר בהיסטוריה שנעשו כנגדם, ובכך לשחרר את האחריות מצוררי ישראל. כפי שכבר אמרתי, שום מלחמה בימינו אינה השואה ואינה דומה לשואה. יש להפסיק לאלתר להשתמש בשואת העם היהודי ככלי לניגוח פוליטי".

שר האוצר ויו"ר מפלגת ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, צייץ בחשבון הטוויטר שלו: "נדהמתי לשמוע את דברי שר החוץ של רוסיה סרגיי לברוב. מדובר בדברים מופרכים וקשים וחבל שנאמרו. מצפה להבהרה והתנצלות."

השר לביטחון הפנים עמר בר-לב הגיב ואמר כי "דבריו של שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב הם מזעזעים, מופקרים ומסוכנים. הדברים לא רק פוגעים בזכרם של קורבנות הנאצים בשואה – הם גם יוצרים מצג שווא מסוכן שמבוסס על שקרים אנטישמיים, באופן שמעודד הפצת נראטיב שקרי ועלול להוביל לגל אנטישמיות כלפי יהודים ברחבי העולם, ובפרט ברוסיה".

ח"כ עופר כסיף (הרשימה המשותפת) ציין כי "אם לא מספיקים פשעי רוסיה באוקראינה הוסיף שר החוץ לברוב חטא על פשע באמירה המחליאה – "האנטישמים הכי גדולים הם יהודים, ואפילו להיטלר היו שורשים יהודיים". במופע אימים אנטישמי מסלף שר החוץ הרוסי את האמת ומטמא את זכר קורבנות הנאצים. חרפה!".

יו"ר ועדת החוקה, חוק ומשפט, ח"כ הרב גלעד קריב (העבודה), אמר: "‏דבריו של שר החוץ הרוסי בעניין שורשיו היהודים של היטלר מהדהדים דעות אנטישמיות מכוערות ומסוכנות והם מצטרפים לשימוש הנלוז והבזוי של רוסיה בזכר זוועות מלחמת העולם השניה כדי להצדיק את תוקפנותה. מן הראוי שמדינת ישראל תגיב באופן רשמי וחריף להתבטאות הזו".

הדברים כאמור עוררו סערה רבה ולא רק בקרב הפוליטיקאים.

יו"ר יד ושם דני דיין גינה את הדברים והדגיש כי אלה "דברים מופרכים, הזויים ומסוכנים הראויים לכל גינוי". לדבריו, "לברוב עוסק בהיפוך של השואה: הפיכת הקורבנות לפושעים, זאת על בסיס קידום טענה מופרכת לחלוטין כאילו היטלר היה ממוצא יהודי. לא פחות חמור הוא כינויים של האוקראינים וזלנסקי כנאצים. זהו עיוות מוחלט של המושג ופגיעה בקורבנות הנאציזם".

מהליגה נגד השמצה נמסר כי "במאמציו הנואשים להצדיק את הפלישה הרוסית לאוקראינה, שר החוץ לברוב פנה לאנלוגיות פוגעניות מאוד ולהשוואות כוזבות. השימוש לרעה בנאצים, בהיטלר ובשואה חייב להיפסק".

רחלי ברץ-ריקס, ראש המחלקה למאבק באנטישמיות בהסתדרות הציונית העולמית, הגיבה ואמרה כי "המלחמה בין רוסיה לאוקראינה כבר גרמה לעלייה באירועים האנטישמיים, ועכשיו, ימים בודדים בלבד אחרי יום השואה, שר החוץ הרוסי מעז לשוות את זלנסקי להיטלר, פושע המלחמה הגדול בכל הזמנים".

שר החוץ יאיר לפיד. צילום: גיל סומך

Back to top button