מבזקיםפוליטי / מדיני

"צריך תקציב לחללית שתוריד את פקידי האוצר לכדור הארץ"

"צריך תקציב לחללית שתוריד את פקידי האוצר לכדור הארץ" כך אמר הבוקר (שני) יו"ר פורום האקלים בבית הנשיא, ח"כ לשעבר ד"ר דב חנין, בדיון בוועדת המשנה לבריאות, סביבה ואקלים בראשות ח"כ פרופ' אלון טל (כחול לבן).

הדיון עסק בחוק האקלים שמקדם המשרד להגנת הסביבה, לקראת הבאתו לוועדת שרים. החוק בנוסחו הנוכחי כולל יעדי הפחתת פליטות גזי חממה מחפירים ביחס למדינות העולם, ולא מחייב את משרדי הממשלה לערוך תכניות הפחתת פליטות גזי חממה.

יו"ר הוועדה, לשעבר מייסד "אדם, טבע ודין" ופרופ' למדיניות סביבתית תקף את מנסחי החוק: "החוק הלכה למעשה לא עומד בסטנדרט הבינלאומי שישראל הסכימה ליישם. כך נראה חוק אקלים ללא יעדים רציניים וללא חובת הכנת תוכניות פעולה".

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

נציגת מבקר המדינה, מריאנה ברגובוי-לססוי, אמרה: "מדינת ישראל לא עשתה תחשיבים כלכליים של העלויות והנזקים מאי היערכות, ואלו צפויים להיות גבוהים מאוד. משבר האקלים אינו בעיה סביבתית באחריות המשרד להגנת הסביבה, אלא בעיה רב-משרדית ורב-מידדית. חקיקת אקלים היא אחד הכלים ליצירת ודאות ומסגרת נורמטיבית, 56 מדינות כבר העבירו חקיקה כזו".

בדיון הוצגה עבודת מחקר של המחלקה המשפטית של הכנסת שערכה השוואה בין החקיקה בנושא אקלים במדינות שונות בעולם, והשוותה את יעדי הפחתת הפליטות הפחמניות שלהם בהתאם להתחייבויות הבינלאומיות. על פי טיוטות חוק האקלים הקיימות, יעדי הפחתת פליטות מצומצמים ביותר של 27% עד שנת 2030. המשמעות היא שישראל אינה עומדת בסטנדרט של מדינות מתקדמות, ובאזהרה של הארגון הבין-ממשלתי לשינוי אקלים שמתריע שאם עד 2030 לא יופחתו 45% מפליטות גזי החממה, נגיע לנקודת אל-חזור מבחינה אקלימית.

בוועדה הציגו את נתוני הפחתת הפליטות של מדינות העולם. 68% בבריטניה, 55% באיחוד האירופאי, 50%-52% בארה"ב.

לשאלתו של ח"כ פרופ' טל למגמות הצפויות של מס גבולות שישית האיחוד האירופאי על מדינות שלא עומדות בהתחייבויות הבינלאומיות, ענה סגן הממונה על אגף תקציבים ש ״ישראל לא נערכת לצעד כזה כיום."

במהלך הדיון נציג האוצר, סגן הממונה אגף תקציבים איליה כץ, אמר כי הצעדים להתמודדות עם משבר האקלים הם יקרים ושלישראל אין תכנית עבודה למימוש היעד של 27%. ככל הנראה, לפי תחזיות בנק ישראל, מדינת ישראל תפחית פליטות בשיעור של 21%, בן היתר בגלל גידול האוכלוסין שמקשה על הפחתת היקף הפליטות ".

ח"כ פרופ' טל אמר בתגובה, "עמדת האוצר סובלת מ קוצר ראייה ובפועל מעדיפה את הדור שלנו על פני הנכדים שלנו."

צילום: pixabay.
צילום: דוברות הכנסת

Back to top button