מבזקיםמשפטי/פלילי

סער בטקס מינוי שופטים: "התארכות ההליכים מטרידה אותי יותר מכל"

נשיא המדינה יצחק הרצוג נשא דברים הבוקר (שני) בטקס השבעת שופטים ורשמים בכירים שהתקיים בבית הנשיא. עוד נשאו דברים בטקס נשיאת בית המשפט העליון השופטת אסתר חיות, שר המשפטים גדעון סער ונשיאת בית הדין לעבודה ורדה וירט לבנה. כמו כן, השתתפו בו חברי הועדה לבחירת שופטים, נשיאי בתי המשפט, השופטים המתמנים ובני משפחותיהם.

בטקס, הצהירו אמונים בפני נשיא המדינה 83 שופטים ורשמים בכירים: שופט אחד למשנה נשיאת בית המשפט העליון, שופט אחד לבית המשפט העליון, ארבעה עשר שופטים לבתי משפט מחוזיים, שלושה שופטים לבית הדין האזוריים לעבודה, שלושים ושמונה שופטים לבתי משפט השלום, חמישה שופטים לבתי משפט למשפחה, שישה שופטים לבית משפט לתעבורה וחמישה עשר רשמים בכירים.

הנשיא הרצוג אמר: "עשיית דין צדק אינה צירוף מילים קלישאתי אלא ביטוי לאפשרות לעשות תיקון אמיתי, אצל פרטים – ודרכם בחברה כולה. אני בטוח ומאמין ביכולת שלכם, כל אחת ואחד בדרכה ובדרכו הייחודית, למלא ברגישות ובאחריות את שליחותכם זאת. "

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

עוד אמר נשיא המדינה: "באופן שבו העשייה המשפטית יכולה לחולל שינוי חברתי, נוכחתי לא מכבר גם בביקור שקיימתי בבית המשפט הקהילתי בירושלים. אחד משורת בתי משפט הפועלים בכל הארץ, תוך יישום שיקום בקהילה כתחליף לכליאה. המיזם המשפטי-חברתי הזה, שפועל בשיתוף עם הג'וינט, מהווה, הלכה למעשה, תיקון חברתי, ועושה שינוי בנתיב חייהם של הנאשמים, ובחיי משפחותיהם והקהילה כולה. כי המעשה המשפטי והחברתי שלובים זה בזה. משפיעים זה על זה. כדוגמה נוספת לאופן שבו המעשה המשפטי או הקרוב אליו מביאים לתיקון חברתי, יכול לשמש מוסד החנינות בבית הנשיא, וזאת על אף שמוסד החנינה אינו מוסד משפטי כמובן."

צילום: עמוס בן גרשום/ לע״מ
לסיום אמר הרצוג: "איך מחוללים שינוי שכזה? כאשר מוחקים רישומים פליליים מסויימים לחיילים וליוצאי השירות הלאומי, ששינו את אורחותיהם, נתנו את הלב והנשמה בשירותם, ואפילו הפכו לדוגמה אישית – עושים שינוי. כשמוחקים רישום פלילי ליוצאי אתיופיה שנשפטו בעבר בגין עבירות של הפרת הסדר הציבורי, במסגרת מחאה שנבעה מתחושת עוול וקיפוח – עושים שינוי. וגם כמובן כאשר מוחקים רישום פלילי כדי לעודד יציאה ממעגל הזנות, או באים לקראת מי שהשתמשו באופן חד פעמי בקנאביס שלא בעת שירות צבאי. אנחנו נוקטים מדיניות מחמירה למול בקשות חנינה של עברייני מין, עברייני אלימות במשפחה, ועברייני תנועה. במילים אחרות: ממש כפי שמוסד החנינות מהווה כלי לעשיית תיקון חברתי, כך, להבדיל, גם השופט או השופטת, בשבתם על כס עשיית הצדק, יכולים וצריכים לחולל שינוי כזה בעצם גישתם, ובהכרעות המשקפות אותה. כולי תפילה שאתם – הנשבעים היום, תקפידו למלא גם אחר שליחותכם זו."

צילום: עמוס בן גרשום/ לע״מ

נשיאת בית המשפט העליון, השופטת אסתר חיות, אמרה: ״טקס זה של הצהרת האמונים הינו אבן דרך מרכזית בחיים המקצועיים של כל אחת ואחד מכם. הגעתם למעמד המרגש הזה הודות למצוינות, למסירות וליכולות המשפטיות והאנושיות שבהן נתברכתם ולא פחות חשוב הודות לתמיכה שקיבלתם מבני ובנות המשפחה שלכם, אשר עומדים לצדכם לאורך כל הדרך. העשייה השיפוטית שאליה תידרשו להסתגל החל ממחר, מתאפיינת בעיקרה בשמיעת הטוענים בפניכם ובהקשבה להם. אכן, היכולת להקשיב באורך רוח לטיעונים המובאים בפניכם, ולנהל את הדיון במתינות ובאופן ענייני, היא לב-לבו של אותו "מזג שיפוטי" אשר מן הראוי כי יקבל ביטוי בכל אורחותיכם, הן באולם והן מחוצה לו. עוד אני מבקשת להדגיש בפניכם כי עם הצטרפותכם לשורות הרשות השופטת, האופן שבו תתנהלו על כס השיפוט וגם בחיים האישיים יש בו בהכרח כדי להקרין על ציבור השופטים כולו. עלינו ללמוד לגייס תעצומות נפש ויכולת איפוק, ולהתמודד באופן ממלכתי עם רגעים של מבחן וקושי, שאף אותם מזמן לנו לא פעם התפקיד השיפוטי.״

צילום: עמוס בן גרשום/ לע״מ

שר המשפטים גדעון סער אמר: ״יותר מכל דבר אחר עלינו, כל אחד בתפקידו, לעשות מאמץ עליון לשפר ולייעל שירות זה. מטבע הדברים חווית השירות של האזרח משפיעה רבות על אמון הציבור במערכת וגישתו כלפיה. יותר מכל דבר אחר מטרידה אותי התארכות ההליכים. על כל אחד מהשופטים מוטלת אחריות לנהל את ההליך המשפטי, פלילי או אזרחי, ביעילות. שלושת הרשויות עומדות בפני אתגר ענק: הפשיעה החמורה בחברה הערבית. משימתנו, והיא ביכולתנו- במאמץ משותף- להחזיר את הביטחון האישי ואת שלטון החוק לישראל כולה ולישראלים כולם. כל אזרחי ישראל מייחלים לכך. רק בנחישות וביד ברזל נצליח לשנות מציאות קשה שהשתרשה, למרבה הצער, לאורך שנים.״

Back to top button