מבזקיםפוליטי / מדיני

אושרה החמרת הענישה על רכישת והחזקת נשק בלתי חוקי

מליאת הכנסת אישרה לפני זמן קצר (שני) בקריאה ראשונה את הצעת חוק העונשין. 18 תמכו ללא מתנגדים וההצעה תועבר לוועדת חוקה. מוצע להחמיר את העונש הקיים על עבירות המבוצעות בחלקי נשק מהותיים. כמו כן, מוצע להחמיר את העונש בצד עבירת רכישת נשק כך שיעמוד על עשר שנות מאסר.

בדברי ההסבר נכתב: "ביום כ"ב בחשוון התשפ"א (9 בנובמבר 2020) פורסמו המלצות ועדת המנכ"לים להתמודדות עם הפשיעה והאלימות בחברה הערבית. הוועדה מונתה על ידי ראש הממשלה דאז וכללה מנכ"לים של משרדי ממשלה שונים, ובראשה ממלא מקום מנכ"ל משרד ראש הממשלה, וביום י"ז באדר התשפ"א 1 במרס 2021, אומצו עקרונות הפעולה שבדוח הוועדה על ידי הממשלה בהחלטת ממשלה מס' 852.

במסגרת דוח הוועדה צוין כי אחד המאפיינים של תופעת הפשיעה בחברה הערבית והגורמים לה הוא הימצאותם וזמינותם של כלי נשק מסוגים שונים בקרב החברה הערבית, בהיקפים גדולים לאין שיעור מאשר בחברה הכללית.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

עבירות אמצעי הלחימה והירי גובות מחיר כבד של אובדן חיי אדם, הן מסכנות חיים ופוגעות לא רק במעורבים בהן, אלא גם בביטחון האישי ובאיכות החיים של אזרחים חפים מפשע. על פי ההערכות מוחזקים בחברה הערבית עשרות ומאות אלפים של כלי נשק לא חוקיים.

ריבוי הנשק והשימוש התכוף בו לביצוע עבירות על ידי גורמי פשיעה במסגרת סכסוכים ואף בעבירות בתוך המשפחה מעצימים את העדר הביטחון האישי ואת חוסר האמון בכוחות אכיפת החוק, ובכך עלולה להתחזק המוטיבציה להחזקת נשק גם אצל גורמים שאינם נמנים עם מעגלי הפשע.

הוועדה מצאה כי קיימים חוסרים במסגרת החוקית שבבסיס אכיפת עבירות אמל"ח, אשר מקשים על ביצוע פעולות אכיפה אפקטיביות ועל ענישה אפקטיבית, הנדרשות כדי לשנות את הנורמות שנוצרו בכל הנוגע להחזקת נשק ולשימוש בנשק. משום כך כללה הוועדה במסגרת המלצותיה שורה של המלצות שמטרתן לטייב את האכיפה הפלילית בתחום ולהעלות את רמת הענישה ובכך לחזק את אמון הציבור הערבי במדינת ישראל בכלל וברשויות האכיפה בפרט. הצעת החוק שבנדון נועדה, בין השאר, ליישם את המלצת דוח הוועדה ולהחמיר את העונש הקיים על עבירות המבוצעות בחלקי נשק מהותיים."

השר גדעון סער: "אחד המאפיינים והגורמים של תופעת הפשיעה בחברה הערבית הוא זמינותם של כלי נשק מסוגים שונים בהיקפים גדולים במיוחד. החוק נועד להגביר את ההרתעה בתופעה החמורה שהפכה למכת מדינה ואת חייהם של אזרחים רבים לסיוט. החוק מחמיר את הענישה על רכישת נשק בלתי חוקי וגם מתמודד עם התופעה של ייצור אמל"ח באמצעות חלקי נשק מהותיים, כגון- מכלול, או קנה."

"הדרך הזאת משמשת גם לפשיעה החמורה וגם לפיגועי טרור רצחניים. חלקי הנשק המהותיים מאפשרים ייצור של כלי נשק מאולתרים שמסוכנותם אינה פחותה מכלי נשק תקניים. נגרום לכך שהעיסוק בנשק בלתי חוקי בכל דרך שהיא לא ישתלם. יש לנו ניסיון טוב מהמסר שהעברנו בחקיקת חוק עונשי מינימום בעבירת נשק בלתי חוקי. החוק הזה חילחל לבתי המשפט וכבר מביא להחמרת הענישה." הוסיף שר המשפטים.

נשק אקדח
אילוסטרציה. קרדיט: freepik

Back to top button