חדשות חוץמבזקים

הפיליפינים: בנו של הדיקטטור פרדיננד מרקוס זכה בבחירות לנשיאות

פרדיננד מרקוס ג'וניור, בנו של הדיקטטור הפיליפיני פרדיננד מרקוס, נבחר לנשיאות הפיליפינים, כך על פי תוצאות לא רשמיות. אביו של מרקוס ג'וניור הודח במרד פרו דמוקרטי בשנת 1986.

על פי התוצאות הלא רשמיות, מרקוס ג'וניור קיבל יותר מ-30.8 מיליון קולות, כאשר יותר מ-97% מהקולות הוצגו היום (שלישי). למתמודדת מולו, סגנית הנשיא לני רוברדו, אלופת זכויות אדם, היו 14.7 מיליון קולות בבחירות שהתקיימו ביום שני, ונראה שהמתאגרף מני פאקיאו קיבל 3.5 מיליון קולות, כך דווח בסוכנות הידיעות AP.

מתמודדת נוספת, שרה דוטרטה, בתו של המנהיג היוצא וראשת העיר בדרום המדינה דבאו, הייתה בעלת יתרון אדיר במירוץ הנפרד לנשיאות.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

הברית של צאצאיהם של שני מנהיגים אוטוריטריים שילבה את כוח ההצבעה של המעוזים הפוליטיים של משפחותיהם בצפון ובדרום, אך החריפה דאגות של פעילי זכויות אדם.

עשרות בני אדם הפגינו נגד מרקוס בוועדת הבחירות, והאשימו את הוועדה בתקלות בפעילות מכונות ספירת הקולות שמנעו מאנשים להצביע. פקידי הבחירות אמרו שהשפעת התקלות במכונות הייתה מינימלית.

קבוצה של פעילים שסבלו תחת הדיקטטורה אמרה כי היא זועמת על ניצחונו לכאורה של מרקוס ותתנגד לו.

"זכייה אפשרית המבוססת על קמפיין שנבנה על שקרים בוטים, עיוותים היסטוריים והונאה המונית היא בגדר רמאות בדרך לניצחון", אמרו בקבוצה "קמפיין נגד החזרת מרקוס", או CARMMA. "זה לא מקובל."

צילום: AP Photo/Aaron Favila

אטה רוזלס, יו"ר הוועדה לזכויות אדם לשעבר, שנעצרה ועונתה פעמיים על פי חוק צבאי בשנות ה-70, אמרה שניצחונו לכאורה של מרקוס ג'וניור גרם לה דמעות, אך לא ימנע ממנה להמשיך במאמצים להעמיד את המרקוסים במקומם.

"אני רק אחת מבין רבים שעונו. אחרים נהרגו, נאנסתי. סבלנו תחת משטר מרקוס במאבק לצדק וחירות", אמרה רוזלס.

מרקוס ג'וניור עצמו לא טען לניצחון, אך הודה לתומכיו בסרטון "פנייה לאומה" בשעת לילה מאוחרת, שם הוא הפציר בהם להישאר ערניים עד לסיום ספירת הקולות. "אם יתמזל מזלנו, אצפה שהעזרה שלכם לא תדעך, האמון שלכם לא יתפוגג כי יש לנו הרבה דברים לעשות בעתיד", אמר.

הזוכה בבחירות ייכנס לתפקידו ב- 30 ביוני לתקופת כהונה אחת בת שש שנים כמנהיג המדינה בדרום מזרח אסיה שנפגעה קשה משנתיים של סגרים בשל נגיף הקורונה, העוני, אי שוויון, התקוממויות ומחלוקות פוליטיות עמוקות.

צילום: Bongbong Marcos Facebook page via AP

Back to top button