חדשות הארץמבזקים

"למה אנחנו צריכים לצאת ליום עבודה בידיעה שירצחו אותנו או להשתין בתוך בקבוק?!"

ועדת הכלכלה של הכנסת בראשות ח"כ מיכאל ביטון התכנסה היום (שלישי) כדי לדון במקצוע הנהג בתחבורה הציבורית וזכויותיו. הדיון בוועדה, המתקיים לראשונה בכנסת ה-24 והתקיים בעקבות בקשת ארגון נהגי האוטובוסים, בא לטפל בקטסטרופה התחבורתית אותה חווים הנהגים , יום יום ושעה שעה, אם באלימות כלפיהם ואם בתנאי העסקתם הגרועים.

על פי נתוני ארגון הנהגים מבית ההסתדרות הלאומית אשר הוצגו בוועדה, חסרים כיום בענף כ-5,000 נהגי אוטובוסים על אף שישנם מעל ל- 60,000 מחזיקי רישיונות נהגי אוטובוס בישראל. הדיון והחוק להגדרת תקיפת הנהגים כעובדי ציבור הוא פרי יוזמת ארגון הנהגים וההסתדרות הלאומית.

יו"ר הוועדה ביטון אמר בפתיחת הדיון: "הדיון פה הוא על עתיד התחבורה הציבורית. חברות לוקחות אחת לשנייה נהגים אבל צעירים ישראלים חוששים להיות נהגים בתחבורה הציבורית. המקרים שראינו מרחיקים אותם מהענף. יזמנו חוק שקיבל כבר פ' שקובע כי עבירה ייחודית של תקיפת נהג תיחשב כתקיפת עובד ציבור שהעונש עליה הוא 3 שנים. אנחנו רוצים להכריז על נהגי אוטובוס כעובדי ציבור. כמעט אין שבוע בישראל שאין ללא הפגיעה הזו וללא הקושי הזה של נהגים למלא את תפקידם".

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

מנכ"לית משרד התחבורה הודיעה כי המשרד תומך בחוק.

סגן שרת התחבורה לשעבר ח"כ אורי מקלב (יהדות התורה): "חוסר היציבות שיש בין החברות ובמקצוע עצמו הוא נורא. כדי להכשיר נהג זה הליך של 12 חודשים עובד ציבור חייב להתנהג כעובד ציבור. אנשים שלא מתאימים למקצוע נכנסים לתחום זה גורם לשם לא טוב לציבור".

לאחריו, דיבר יוני קריספין נהג אוטובוס שתיאר את המצב הקשה בתחום ומירר בבכי: "אני מברך על קיום הדיון אבל הוא מגיע בשלב ומאוחר מידי. לצערי הרב אתם לא מבינים עד כמה המצב קשה בשטח. המצב בשטח הוא קטסטרופה תחבורתית. לא פחות. זה לא רק שעות העבודה הרבות שכל נהג בתחום חווה. כדי להביא משכורות נורמלית חלקנו עובדים 16 ו-17 שעות בימימה. בשעות האלה באוטובוס אנחנו סופגים את כל הזעם של הנוסעים וחלקם אף מרביץ לנו. מי רוצה להישאר בעבודה כזו? למה אני צריך לצאת מהבית בידיעה שאני לא אחזור וירצחו אותי על ההגה? אנחנו לא רוצים רק שכר נורמלי שמצדיק את העבודה הקשה שלנו, אנחנו רוצים שפיות."

קריספין המשיך ואמר בדמעות: "שמו פה סביב השולחן בקבוקי שתיה. אתם ידועים שהבקבוקים האלה עבור חלק מהנהגים הם המקומות שבהם הם את הצרכים שלהם בגלל שאין להם שירותים נורמליים? חלק אחר מהנהגים אוספים בקבוקים כדי להשלים הכנסה. זה נראה לכם נורמלי?! יש נהגים שנוהגים 10 שנים ומרוויחים 28 שקל לשעה, מתדלק בתחנת דלק שהשתחרר מצה"ל מרוויח יותר מאיתנו, תוסיפו לזה את המכות שאנחנו חוטפים ותבינו למה כולם בורחים מהמקצוע".

ששי שדה, יו"ר האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות הלאומית, אמר: "תנאי הנהגים בתחבורה הציבורית דורשים מהפיכה וזהו צעד נוסף במהפכת 2022. עם זאת, עדיין דרך רבה לפנינו ואנו מצפים לפריצות דרך נוספות בענף כבר השנה. קיום הדיון הזה מוכיח כי יו"ר הוועדה קשוב היטב לזעקות הנהגים אותן אנו מזעיקים יום יום ושעה שעה. קיום הדיון הוא יום היסטורי".

ישראל גנון יו"ר ארגון נהגי האוטובוסים בישראל: "אנחנו נמצאים בעיצומה של מהפכה בכל הקשור למעמד הנהג והמקצוע. נמשיך לקדם בכל הכוח יחד עם הוועדים השותפים עוד מטרות אשר יובילו את תנאי הנהגים והמקצוע למקום הראוי במשק ובחברה הישראלית. זהו יום היסטורי לתחבורה הציבורית בישראל ".

Image by Angelika Graczyk from Pixabay

Back to top button