כלכלהמבזקים

משרד האוצר: לא נשאר כסף לפיצוי הלולנים שנפגעו משפעת העופות

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ מיכאל ביטון, קיימה היום (שלישי) ישיבת מעקב אחר הפיצוי ללולנים שנפגעו מהתפרצות שפעת העופות, בהמשך לשתי ישיבות שקיימה הוועדה בנושא בתקופת הפגרה ולפניה.

היו"ר ביטון פתח את הדיון והזכיר כי זו ישיבה שלישית של הוועדה בנושא, וביקש לדעת כיצד מפצים את המגדלים בצפון שנפגעו מהתפרצות שפעת העופות. הוא הזכיר כי המגדלים קיבלו פיצוי על הנזקים הישירים, ושיבח את משרד החקלאות על כך, אך אמר כי צריך למצוא פתרון לפיצוי על הנזקים העקיפים, שנאמדים בכ-10 מיליון שקלים.

סמנכ"ל משרד החקלאות, צביקה כהן, אמר כי סוגיית הפיצוי העקיף נפתרה ברוב מחלות בעלי החיים באמצעות ביטוח, אך עדיין אין ביטוח למקרים של שפעת העופות. כהן הוסיף כי אם יהיה ביטוח עתידי צריך יהיה למצוא גם את המקור התקציבי לתשלום אותם 10 מיליון שקלים על נזקי העבר, ולפתור את הקושי המשפטי.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

נציג אגף התקציבים באוצר, גלעד קצב, אמר כי כרגע אין מקום לתת פיצוי רטרואקטיבי למגדלים. בתגובה לכך התפרץ איתן דוידי, נציג ארגון מגדלי העופות, ואמר כי זו בושה וחרפה וכינה את קצב "חצוף". סגן הממונה על התקציבים באוצר, איליה כץ, הוסיף כי לא נשאר כסף בתקציב המדינה לטובת הענף.

היו"ר ביטון ציין: "יש פה משבר הומניטרי, ושאל האם מענישים 85 מגדלים בכך שאין רפורמה. כץ השיב כי ההסתכלות היא תקציבית בלבד, וכי אם הייתה רפורמה היו מוקצים מאות מיליוני שקלים לענף, אותם ניתן היה להסיט מפיתוח לפיצוי."

היו"ר ביטון מתח ביקורת על הדברים והדגיש: "למרות שאין רפורמה שר החקלאות עושה הכל לממש את מדיניותו ולהכניס את ענף ההטלה לסחרור. הוא אף הבהיר כי עד שלא ימצא הכסף לפיצוי יפעל לעצור את ההעברות התקציביות שמבקש האוצר לאשר בוועדת הכספים."

כץ התייחס לכך ואמר כי בתקציב 2021-2022 תוכננו השקעות בענף ההטלה, אבל הן לא חלק מהתקציב. הוא הוסיף כי המשרד מכין את התקציב לשנה הבאה וניתן יהיה לתת לכך התייחסות בתקציב הבא. על כך השיב היו"ר ביטון: "לא. זה הפוך, קודם ישלומו 10 מיליון שקלים ורק אז יהיה תקציב. לא נביא תקציב מדינה בלי שהכסף למגדלים ישולם והגיע הזמן שתפסיקו עם ההודעות החד צדדיות האלה".

ח"כ ולדימיר בליאק אמר כי הוא "לא מרגיש בנוח כשמגדפים עובדי ציבור נאמנים ומקצועיים, והוסיף כי צריך לעבור למנגנון פיצוי קבוע ומוסדר למצבי חירום. ח"כ יעקב מרגי אמר כי האשמה היחידה שהרפורמה לא התקדמה היא על האוצר ומשרד החקלאות, שציפו שהמגדלים ישמו את הכסף הדרוש."

ח"כ יעל רון בן משה אמרה כי, "בוועדת החוץ והביטחון התקיימה ישיבה שעסקה בחשיבות הביטחונית של ההתיישבות בצפון, ובמקום אחר מתקבלות החלטות שפוגעות בה." היא הוסיפה כי, "פעולת חברי הכנסת של "כחול לבן" בוועדת הכספים והחינוך יעשו בתיאום מלא."

ח"כ ענבר בזק אמרה כי, "אין שום קשר בין הפיצוי למגדלים לרפורמה בענף ההטלה. היא הוסיפה כי ההפך הוא הנכון, אם הרפורמה, שכללה השקעת מאות מיליונים בחקלאות, לא יושמה אז דווקא נשאר כסף באוצר."

ראש המועצה האזורית מבואות חרמון, בני בן מובחר, אמר: "אביבים ומרגליות הם לא יישובים, הם מוצבים על גבול הצפון. הוא הוסיף כי לא ניתן יהיה לעשות רפורמה אם לא יהיה עם מי לעשות אותה, וללא פיצוי לחקלאים לא יהיה עם מי לעשות אותה. מנכ"ל ארגון מגדלי העופות, מוטי אלקבץ, אמר כי יש למגדלים כבוד לשרי הממשלה, הבעיה היא שלשר החקלאות אין כבוד למגדלים."

מזכ״ל תנועת המושבים ויו״ר התאחדות חקלאי ישראל, עמית יפרח, אמר: "מדובר בפשיטת רגל ערכית של הממשלה, שמתנה פיצויים ל-85 משפחות הלולנים, שיושבים על גבול הצפון, בכך שלא סוכמו פרטי הרפורמה. הוא ביקש לאשר את הפיצוי לחקלאים ולא לקדם אף נושא אחר של הממשלה בוועדת הכספים עד שיינתן הפיצוי ללולנים."

היו"ר ביטון סיכם: "הוועדה דורשת ממשרדי החקלאות והאוצר לפעול מידית להשלמת הפיצוי העקיף ללולנים שנפגעו באירוע שפעת העופות בצפון, תוך הצגת הסדר ביטוחי לפיצוי עתידי והסדרת הפיצוי הרטרואקטיבי. הוא הוסיף כי הוועדה תתכנס בשבועות הקרובים לדיון מעקב, ומבקשת מחברי ועדת הכספים שלא לאפשר העברות תקציביות של הממשלה עד שלא יימצא פתרון לתשלום אותם 10 מיליון השקלים. "הוועדה לא מקבלת את ההתניה כאילו אם הייתה רפורמה בחקלאות היו משאבים, ולא מקבלת את אחזקתם של 85 משפחות כבני ערובה".

אילוסטרציה. צילום: pexels

Back to top button