העולם הערבימבזקים

ציר ההתנגדות: כוח קודס, חיזבאללה וחמאס – בכירי המודיעין נחשפים

ארגוני הטרור ובראשם החמאס ברצועת עזה וחיזבאללה בלבנון מרכזים בשנים האחרונות מאמצים משותפים על מנת ליצור שיתופי פעולה בין ארגוני הטרור ולחזק את המודיעין הצבאי.

קשר כזה נחשף בשנה שעברה לאחר מבצע "שומר החומות" כאשר ערוץ אל-מיאדין הלבנוני המזוהה עם חיזבאללה דיווח על חמ"ל משותף שהוקם במהלך המבצע, של נציגי מודיעין מארגוני הטרור חמאס וחיזבאללה.

ארגון הטרור חמאס מפעיל את המודיעין הצבאי שלו גם מחוץ לרצועת עזה ופועל בעיקר בתחומי לבנון ובטורקיה על מנת לאסוף כמה שיותר מידע על ישראל ולמעשה ליצור רשת מודיעין רחבה הנעזרת בשיתוף פעולה של גורמים שונים.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

כעת חושף לראשונה "עולם החדשות בטלגרם" שלושה מבכירי המודיעין הצבאי של חמאס.

מוחמד נג'ם (כינוי: החאג' מהדי)

נג'ם היה אחראי על קשרי החוץ בזרוע הצבאית של חמאס. במסגרת תפקידו הוא נהג לנוע על הציר לבנון-איראן והוא זה למעשה שהיה אחראי על התיאום המשולש של ציר ההתנגדות בין כוח קודס האיראני, חיזבאללה בלבנון וחמאס ברצועת עזה. כשיחיא סינוואר נבחר לתפקיד ראש הלשכה המדינית של חמאס בעזה, הוא קיבל החלטה יחד עם מוחמד דף להוציא להורג את גיסו של מוחמד נג'ם – מחמוד אשתיווי. בעקבות המקרה נג'ם הפסיק לשתף פעולה עם הנהגת חמאס ברצועה ועזב לטורקיה.

זהותו של של נג'ם נחשפה לראשונה בידיעה שפורסמה בעיתון הכוויתי אל-סיאסה במהדורה שפורסמה ב-3 בינואר 2017. שמו של מוחמד נג'ם הוזכר כאחראי על היחסים שבין הזרוע הצבאית של חמאס לכוח קודס של משמרות המהפכה האיראניים. מקורות רשמיים של חמאס המתגוררים בקטאר, שהעדיפו להישאר בעילום שם, הביעו את הפתעתם מהידיעה וציינו כי חשיפת המידע הזה בזמנו, כמה שבועות לפני הבחירות לראשות תנועת חמאס, מעידה מעל לכל ספק ופרשנות שמוחמד נג'ם עצמו הוא זה שהדליף אותו כדי לסיים את פעילותו בארגון.

מחמוד אשתיווי. חוסל על ידי חמאס
מחמוד אשתיווי. חוסל על ידי חמאס
מחמד נג'ם

• מחמד טלאל עלי חדאד (כינוי: אכרם)

מחמד חדאד מזוהה כבעלים של חברה המוכרת בגדים ברשת האינטרנט אך תחת כיסוי זה הוא משמש כראש מחלקה במודיעין הצבאי של חמאס בלבנון.
עד שנת 2018, מחמד היה מפקד במודיעין הצבאי של חמאס בעזה ופעל רבות על מנת לפתח פרויקטים בתחום הצבאי ולקדם רכישת ציוד טכנולוגי לטובת הארגון. הוא עזב באוגוסט 2013 את רצועת עזה ועבר להתגורר בטורקיה וזמן קצר לאחר מכן ללבנון עם מספר פעילים נוספים בארגון וזאת במטה להקים תשתית צבאית של חמאס חוץ. הוא עבר ככל הנראה באיראן קורס הדרכה לשימוש בכטב"מים מונחים ופועל למטרות מודיעין של חמאס חוץ. כיום הוא מתגורר בשכונת בשקשהיר, איסטנבול, טורקיה.

 בטורקיה
חמאס בטורקיה

• ח׳אלד יוסף סלמאן ע׳אנם (בן 38)

ח׳אלד ע׳אנם משמש כראש מחלקה במודיעין הצבאי של חמאס בחוץ. עד לשנת 2019, שימש במספר תפקידים במודיעין הצבאי של חמאס בעזה כשבתחילת דרכו היה במחלקת תצפיות וקודם מאוחר יותר לראש המחלקה. בין היתר הוא פעל לפיתוח ורכישת ציוד טכנולוגי לטובת הארגון. בנובמבר 2019 הוא עזב את רצועת עזה והחל את פעילותו בטורקיה ביחד עם מספר גורמי חמאס וביניהם, מחמד חדאד. בהמשך הוא עבר ללבנון לתקופה קצרה יחסית בה פעל במסגרת שיתוף הפעולה המודיעיני בין חמאס לחיזבאללה.

קרדיט: עולם החדשות בטלגרם

Back to top button