מבזקיםצבא וביטחון

צה"ל חשף את שמו ותמונתו של סא"ל מ' שנהרג במבצע המיוחד ברצועת עזה

צה"ל התיר הבוקר (ראשון) לפרסום את שמו ותמונתו של סא"ל מ' ז"ל אשר נפל במהלך פעילות מבצעית מיוחדת ברצועת עזה בג' בכסלו התשע"ט, 11 בנובמבר 2018.

קצין צה"ל, סגן-אלוף מחמוד ח'יר אל-דין ז"ל שירת כלוחם וכמפקד במערך המבצעים המיוחדים באגף המודיעין, בן 41 בנופלו.

סא"ל מחמוד ח'יר אל-דין ז"ל. צילום: באדיבות דובר צה"ל

האירוע בו נהרג סא"ל מחמוד ח'יר אל-דין ז"ל היה משמעותי וחריג מאוד. הדיווח הראשוני בישראל התקבל בסביבות השעה 21:30 כאשר כלי תקשורת בעזה דיווחו על הדי פיצוצים עזים שנשמעים באזור ח’אן יונס שבדרום רצועת עזה. על פי הדיווחים, כלי טיס תקף יעד וישנם נפגעים. כחצי לערך לאחר מכן כבר התברר כי מדובר ב"אירוע חריג" ותושבי רצועת עזה הונחו להישאר בסמוך למרחבים מוגנים. אז, החלו להתבהר מעט הפרטים ודווח על כוח מיוחד של צה"ל שנחשף ובהתקלות עם מחבלים חיסל שני מפקדים בכירים בחמאס – נור ברקה ומוחמד אלקרע.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

באותן דקות ארוכות של האירוע כל הפרטים היו מעורפלים מאוד והחלו להתפרסם דיווחים שונים על חייל צה"ל שנחטף עד שדובר צה"ל נאלץ לפרסם הודעה ולשלול את הפרסומים בכלי התקשורת הערביים. במקביל, החל חמאס בעזה לשגר רקטות ופצצות מרגמה לעבר העוטף ויישובי הדרום.

ראש הממשלה דאז, בנימין נתניהו ששהה בפריז, עודכן בפרטים וקיים התייעצות ביטחונית יחד עם שר הביטחון בזמנו אביגדור ליברמן שהוקפץ לקריה בתל אביב. בעקבות האירוע נתניהו קיצר את ביקורו ושב ארצה עוד באותו הלילה. בנוסף, בוצעו שינויים במסלולי ההמראות והנחיתות בנתב”ג בשל חשש לירי טילים לעבר השדה.

לאחר כשעה וחצי מתחילת האירוע פרסם משרד הבריאות בעזה כי בתקיפות מסיביות של צה"ל, שביצע מאז החל האירוע ממזרח לח'אן יונס שבדרום רצועת עזה, נהרגו שבעה מחבלים ובהם פעילי הזרוע הצבאית של חמאס. כמו כן פורסמו לראשונה פרטים השופכים מעט אור על שאירע ולפיהם כוח מיוחד של צה"ל שפעל בשטח הרצועה לצורך פעילות מבצעית נחשף על ידי כוח של גדודי עז א-דין אל קסאם (הזרוע הצבאית של חמאס) ואז החלו חילופי אש בין הצדדים. הכוח נסוג לכיוון הגבול עם ישראל, תוך כדי שכלי טיס מפעילים אש כבדה לעבר המחבלים ומסוק חילוץ (מסוק יסעור מטייסת 118 של חיל האוויר ועליו לוחמים ורופא מיחידה 669) הונחת באזור על מנת לחלץ את הכוח.

מספר שעות לאחר שהחל האירוע, התיר דובר צה"ל לפרסם כי באירוע נהרג קצין צה”ל ונפצע קצין נוסף באורח בינוני, אך אסר לפרסם את שמותיהם ותמונותיהם. בבוקר ציין צה"ל כי הקצין הוא סגן-אלוף מ’ ז”ל. למרות זאת, ברשתות החברתיות כבר החלו להתפרסם שמו של קצין צה"ל שנהרג ותמונותיו בפנים גלויות.

תמונה של סגן-אלוף מחמוד ח'יר אל-דין ז"ל שהופצה ברשתות החברתיות לאחר האירוע
תמונה של סגן-אלוף מחמוד ח'יר אל-דין ז"ל שהופצה ברשתות החברתיות לאחר האירוע

דובר צה”ל דאז, תא”ל רונן מנליס אמר בבוקר למחרת האירוע בשיחה עם הכתבים הצבאיים כי "הכוח ביצע פעולה ממושכת בעומק עזה לשימור עליונות ישראל על אויביה. הכח נקלע למציאות מורכבת וניהל קרב הרואי כדי להיחלץ לישראל. מעשיו של סאל מ׳ ז”ל ראויים להצדעה. פעולותיו סייעו לביסוס עליונות מדינת ישראל על אויביה. מעשיו לא יתפרסמו. מה שנחשף הלילה הוא קצה של פעילות. אנחנו נלמד את לקחי האירוע". לסיום הדגיש כי "מטרת הפעולה לא הייתה חיסול או חטיפה."

הפלסטינים ברצועת עזה פרסמו בבוקר תמונות מתקיפות צה"ל וכן את הרכב ששימש את הכוח המיוחד של צה"ל.

ארגון הטרור חמאס פרסם הודעה ובה הצהיר כי "נכשל מבצע גדול של האויב הציוני בתוך רצועת עזה" ופירט את השתלשלות האירועים.

וכך נמסר בהודעת חמאס, "תוכנית האויב החלה עם חדירת כוח ציוני מיוחד שהשתמש ברכב אזרחי מהאזורים המזרחיים של חאן יונס, שם כוח אבטחה של אל-קסאם (הזרוע הצבאית של חמאס) זיהה את הרכב והחלה התנגדות חמושה בין הצדדים. מפקד שדה של קסאם נורדין מוחמד ברקה ופעיל בארגון מוחמד מג'יד קרע נהרגו בשעה שהרכב ניסה להימלט ופעולה זו כשלה. מה שהוביל להתערבות של התעופה הציונית על כל צורותיה בניסיון למלט את הכוח הציוני, שם בוצעו עשרות פשיטות, אבל כוחותינו המשיכו במרדף אחר הכוח עד לגדר. מסוק צבאי נחת ליד הגדר ותחת ירי אינטנסיבי והפסדים כבדים הכוח נמלט. האויב הודה בהריגתו של קצין בכיר ופציעה של רבים נוספים מהכוח שלו".

"אנחנו בגדודי אל-קסאם, כפי שהודענו על כישלון התוכנית הציונית שמטרתה להפתיע את ההתנגדות מדגישים את הדברים הבאים: ראשית, האויב נושא באחריות המלאה לפשע החמור ולהשלכותיו, דם השהידים שלנו לא נשפך לשווא. שנית, הציונים למדו לקח מפעילות ההתנגדות שהפכה את מערכת המודיעין שלו לבדיחה בעולם. למרות כל ההתגייסות של כל הכוחות הללו הפעולה כשלה וההתנגדות הצליחה להביס ולאלץ אותם לברוח בכישלון. שלישית, ההתנגדות שלנו תמשיך ללחוץ על ההדק. הקרב בינוני לבין הכובש ימשך, האויב לא יהנה מביטחון על אדמתנו, לא נתיר לו לפגוע בעם שלנו וההתנגדות שלנו תמיד תעמוד על המשמר ובתצפית על מעשיו. רביעית, אנו מבטיחים לבני עמנו כי ההתנגדות תמשיך בפעולותיה על מנת להשיג את שאיפתנו ותקוותינו ותנהל קרב עם האויב בעצמה מלאה". לשון הודעת חמאס.

מחבלי חמאס שנהרגו באירוע

חמאס וארגוני הטרור בעזה שיגרו מאות טילים לעבר ישראל במשך מספר ימים. בעקבות המתקפה המסיבית של חמאס ופרסומים ברשתות החברתיות על כך ששר הביטחון אביגדור ליברמן הסכים להפסקת אש, הוא הודיע על כוונתו למסור הודעה דרמטית.

שעות לאחר מכן הודיע על כך שהוא מתפטר מתפקידו כשר הביטחון. "הסכם הפסקת האש בשילוב עם כל הסכם ההסדרה עם חמאס הוא – כניעה לטרור”, אמר ליברמן.

דברי שר הביטחון, אביגדור ליברמן, במסיבת העיתונאים

על הלוחם הגיבור והאמיץ, קצין צה"ל מחמוד ח'יר אל-דין

מחמוד ח'יר אל-דין נולד ב- 28 בדצמבר 1977 בכפר חורפיש שבגליל העליון, בן בכור לאחמד ונזירה ולו שבעה אחים ואחיות. מחמוד, בן העדה הדרוזית, גדל במשפחה מסורתית אשר חינכה אותו לדאגה לסביבה ולכבוד האדם .

לאורך כל חייו היה מוביל חברתי אשר הסביבה נשאה אליו את עיניה. עד כיתה ט' למד בבית הספר בכפר חורפיש ולאחר מכן עבר לפנימייה הצבאית שבבית הספר הריאלי בחיפה. לאורך כל שנות לימודיו המשיך לבלוט ולהצטיין. באוקטובר 1997 התגייס לסיירת הצנחנים, בשנת 2000 סיים את בית הספר לקציני יבשה (בה"ד 1), ובשנת 2001 שירת כמפקד מחלקה בבה"ד. בשנת 2002 עבר מחמוד לשרת במערך המבצעים המיוחדים באגף המודיעין .

תוך כדי שירותו הצבאי השלים תואר ראשון במשפטים במכללה למנהל ותואר שני בחינוך ובמנהל עסקים מאוניברסיטת חיפה .

בשנת 2002 הכיר את אשתו, נאהד, ובשנת 2004 נישאו. בנם הראשון נולד ב- 2009 , שנה שבמהלכה הקים יחד עם חבריו עמותה אשר פועלת לקידום מעמד העדה הדרוזית בישראל .

בשנת 2010 חבר לעמותת "אחריי" והתחיל להדריך את קבוצת "אחריי" בכפר חורפיש לאחר שדאג שהעמותה תחל לפעול בכפרים הדרוזיים במטרה לעודד את בני הנוער להתגייס לשירות משמעותי .

בשנת 2013 נולד בנם השני של מחמוד ונאהד .

בין השנים 2015-2018 העביר גיבושים למועמדים לפנימייה הצבאית של בית הספר הריאלי בחיפה, במטרה לנטרל את פערי השפה בקרב המועמדים הדרוזים. בנוסף, שימש מחמוד מקור לייעוץ עבור בני הנוער בעדה בכל הקשור לעתידם.

מחמוד אהב מאד לטייל בארץ ובחו"ל. הטיול האחרון שלו עם משפחתו התקיים כשלושה חודשים לפני שנפל.

הרמטכ״ל, רב-אלוף אביב כוכבי העניק לסא״ל מ׳ לאחר נופלו, ציון לשבח על פעילותו במבצע זה, לאחר שהפגין אחריות, מנהיגות, קור רוח, ואומץ לב עילאי תחת אש על מנת להגן על חבריו, מתוך יוזמה וחתירה למגע.

סא"ל מחמוד ח'יר אל-דין ז"ל. צילום: באדיבות דובר צה"ל

ראש הממשלה, נפתלי בנט אמר הבוקר עם חשיפת שמו ותמונתו של גיבור ישראל: "עברו שלוש וחצי שנים מאז שסגן אלוף מחמוד חיר אל-דין ז"ל נפל בקרב במבצע סודי בחאן יוניס, ורק עכשיו מותר לנו לגלות את שמו ולהודות לו על תרומתו ומסירותו לביטחון המדינה. ‏מחמוד ז"ל היה לוחם בסיירת צנחנים ואחר כך צמח בשורות הצבא להיות סגן אלוף במערך המבצעים המיוחדים של צה"ל. גיבור ישראל שעוטר לאחר מותו בצל"ש הרמטכ"ל. ‏ספדתי לו בהלוויתו וכעת יש זכות לעם ישראל להכיר אותו, את שמו ואת פניו של גיבור ישראל, סגן אלוף מחמוד חיר אל-דין, בגלוי. ‏הוא הותיר אחריו אלמנה, נאהד הנפלאה, ושני יתומים. ‏יהי זכרו ברוך".

שר הביטחון בני גנץ כתב בעמוד הטוויטר שלו: "גיבור ישראל. שלוש וחצי שנים לאחר נפילתו בפעילות מבצעית מיוחדת ברצועת עזה, הותרו היום לפרסום שמו ותמונתו של סגן-אלוף מחמוד ח'יר אל-דין ז"ל. סגן אלוף מחמוד, בן העדה הדרוזית, נפל בפעילות מבצעית מיוחדת ברצועת עזה ב-11 בנובמבר 2018. הוא שירת כקצין, כלוחם וכמפקד במערך המבצעים המיוחדים באגף המודיעין, ולקח חלק במבצעים רבים שחלקם לא יסופרו לעולם. הוא קיבל צל׳׳ש לאחר נפילתו על שפעל באומץ לב עילאי תחת אש על מנת להגן על חבריו, מתוך יוזמה וחתירה למגע. סגן אלוף מחמוד, אחרי עשרות שנים בשירות המדינה, ולאחר שנפלת בעת מילוי תפקידך, הציבור כולו יכול להכיר ולהוקיר אותך. נצדיע לך, נחבק את אלמנתך נאהד, בניך וכל משפחתך, נחנך דורות של חיילים ומפקדים על מורשת הקרב שהותרת לנו. יהי זכרך ברוך."

שר האוצר אביגדור ליברמן שהיה כאמור בעת האירוע שר הביטחון אמר הבוקר: "גיבור ישראל. את שמו של סא״ל מחמוד ח׳יר א-דין ז״ל הותירו לפרסם רק היום אבל סיפור חייו ונפילתו הפך למורשת קרב כבר בנובמבר 2018. היית ותישאר תמיד אדם, לוחם רב פעלים וצניעותך תמשיך לשמש דוגמא ומופת ללוחמי צה"ל. יהי זכרך ברוך."

סא"ל מחמוד ח'יר אל-דין ז"ל. צילום: באדיבות דובר צה"ל

כתבות בנושא שיעניינו אותך – הסיקור הנרחב על האירוע החריג ברצועת עזה:

ההתקלות ברצועת עזה: תמונות ראשונות מהרצועה ועדכונים

חמאס: "כוח מיוחד של צה"ל חדר לעומק הרצועה ונחשף"

תיעוד: הרכב איתו נכנס כוח מיוחד של צה"ל לרצועה

חמאס פועל לפענח את ההיתקלות עם הכוח המיוחד בעומק הרצועה

פרטים חדשים על ההיתקלות בעזה: "הכוח התחזה לעובדי רפואה"

פרטים חדשים על ההיתקלות בעזה: "הכוח התחזה לעובדי רפואה"

סינוואר: זה הנשק ששימש את הכוח הישראלי המיוחד שחדר לעומק הרצועה

המבצע החשאי בחאן יונס: יוענקו צל"שים ללוחמי אגף המודיעין

חמאס: עצרנו ברצועה 45 "סוכנים ישראלים" מאז המבצע שנחשף

הודעת חמאס: "נכשל מבצע גדול של האויב הציוני בתוך רצועת עזה"

פורסמו הקלטות של הכוח שנחשף בחאן יונס, "לצאת, לצאת מהר"

למה הוחלט על הפסקת אש? נחשפים פרטים חדשים

צה"ל לחמאס: האם כך נראה ניצחון? צפו בסרטון

הרב אמנון יצחק: “אגלה לכם סוד למה ביבי לא תוקף? ממה הוא פוחד?”

נחשף תחקיר המבצע שהסתבך בעזה – סא"ל מ' נורה ע"י חברו

Back to top button