חדשות הארץמבזקים

דיון בעליון על הסרט "ג'נין ג'נין", חברי המשותפת הגיעו לתמוך

הדיון המכריע בעניינו של הסרט "ג'נין ג'נין" של הבמאי מוחמד בכרי הסתיים לפני דקות ספורות (שני) בבית המשפט העליון. לאחר שבשנה שעברה החליט בית המשפט המחוזי לאסור את הפצת הסרט ואף חייב את בכרי לשלם מאות אלפי שקלים פיצויים לאחד הלוחמים, שהכפיש את שמו ולטובת הוצאת משפטיות, פנה הבמאי לעליון בערעור שהגיש.

כזכור, בסרט מוצגים קטעים קשים המציגים את חיילי צה"ל כרוצחים תאבי דם ואף באחת הסצנות נראים חיילים יורים באיש זקן ללא סיבה. מיציאתו לאקרנים עורר הסרט סערה גדולה והיום הסאגה מגיעה לרגעי ההכרעה הסופיים שלה.

צילום: אלאתיחאד

כעת דנים שופטי העליון יצחק עמית, אלכס שטיין ודוד מינץ בערעורו של בכרי על החלטת בית המשפט המחוזי מרכז, בינואר בשנה שעברה שאסר את הקרנת והפצת הסרט והורה על החרמת עותקיו. בית המשפט המחוזי אף חייב את בכרי בתשלום בסך 175,000 שקלים לאחד הלוחמים שהסרט הכפיש את שמו באופן ישיר ופסק לו על הוצאות משפט בסך 50,000 שקלים.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן
צילום: אלאתיחאד

חברי הרשימה המשותפת, איימן עודה, אחמד טיבי ועאידה תומא סלימאן הגיעו גם הם לדיון בבית המשפט העליון, כמובן כדי לעמוד לצדו של הבמאי מוחמד בכרי.

חברי הרשימה המשותפת בדיון של מוחמד בכרי והסרט ג'נין ג'נין
צילום: דוברות הרשימה המשותפת

בנציגות לוחמי הקרב והמשפחות השכולות מהקרב בג'נין במבצע חומת מגן קיים חשש כבד מהאפשרות שבית המשפט העליון יהפוך את החלטת המחוזי ויאפשר את הקרנת הסרט: "מערכת המשפט חייבת לקבל סוף סוף הכרעה מוחלטת וברורה בעד לוחמי צה"ל וההורים השכולים של 23 חללי צה"ל בקרב, ושמם הטוב. אנו חוששים כי בית המשפט העליון יהפוך את ההחלטה ויאפשר את הקרנת הסרט שמתאר את חיילי צה"ל כרוצחים ונאצים- דבר שלא נוכל להשלים איתו, אחרי שהמדינה שלחה אותנו לקרב בצווי 8, בחג הפסח 2002, שבו נרצחו 130 אזרחים בפיגועי טרור, כדי להגן על קיומה וביטחונה מול המחבלים חברי ארגוני הטרור.. את הסרט עשו אותם מחבלים חברי ארגוני הטרור שלחמו נגדנו, ובכרי חבר אליהם וסייע כאזרח ישראלי ובאצטלה של אמן, להחדיר סרט של אויבינו לתוך מדינת ישראל."

"לא יתכן שמדינת ישראל מערכת המשפט, והחברה בישראל, יגלו כלפינו כפיות טובה כה נוראה, ויתירו את דמנו ושמנו הטוב, ויתירו להמשיך להעליל עלינו שפעלנו כפושעי מלחמה ורוצחים. למדינת ישראל עוד נכונו לצערנו מלחמות וקרבות, ולוחמי המילואים וצהל כולו, חייבים לדעת שמדינת ישראל תגבה אותם מול עלילות שקר של אויבינו נגדם לחמו, תשמור על שמם הטוב, ולא תתיר באמתלות משפטיות לאויבינו לתאר אותם כפושעים נוראיים שביצעו מעשי רצח מזוויעים. מדובר בדיון מכריע- ולא תהיה הזדמנות נוספת לתקן. זו היא שעתם הגדולה והמשמעותית של שופטי בית המשפט העליון כמובילי דברה של מדינת ישראל." הוסיפו.

חברי הרשימה המשותפת בדיון של מוחמד בכרי והסרט ג'נין ג'נין
צילום: דוברות הרשימה המשותפת

על רקע הדיון המכריע שמתקיים כעת בבית המשפט העליון בנושא הסרט "ג'נין ג'נין", מתייצב הבוקר סגן ראש הממשלה ושר המשפטים גדעון סער לצד לוחמי צה"ל והמשפחות השכולות מהקרב הקשה בג'נין ב"חומת מגן" לפני 20 שנה.

במכתב מיוחד מתייחס שר המשפטים לסוגיה – "אני תומך במאבקכם הצודק ורב השנים נגד עלילת הדם של הסרט "ג'נין ג'נין". השר סער הוסיף כי "בקרב הקשה שהתנהל בג'נין במהלך מבצע "חומת מגן" פעלו חיילי צה"ל באופן מוסרי שאין דומה לו בין צבאות העולם. התנהלותם של חיילי צה"ל במבצע זה, לחימתם, והקרבתם למען ביטחונה של מדינת ישראל – ראויות לכל שבח. לכן, אני מצדד בעמדתכם לפיה יש לאסור הפצת והקרנת הסרט בישראל, כפי שגם נקבע ע"י בי המשפט המחוזי מרכז".

ארכיון. צילום: דוברות הכנסת, עדינה ולמן

השר כתב את הדברים, כאמור, על רקע הדיון שמתקיים בשעה זו בבית המשפט העליון שדן בערעורו של מוחמד בכרי כנגד החלטת בית המשפט המחוזי מרכז בינואר בשנה שעברה. בית המשפט אסר על הקרנת והפצת הסרט והורה על החרמת עותקיו של הסרט ג'נין ג'נין שמציג את חיילי צה"ל כרוצחים ופושעי מלחמה. בית המשפט המחוזי אף חייב את בכרי בתשלום בסך 175,000 שקלים לאחד הלוחמים שהסרט הכפיש את שמו באופן ישיר ופסק לו על הוצאות משפט בסך 50,000 שקלים.

שר המשפטים גדעון סער גנין גנין

ראש השב״כ והשר לשעבר, ח״כ אבי דיכטר אמר כי "ג'נין ג'נין" היא פרובוקציה פלסטינית מוכרת שהונצחה בסרט שקרי ! את הפרובוקציה הזו צריך לגנוז. לא ינצחו אותנו בטרור ולא בשקרים בסרטים."

שר התרבות והספורט חילי טרופר הגיע לדיון בבית המשפט העליון לתמוך בלוחמי צה״ל שהוכפשו בסרט ״ג׳נין ג׳נין״. הדיון יעסוק בערעורו של במאי הסרט מוחמד בכרי שהקרנת סרטו נפסלה על ידי בית המשפט המחוזי.

מצ״ב תמונות לשימוש חופשי. ללא קרדיט נשלח בזירה
צילום: ללא קרדיט

השר טרופר אמר: "אני לא מכיר אפשרות אחרת כשר מלבד להתייצב לצדם של מי שנשלחו על ידי הממשלה להילחם, נזהרו שלא לפגוע בחפים מפשע כולל במחיר סיכון חייהם ובמשך שנים נאבקים כנגד מי שמוציא את דיבתם. מדינת ישראל קיימת בזכות צעירים וצעירות שיוצאים להילחם למענה וראוי, שברגע קשה עבורם, נהיה שם כולנו לצידם.״

בסיום הדיון בבית המשפט העליון, נציגות לוחמי הקרב בג'נין ומהמשפחות השכולות תצא לבית הנשיא למפגש עם הנשיא יצחק הרצוג בליווי שר התרבות והספורט חילי טרופר. "אנו מקווים כי בית המשפט העליון יעשה צדק וימנע את עלילת הדם שמאיימת שוב להיות מופצת נגדנו ומציגה אותנו כרוצחים נאצים ופושעי מלחמה. אנו בדרכנו לבית הנשיא על מנת לקבל חיזוק ותמיכה מהאזרח מספר 1 נשיא מדינת ישראל יצחק הרצוג שתמך בעמדתנו עוד טרם כניסתו לתפקיד."

"אנו נבקש מהנשיא כי יעמוד לצידנו ויזעק את דברינו מעל כל במה אפשרית וילווה אותנו בהמשך המאבק כפי שראינו היום בבית המשפט את ראש אכ"א אלוף יניב עשור שבהגעתו ביטא את התמיכה וההזדהות של צהל והרמטכ"ל רא"ל אביב כוכבי בלוחמים ובמשפחות השכולות, כפי שעשו אישי הציבור שהגיעו לדיון שר התרבות והספורט חילי טרופר, שר המודיעין אלעזר שטרן, סגן שרת הכלכלה ח"כ יאיר גולן וראש השב"כ לשעבר ח"כ אבי דיכטר, וכפי שתמכו בנו באופן פומבי גם רה"מ בנט, רוב שרי הממשלה, משפטנים בכירים, אנשי רוח ועוד רבים." הוסיפו.

Back to top button