מבזקיםפוליטי / מדיני

מהומה בוועדת הכספים: קרב צעקות בין סגן השר לנציגת העצמאים | צפו

ועדת הכספים בראשות ח"כ אלכס קושניר, מקיימת כעת דיון המשך, במסגרת הכנה לקריאה שנייה ושלישית של חוק מענק סיוע לעסקים בשל ההשפעה הכלכלית של התפשטות זן אומיקרון. במסגרת הדיון מציגים נציגי המגזר העסקי הערות והארות שונות בנוגע לחוק המוצע.

לצד תמיכה במנגנון הליך הפיצוי המוצע ויעילותו, העלו הנציגים השונים קריאה להורדת גובה היקף הירידה במחזורים המזכה במענק, מ-35% ל-25% ואף למטה מכך, לאפשר השוואה לעניין ירידת המחזורים לעומת תקופה נוספת על שנת 2019, לפי הירידה הגבוהה יותר. כן עלתה בקשה לשפות גם בגין ירידה במחזורים בחודשים נובמבר – דצמבר 2021.

בנוסף ביקרו רבים מהנציגים את קביעת החוק כי עסק שחילק דיבידנד בשנת 2020 לא יהיה זכאי למענק, וציינו כי חלק מהעסקים מחויב בחוק בחלוקת דיבידנד, וכי חלקם חילקו דיבידנד בינואר – פברואר 2020 בהם לא נכחה הקורונה בישראל, וזאת על סמך רווחי 2019, וכי אין להענישם על כך.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

עוד נתמחה ביקורת על כך שהמענק לא ניתן בתקופה מוקדמת יותר, על גובה המענק, וכן על כך שאינו כולל התייחסות לארנונה ששולמה באותה עת ולתשלומי שכר ששולמו לעובדי העסקים. בנוסף עלתה דרישה למתן מענים ספציפיים לתחומי עיסוק ייחודיים, דוגמת ענף התערוכות והכנסים.

במהלך הדיון תקפה אחת המשתתפות, נציגת אחד אירגוני ייצוג העסקים את סגן השר אביר קארה, וטענה כי פעל בלי שיתוף של כלל העצמאים במסגרת קידום החוק וצעדים נוספים. לאור התלהטות הרוחות הוציא יו"ר הוועדה את הדיון להפסקה.

בקואליציה ציינו כי הם קשובים להערות השונות, וכי יפעלו לתיקון וייעול החוק ומנגנון מתן המענקים, באופוזיציה ציינו כי אם לא ינתן מענה הולם לבקשות העצמאים, בכוונתם להגיש הסתייגויות רבות על החוק.

יו"ר הוועדה, ח"כ אלכס קושניר התייחס לדברי נציגי העסקים: "הוצגו הרבה מאוד הערות, חלקן מאוד רלוונטיות לחוק ונמשיך לקדם אותו עם התייחסות לדברים. לצד כך, לא תהייה פה כלכלת בחירות, לא נפצה את מי שלא נפגע. כל שאר הדברים ניתנים לשינוי".

סגן השר אביר קארה: "אנחנו קשובים לדברים, ואת חלקם אני בעצמי ביקשתי, כמו להוריד את אחוז הפגיעה הדרוש כדי לקבל מענק, כמו להגדיל את המענק במקומות הדרושים, ונפעל לכך".

צילום: דוברות הכנסת -נועם מושקוביץ
צילום: ערוץ הכנסת
צילום: ערוץ הכנסת

Back to top button