מבזקיםתנועה ותחבורה

משרד התחבורה ישקיע כמיליארד שקלים בתחבורה ציבורית

שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, ח"כ מרב מיכאלי וראש העיר נתניה, מרים פיירברג-איכר, חתמו היום (שלישי) על הסכם ראשון מסוגו בישראל – הסכם משתל"ם – מהלך שינוי תחבורתי למרחב המוניציפלי לתחבורה.

נתניה תהיה העיר הראשונה בישראל שתציע כיסוי עירוני מרבי של רשת צירי העדפה לתחבורה ציבורית ותחבורה בת קיימא, המגיעה לשכונות העיר וסביבותיה. נתניה היא הסנונית הראשונה ברשת התחבורה המטרופולינית המהפכנית שמקדמת שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, ח"כ מרב מיכאלי, בכל רחבי הארץ.

רשת התחבורה העירונית החדשה תכלול עשרות קילומטרים של נתיבי תחבורה ציבורית בצירים המרכזיים וברחובות הראשיים של העיר, שיספקו גישה מהירה, ישירה ונוחה לכל שכונה בעיר וייתנו עדיפות משמעותית לתחבורה הציבורית ולאופניים על פני הרכב הפרטי. עלות ההשקעה בתוכנית, הנאמדת בכמיליארד שקלים, תמומן על ידי משרד התחבורה.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן
משרד התחבורה ישקיע כמיליארד שקלים בתחבורה ציבורית
צילום: רן אליהו

נתיבי התחבורה הציבורית (נת"צים) ומסלולי האופניים שיסללו בעיר, יחוברו ישירות למוקדי ביקוש ובהם תחנת הרכבת, מוקדי תעסוקה, מוסדות חינוך, מרכזי בריאות ואזורי בילוי ופנאי. לצידם יוקמו עמדות רענון לרוכבות ולרוכבים, מתקנים לקשירת אופניים, עמדות ניפוח אוויר, ברזיות, הצללה ושתילת עצים ועוד.

הסכם משתל"ם לתחבורה שנחתם בנתניה, הוא הראשון מסוגו בישראל והוא יהפוך את נתניה לעיר הראשונה בארץ שתיתן עדיפות מלאה לתחבורה ציבורית ותחבורה בת קיימא על חשבון הרכב הפרטי. מדובר במגה תוכנית שתיושם בקרוב בערים נוספות בארץ ועלותה הכוללת נאמדת במיליארדי שקלים.

במסגרת המיזם הענק, יתוגבר מערך התחבורה הציבורית בעיר נתניה ב-50% ותינתן העדפה לאוטובוסים בצירים. כמו כן יוקמו מסופי אוטובוסים חדישים ומבני ריענון לנהגים. לאורך הנת"צים, יוצבו מצלמות אכיפה אלקטרוניות שיבטיחו שמירה על דרך פנויה ותנועה חופשית לאוטובוסים. התוכנית כוללת גם הצללת מדרכות לעידוד ההליכתיות בעיר. רשת התחבורה תחובר למרכז ניהול תנועה מטרופוליני.

מרכיבי התוכנית העיקריים כוללים 27 קילומטרים של נת"צים, תחנות משודרגות, העדפה ברמזורים ומערך אכיפה. 11 מסופי תחבורה מתקדמים ברחבי נתניה ובסביבותיה, מחבצלת בצפון ועד תחנת בית יהושע בדרום וצומת השרון במזרח, יוקמו או ישודרגו 11 מסופי תחבורה ציבורית מתקדמים הכוללים עמדות ריענון לנהגים.

כמו כן, יוקמו 26 קילומטרים של רשת שבילי אופניים הכוללים עמדות ריענון ומתקנים ייעודיים. 11 קילומטרים שבילי אופניים יוקמו לצד הנת"צים ובנוסף, העיריה תסלול 7 קילומטרים של שבילי אופניים טקטיים.

משרד התחבורה ישקיע כמיליארד שקלים בתחבורה ציבורית
צילום: רן אליהו

שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, ח"כ מרב מיכאלי: "ההסכם שהבאנו היום, שהוא ראשון מסוגו, הוא חוד החנית של משרד התחבורה ושל המהפיכה שאנחנו מובילות ומובילים. הוא משלב לראשונה את כל זרועות המשרד, מתחבורה ציבורית, תשתיות, הליכתיות, רכיבה ודרך כל החברות והגופים הרלוונטיים, כדי שאתן ואתם תוכלו לקבל הזדמנות שווה יותר להתקדם בחיים. הפסקנו להסתכל על כל חלק תחברותי בנפרד, והיום נתניה מתחילה את השינוי באמצעות השקעה אדירה של מאות מליונים שמשרדנו משקיע לטובת פיתוח תחבורה ציבורית טובה, אמינה וזמינה. אני קוראת לכל ראשי הרשויות להצטרף למיזם החדש של הסכמים משתלמים ולהיות חלק מהשינוי."

ראש העיר נתניה, מרים פיירברג-איכר ציינה בדבריה כי היא מייחסת חשיבות רבה לקידום התחבורה הציבורית בנתניה, כצעד משלים והכרחי לתהליכי ההתחדשות הנרחבים המקודמים בעיר, הכוללים עשרות אלפי יחידות דיור וכן פיתוח אזור התעסוקה הגדול במרחב שבין תל אביב לחיפה.

"הסכם הגג עליו חתמנו היום" אמרה פיירברג והוסיפה "יאפשר זמינות גבוהה יותר של התחבורה הציבורית ובטווח הארוך אף יניח את התשתית לפרויקט הבא עליו שוקדים במשרד התחבורה ובנתיבי איילון, בשיתוף גורמי המקצוע בעירייה ואשר יכלול 3 קווי רכבת קלה מנתניה ואל נתניה. יחד עם תחנת רכבת שלישית, סלילת כביש 561, הרחבת ציר הרוחב 57 (שניהם כוללים גם נתיבי תחבורה ציבורית ושבילי אופנים), נתיב תחבורה ציבורית ייעודי מאזור התעסוקה של נתניה לחניון הגדול של חנה וסע בשפיים. כל אלה יעניקו מענה משמעותי ואמיתי למשבר התחבורה הקשה שפוקד את מרחב השרון".

משרד התחבורה ישקיע כמיליארד שקלים בתחבורה ציבורית
צילום: רן אליהו

מנכ"לית משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, מיכל פרנק: "נתניה היא החלוצה מבין הערים שהולכות יד ביד עם מדיניות משרד התחבורה לעודד הליכתיות, רכיבה ותחבורה ציבורית אמצעות הקצאת המשאבים ממוקדת שתייצר השפעה של ממש בשטח. התשתיות שיפתח המשרד במאות מיליוני שקלים בעיר, יאפשרו בין השאר תגבור משמעותי של התחבורה הציבורית, וייתנו מענה הוליסטי לצרכי התושבים. אני מברכת את תושבים נתניה לקראת השינוי התחבורתי שמצפה להם. המשרד פועל בימים אלה לחתום על הסכמים דומים עם רשויות נוספות".

מנכ"לית חברת נתיבי איילון אורלי שטרן: "ההסכם שנחתם היום בין עיריית נתניה לבין משרד התחבורה וחברת נתיבי איילון מהווה עליית מדרגה משמעותית בחזון המשותף לייזום פתרונות תחבורה מתקדמים שיהוו חלופה לרכב הפרטי, תוך התמקדות בפרויקטי תחבורה ציבורית ותשתיות לרכיבה, לרווחת תושבות ותושבי העיר ומשתמשי הדרך. הפרויקטים בהסכם יוצרים את הבסיס למימוש התוכנית האסטרטגית של נתניה-חדרה 2050 הכוללת מערכות הסעת המונים מתקדמות לעיר וסביבתה. חברת נתיבי איילון מודה למשרד התחבורה ולעיריית נתניה על הבעת האמון בה, וביכולתה להמשיך לקדם מיזמים שישנו את פני התחבורה במדינת ישראל.

משרד התחבורה ישקיע כמיליארד שקלים בתחבורה ציבורית
צילום: רן אליהו

Back to top button