מבזקיםרצועת עזה

מצעד הדגלים: בחמאס מאיימים, בישראל מדגישים "המצעד יתקיים כמתוכנן"

ביום ראשון הבא, 25 במאי צפויה להתקיים צעדת הדגלים במתווה הקבועה שלה, משער שכם, דרך רחוב הגיא ועד הכותל – כפי שאישר השר לבטחון הפנים עמר בר-לב.

כפי שהדברים נראים כרגע, אנחנו בדרך להסלמה. בישראל אין כל כוונה לוותר על מצעד הדגלים או להתקפל בפני ארגוני טרור שמאיימים, ומנגד גם בחמאס, כפי שכבר מיהר להזהיר ראש הלשכה המדינית של חמאס, איסמעיל הנייה, הם ילחמו בכל האמצעים על מנת למנוע זאת.

חשוב להבהיר כי בשונה משנה שעברה נראה כי על אף האיומים, ארגוני הטרור בעזה ימנעו מלבצע ירי לעבר ישראל והם כנראה יעדיפו שהעימותים יתרחשו בתוך שטח ישראל. בחמאס מבינים כי ירי לעבר ישראל לא ישאיר ברירה והתגובה תהיה עוצמתית מאוד ברחבי הרצועה ובכך הם אינם מעוניינים.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

כזכור, בשנה שעברה, בשעת קיום מצעד הדגלים חמאס פתח בירי טילים לעבר ירושלים ובהמשך הירי התרחב לעבר גוש דן, השרון, השפלה והנגב. בעקבות הירי לעבר ירושלים ישראל הכריזה על מבצע "שומר חומות" וביצעה תקיפות מסיביות כנגד ארגוני הטרור בעזה. למעלה מ-4,300 רקטות ופצצות מרגמה נורו מרצועת עזה לעבר ישראל במשך 11 ימים. כתוצאה מהלחימה בין הצדדים נהרגו 16 בני אדם בישראל, מתוכם 12 אזרחי המדינה, 3 זרים וחייל שספג פגיעה ישירה של טיל נ"ט. ברצועת עזה נהרגו 225 פעילי טרור, מתוכם לפחות 25 בכירים.

"ההתנגדות תתמודד עם צעדת דגלי ישראל ותסתער על אל-אקצא בכל היכולות" אמר הנייה וקרא להיערך להסלמה. "אנו עוקבים אחר האיומים להסתער על מסגד אל-אקצא המבורך ב-29 במאי, או לארגן את הצעדה של הדגלים שנקרעו בטילי ההתנגדות לפני שנה. אני מזהיר את האויב מפני ביצוע פשעים וצעדים כאלה. העם הפלסטיני וההתנגדות נמצאים בחזית, ובירושלים ובגדה המערבית בפרט. לא נתיר ולא נקבל את השטויות של התלמודיות היהודיות הללו". הזהיר ראש הלשכה המדינית של חמאס.

איסמעיל הנייה. צילום: מקורות פלסטינים

עוד הוסיף הנייה: "ההחלטה שלנו ברורה. לא נהסס ולא נגמגם. אנו נתעמת עם כל היכולות שלנו ולעולם לא נאפשר את הפרת מסגד אל-אקצא או את ההתנשאות ברחובות ירושלים נגד עמנו ואנשינו בירושלים ובגדה המערבית. מסגד אל-אקצא הוא מסגד אסלאמי טהור. היום זה לא אתמול והשלב שאחרי "חרב ירושלים" (מבצע שומר החומות) שונה לחלוטין ממה שהיה לפני הקרב."

הנייה קרא לפלסטינים להיות מוכנים כדי להגן על מסגד אל-אקצא ולא לאפשר ליהודים להיכנס למקום. "צעדו למסגד אל-אקצא, במיוחד בזמנים שקבע הכיבוש להסתער עליו, כדי להגן עליו." אמר.

הנייה הדגיש כי "הסכסוך עם הכובש נכנס לשלב חדש על כל ממדיו והשלכותיו. הפלסטינים ישיגו ניצחון, ישחררו את האסירים ויחזרו לבתיהם. הקרב "חרב ירושלים" היה נקודת מפנה חשובה במהלך הסכסוך עם הכיבוש, ופתח פתח לקרב אחר. תוצאות הקרב לא הצטמצמו לעניין הפלסטיני בלבד, אלא גם השפיעו על הקהילה הבינלאומית כולה. היוזמה של גדודי אל-קסאם וההתנגדות מעזה פגעה בתיאוריית הביטחון הציונית. כל העולם היה עד לביצוע ההירואי של ההתנגדות, לבלבול ולחשיפה הביטחונית והצבאית של האויב הציוני. ההתנגדות הזיזה את הקרב אל תוך השטחים הפלסטיניים הכבושים, ולא היה מילימטר בתוך פלסטין שלא היה מטרה של הטילים והמל"טים של ההתנגדות".

דובר חדר המבצעים המשותף של פלגי ההתנגדות בעזה אמר כי "הפרות האויב בירושלים, במיוחד בערים הכבושות, והקריאות למצעד הדגלים ולעלייה לאל-אקצא בעוד שבוע, הן כל הסיבות שדוחפות אותנו לעמוד איתן ובנחישות כדי להבהיר את הישגי "חרב ירושלים" (מבצע שומר החומות), ואנשינו לעולם לא יאפשרו להפר את הכללים כפי שאמרנו אותם בתוקף".

ח"כ איתמר בן גביר הגיב לאיומים של איסמעיל הנייה על צעדת הדגלים ואמר: "כבר שמענו על האיומים שלכם ליצן. כשפתחתי לשכה בשמעון הצדיק איימתם ולא עשיתם כלום. כאשר עליתי להר הבית איימתם ושוב השתנפתם. רק כשבנט ולפיד חסמו אותי בשער שכם קיבלתם אומץ. השאלה היחידה למה ישראל לא מורידה אותו בסיכול ממוקד!".

לצעדת הדגלים יש גם מתנגדים מבית. השר לשיתוף פעולה אזורי, עיסאווי פריג' (מרצ) תקף את החלטת בר-לב לאשר את מצעד הדגלים בשער שכם ואמר כי "ההחלטה לאשר את מעבר צעדת הפרובוקציה ברובע המוסלמי ובשער שכם, היא טעות מסוכנת ומדאיגה."

‏ח"כ מוסי רז שמתנגד אף הוא לצעדת הדגלים דרך שער שכם ואמר בראיון בגל"צ כי "אין שום סיבה לעשות פרובוקציה בדמות צעדת שנאה ברובע כבוש מול נתינים חסרי זכויות. אם המצעד היה במערב ירושלים, הייתי מוכן לצעוד עשרות קילומטרים".

מהרשימה המשותפת נמסר בתגובה לאישור מעבר ״צעדת הדגלים״ בירושלים המזרחית כי "ממשלת ישראל מתעקשת לשפוך דלק על המדורה – במחיר דמים. ״מצעד הדגלים״ הגזעני הוא חגיגה לאומנית של הסתה והבערת השטח. צעדה של אלפי פעילי ימין מוסתים ברחובות ירושלים המזרחית הכבושה היא אצבע בעין לכלל העם הפלסטיני."

עוד הוסיפו כי "אחרי רצח שירין אל עאקלה, והמתקפה הברוטאלית על הלווייתה – משטרת ירושלים מחפשת עוד קורבנות ועוד דיכוי. אנו קוראים לשר לביטחון פנים ולמפכ״ל לעצור את הטירוף ולחזור מההחלטה לאשר את הצעדה המסוכנת."

יו״ר הרשימה המשותפת, ח״כ איימן עודה אמר כי "מצעד הדגלים בלב ירושלים המזרחית הוא רק תירוץ של הימין הקיצוני להבעיר את השטח, להתפרע ברחובות ולקרוא מוות לערבים בחסות המשטרה. בר-לב עוד יכול למנוע את מצעד הגזענות של סמוטריץ ובן גביר. לא מאוחר לשנות את ההחלטה."

יש לציין כי השרים גנץ ולפיד הזהירו במהלך דיון בטחוני שנערך בקריה בנושא, מפני הסכנות של אישור צעדת הדגלים דרך שער שכם והבהירו כי הממשלה תצטרך לעמוד אחרי ההחלטה ותתקשה לשנות אותה בהמשך. לפיד אף ציין כי עשוי להיגרם נזק מדיני אם התמונות שנראו מהלווייה של העיתונאית שנהרגה שירין אבו ע'קלה יחזרו על עצמן.

לאחר שהתקבלה ההחלטה ובר-לב הודיע כי המצעד יתקיים כמתוכנן, גורמים במערכת הביטחון הבהירו כי אם חמאס תוציא אל הפועל את האיומים שלה ישראל תגיב בצורה קשה כי מדובר בהפרה של ההסכם שהושג בתיווך מצרים.

הבוקר בישיבת הממשלה שאל השר עיסאווי פריג' את ראש הממשלה נפתלי בנט מדוע מצעד הדגלים צריך לעבור בשער שכם? ובנט השיב לו: "תמיד המצעד עבר דרך שער שכם, זה המסלול הקבוע של המצעד. ראש הממשלה הקודם התקפל בפעם שעברה לאיומי חמאס. כל גורמי המקצוע בעד המתווה וכך יהיה."

ישיבת ממשלה. צילום: חיים צח/ לע"מ

Back to top button