מבזקיםפוליטי / מדיני

לאחר ויכוח עם הליכוד על תוצאות ההצבעה: חוק השקיות החד פעמיות אושר בטרומית

מליאת הכנסת אישרה בקריאה טרומית את הצעת חוק לצמצום השימוש בשקיות נשיאה חד-פעמיות של חבר הכנסת יוראי להב הרצנו וקבוצת חברי כנסת. 23 תמכו מול 22 שהתנגדו וההצעה תועבר לוועדת הכנסת שתכריע לאיזו וועדה להעביר אותה.

להצעה הוצמדה הצעה של ח"כ גילה גמליאל ולאחר הצבעה אלקטרונית נרשם שוויון 22, ח"כ מנסור עבאס הודיע כי הצבעתו לא נקלטה ויו"ר הישיבה, ח"כ צביקה האוזר החליט לצרף את הצבעתו ובכך החוק עבר ברוב של 23 תומכים מול 22 מתנגדים. לאחר מחאות מצד חברי כנסת מהליכוד ולאחר בדיקת הייעוץ המשפטי הוחלט כי התוצאה תישאר על שוויון 22 כך החוק של ח"כ גמליאל לא עבר. הצעה נוספת שהוצמדה של ח"כ מיכל רוזין עברה גם היא ברוב של 23 תומכים מול 22 מתנגדים.

ההצעה מבקשת לחייב את כלל העוסקים הקמעונאיים בגביית תשלום עבור שקיות נשיאה חד פעמיות, כאשר התשלום שיגבה על ידי עוסקים שאינם קמעונאים גדולים יהפוך לחלק מההכנסות הרגילות של אותם עוסקים. בנוסף, מוצע להעלות את סכום ההיטל המרבי המוטל על השימוש בשקיות, שמותר לשר להגנת הסביבה לקבוע לפי הוראות החוק, מ-60 אגרות לשקל אחד. כמו כן, מוצע לקבוע כי מטרות כספי ההיטל לפי החוק יכללו גם ניקיון של פסולת שקיות חד פעמיות בכלל רחבי הארץ, לרבות בשטחים פתוחים ובשטחים עירוניים.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

בדברי ההסבר נכתב: "שקיות הנשיאה החד פעמיות יוצרות כמות גדולה ועודפת של פסולת, שאינה מתפרקת במשך מאות שנים, מזהמת את הסביבה, את השטחים הפתוחים, את החופים ואת הים. כיום, החוק לצמצום השימוש בשקיות נשיאה חד פעמיות מחייב גביית תשלום בסך 10 אגורות עבור כל שקית חד פעמית שנמסרת בחנויות המוגדרות כ"קמעונאי גדול", בעוד שעסקים בינוניים וקטנים אינם מוכרחים לגבות תשלום זה. לפי נתוני המשרד להגנת הסביבה נמצא כי גביית התשלום עבור השקיות האמורות הינו מנגנון אפקטיבי לצמצום השימוש בהן – משנת 2016, בה נכנס החוק לתוקף, נרשמה ירידה של כ- 80% בשימוש בשקיות נשיאה חד פעמיות. כמו כן, חלה הפחתה של בין 78% (ב-2017) ל-72% (ב-2020) בכמות השקיות שנרכשה על ידי קמעונאים."

יו"ר סיעת מרצ, ח"כ מיכל רוזין: "חוק השקיות, אותו העלתי עוד בכנסת ה-19 כהצעת חוק פרטית, שינה באופן דרמטי את צריכת השקיות החד פעמיות בישראל. כבר בשנה הראשונה לכניסת החוק לתוקף, נצפתה הפחתה בכ-80% בצריכת השקיות בקמעונאים הגדולים (כ-378 מיליון שקיות נשיאה חד פעמיות). מדובר בשיעור הפחתה של 55% בקירוב בכלל המשק. אך עדיין יש להמשיך ולצמצם את צריכת השקיות הגורמות לנזק רב לסביבה. הצעת החוק שעברה היום בקריאה טרומית אמורה לסתום את החורים שנותרו פתוחים מחוק הראשון ולהגביר את צמצום צריכת השקיות החד פעמיות. עלינו לעשות הכל על מנת לשמור על הכדור שלנו".

השרה להגנת הסביבה תמר זנדברג: "מברכת על חוק השקיות של חברי הכנסת מיכל רוזין ויוראי להב, שעבר היום בקריאה טרומית. מטרת חוק השקיות היתה ונשארה להביא לצמצום השימוש בשקיות נשיאה חד פעמיות כדי להפחית את כמות הפסולת הנוצרת בעקבות השימוש בהן ואת ההשפעות הסביבתיות השליליות של פסולת זו".

Image by 👀 Mabel Amber, who will one day from Pixabay

Back to top button