חדשות חוץמבזקים

דיווח בארה"ב: ישראל חיסלה את הבכיר במשמרות המהפכה באיראן

בדיווח שפורסם הערב (רביעי) בניו יורק טיימס נטען כי ישראל הודיעה לארצות הברית כי היא זו שעומדת מאחורי חיסול הקצין האיראני, חסן סייד חודיארי.

לדברי גורמים ישראלים, הוא היה סגן מפקד יחידה 840 במשמרות המהפכה ומעורב בתכנון מזימות חוצי גבולות נגד זרים, כולל ישראלים. הם ציינו כי הוא היה אחראי על פעולות היחידה במזרח התיכון ובמדינות השכנות לאיראן.

כמו כן, היה מעורב במהלך השנתיים האחרונות בניסיונות פיגועים נגד ישראלים, אירופאים ואמריקאים אזרחים ופקידי ממשל בקולומביה , קניה, אתיופיה, איחוד האמירויות הערביות וקפריסין .

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

אותם גורמים אמרו כי ישראל רוצה להעביר מסר לאיראנים שיפסיקו את פעילות יחידה 840 של כח קודס שמתכננת פיגועים נגד יהודים וישראלים בחו"ל.

יש לציין כי איראן אינה מכירה בקיומה של היחידה הזו. גורמי ביטחון בישראל מבהירים כי מדובר ביחידה סודית שפועלת מחוץ לגבולות איראן שאחראית על חטיפה והרג של אזרחים זרים ובהם ישראלים, ברחבי העולם.

איראן הציגה את הקצין כגיבור שהצטרף למשמרות המהפכה כנער, התנדב כחייל במלחמת איראן-עיראק והמשיך למלא תפקיד בולט בכוח קודס שנלחם בארגון הטרור "המדינה האסלאמית" בסוריה, בעלת ברית קרובה של איראן.

גורמים רשמיים באיראן לא התייחסו להאשמות הישראליות לפיהן חודיארי היה מעורב בפעילויות טרור ברחבי העולם.

אל"מ סייד חודיארי, בן 50 נורה למוות מחוץ לביתו, באחת הסמטאות בשכונת מגורים בטהראן, ביום ראשון האחרון. שני חמושים רכובים על אופנוע נצמדו למכוניתו וירו לעברו חמישה כדורים ששלושה מהם פגעו בראשו וגרמו למותו במקום. כלי תקשורת במדינה האשימו את ישראל בחיסול והבטיחו להגיב על כך. "שום מעשה מרושע של האויב לא יישאר ללא מענה. הנקמה על רצח סייד חודאי תהיה קשה ותגרום למבצעים להתחרט" אמר המפקד העליון של משמרות המהפכה האיראניים, האלוף חוסיין סלמי.

זירת ההתנקשות בטהרן
קולונל חסן סייד חודיארי שחוסל
זירת ההתנקשות בטהרן
זירת ההתנקשות בטהרן

ישראל לא הגיבה באופן רשמי לפרסומים מאז החיסול ובביקור של שר הביטחון בני גנץ בארצות הברית לפני כמה ימים, הוא סירב להתייחס לאירוע כשנשאל עליו על ידי העיתונאים.

הערב כאמור, גורם מודיעיני הודיע לגורמים אמריקאים כי ישראל היא שעומדת מאחורי החיסול.

שלשום, החליט נשיא ארצות הברית, ג'ו ביידן להשאיר את משמרות המהפכה ברשימת ארגוני הטרור.

הסכם הגרעין החדש עם איראן נשאר תקוע וישראל מתנגדת לו בתוקף. גורמים באיראן המקורבים לשלטון במדינה אמרו לאחר החיסול כי הוא נועד לדרדר את שיחות הגרעין וסכל אפשרות שארה"ב תגיע עם איראן להסכמות.

שני גורמים המזוהים עם משמרות המהפכה, טענו, כך לפי הדיווח בניו יורק טיימס כי חודיארי היה מומחה לוגיסטי שמילא תפקיד מכריע בהובלת טכנולוגיית רחפנים וטילים ללוחמים בסוריה ולמיליצית חיזבאללה בלבנון הנתמכת על ידי איראן. בנוסף שימש כיועץ טקטי למיליציות שנלחמות בסוריה שאומנו וחומשו על ידי איראן.

קולונל חסן סייד חודיארי לצידו של קאסם סולימאני

לישראל יש היסטוריה של התנקשויות במדעני גרעין בתוך איראן ומחוצה לה, כך על פי מקורות זרים. אך התקיפות הקודמות בשטח איראן התמקדו בעיקר במטרות גרעיניות ובתשתיות צבאיות, כך שהחיסול הזה הוא לא קשור לתוכנית הגרעין באופן ישיר ונראה כנקמה ישראלית על ניסיונות לפגוע באזרחיה ברחבי העולם.

לפני שנתיים בלבד (2020) חוסל ראש תוכנית הגרעין האיראנית וסגן שר ההגנה, המדען מוחסן פחריזדה. הוא חוסל כאשר נורו לעברו יריות מנשק אוטומטי באמצעות שלט רחוק.

עוד נטען בדיווח בניו יורק טיימס כי ההחלטה לחסל את קולונל חודיארי התקבלה כבר ביולי 2021, כאשר גורמים שפעלו עבור המוסד הישראלי חטפו חקלאי בשם מנצור ראסולי מאורמיה שבצפון-מערב איראן, כך לפי גורמי מודיעין וצבא ישראליים.

אותם גורמים אמרו כי משמרות המהפכה גייסו את ראסולי, שהיה חלק מכנופיית סוחרי סמים מקומית, לרצוח אזרח ישראלי שעובד בקונסוליה הישראלית באיסטנבול ויעדים נוספים ביניהם גנרל אמריקאי בכיר בגרמניה ועיתונאי בצרפת. המשימה הזו סוכלה והוא כאמור נעצר על ידי המוסד על אדמת איראן. גם אותו ראסולי היה חבר ביחידה 840 בכח קודס.

בחקירתו על ידי המוסד בתוך איראן סיפר כי נשלח על ידי איראן לבצע התנקשויות בשלושה יעדים ובהם דיפלומט ישראלי בשגרירות באיסטנבול, איש צבא אמריקני ועיתונאי בצרפת. האיש מסר למוסד מידע יקר ערך שהוביל אל שאר חברי החולייה שנעצרו והפעולה כאמור סוכלה.

מנצור רסולי שנעצר ע"י המוסד באיראן

רסולי נשמע בהקלטה מחקירתו מצטער על ששיתף פעולה לבצע את ההתנקשויות ואמר: "עשיתי טעות, בחיי שמרגע זה והלאה לא אעשה שום צעד נוסף בעניין זה. אני נשבע בחיי, בחיי אימי ובתי ובחיי המשפחה שלי. זו הייתה טעות מצדי ואני מבטיח שלא אחזור עליה יותר לעולם, בעזרת אללה". לאחר חקירתו הוא שוחרר בארצו.

יחידה 840 של משמרות המהפכה האיראניים הינה יחידה מיוחדת שתפקידה לבצע פעולות כנגד מטרות מערביות. צה"ל חשף פעולה של יחידה זו ב-17 בנובמבר 2020, כאשר הייתה אחראית להנחת מטעני נפץ סמוך לגדר הגבול עם סוריה בדרום רמת הגולן. אותם חברי חולייה שביצעו זאת, חוסלו יומיים לאחר מכן על ידי כוח מיחידת "מגלן".

כוח קודס של משמרות המהפכה האיראניים

ישראל הדליפה את סיפור חטיפתו של ראסולי לערוץ החדשות הפרסי היושב בלונדון "איראן אינטרנשיונל" בתחילת החודש (מאי) במטרה להעביר מסר לאיראנים כי לישראל יש את היכולת לחדור עמוק אל תוך מעגלי הביטחון האיראניים וכן נועד להתריע בפני מנהיגי איראן להפסיק את פעילות יחידה 840.

בהודעת וידאו שפורסמה ברשתות החברתיות הכחיש ראסולי את ההאשמות נגדו. הוא סיפר כי רוסס בגז מדמיע על ידי מספר גברים שקשרו את ידיו וכיסו את פניו ודחפו אותו באלימות את תוך מכונית שהביאה אותו למקום בלתי ידוע. הוא ציין כי החוטפים עינו אותו ואף איימו להרוג אותו ואת משפחתו ואילצו אותו להודות כי קיבל כסף ממשמרות המהפכה על מנת להוציא אל הפועלים חיסולים על אדמת אירופה. "אני מכחיש את זה. הם לקחו לי את הטלפון בכוח וכנראה יפרסמו עוד תמונות שלי כי הם מסוגלים להכל", אמר ראסולי בוידאו.

באיראן התייחסו בלעג לפרסום וכינו אותו "סיפור בדיוני" המבוסס על שקרים והמצאות. אך ביום שלאחר חיסולו של קולונל חודיארי דיווחה הטלוויזיה הממלכתית של איראן כי השלטונות במדינה הצליחו לחשוף רשת שפעלה למען ישראל על מנת לחטוף איראנים ולהוציא מהם בכוח הודאות.

Back to top button